Hitta diskussioner med liknande innehåll

Åka tåg gratis-

#61 2008-08-08, 12:42
Savoy
Ursprungligen postat av Not_me
Fast på X2000 har ju personalen namn och uppgifter på alla reserverade platser (om man uppgett namn, annars bara vilken sträcka platsen är reserverad), och har du otur så är ju tåget fullt, och då ber de om biljetten om de ser dig stå upp någonstans...


I ett fullt tåg är det så gott som alltid kö till toaletterna Finns ingen tågvärd som orkar vänta utanför dasset i det läget.

Annars är det som sagt ett hyfsat tips att köpa biljett halvvägs och sedan somna (gärna på riktigt). Funkar bäst på tåg som INTE är fullsatta, av det skäl du nämner.
#62 2008-08-08, 13:00
OriginalBac
Från Halmstad till Falkenberg är det en kakbit att "Freerida" som vi kallar det. Det tar typ 18 minuter, så det är inte alltid konduktören hinner komma till ens vagn för att kolla biljetten ens.
I annat fall är det ju bara att inte säga "Ja", när han frågar: "Nya resande?".

Min kompis åkte GBG- Halmstad en gång utan biljett. Han satte sig helt ensam i förstaklass, och när konduktörskan kom och frågade efter hans biljett sade han:
"Det var så dyrt när jag åkte hit så jag vill inte betala för hemfärden."
OCH HON SADE ATT DET VAR LUGNT!
Antagligen trodde hon att han var psykopat plus att hon inte skulle få skit för det eftersom det bara var de två i vagnen...
#63 2008-08-08, 19:33
jorre
Ursprungligen postat av _Jago_
Man skulle ju kunna göra ett litet test. Pendlar man säg varje vardag, så skulle man under en veckas tid testa att inte köpa någon biljett. Haffar konduktören en så får man helt enkelt köpa en biljett kontant av konduktören (+100 kr eller vad det är).

Gör man ett riktigt långt test skulle man ju kunna få sannolikheten att konduktören kollar din biljett. Därefter kan man göra beräkningar huruvida man ska lösa biljett innan man stiger på eller inte.


Gjorde jag när jag åkte rätt mycket tåg en tid, eller inte exakta beräkningar utan bara lite snabbt i huvudet.

Tjänade på att betala. Och den sträckan tog ändå bara runt 25 min att åka. Biljetten kostade 37:- i sån där automat på perrongen och allt mellan 90-115:- ombord. Var lite olika men brukade räkna på en hundring för det var vanligast att de tog.

TiM-kort hade nog blivit några spänn billigare men jag pendlade inte så pass regelbundet att det kändes värt att ens hålla på att fylla på kortet och så för några extra kronor.
#64 2008-08-12, 10:36
Sanity
Ok, amatör-brottslingar och hobby-anarkister, dags att förklara hur proffs tänker för att lyckas.

Viktiga saker att veta och tänka på.
1. Företag och myndigheter använder sig av kundnummer till SJ.

2. SJ har telefonnummer man kan ringa och beställa biljetter via.
0771-757555 för företagsbokning t.ex.

3. Vissa företag och myndigheter är så dumma att de lägger ut sitt kundnummer på webben. Sök på "kundnummer SJ 900000...999999" - utan citat tecken på google.com så hittar ni flera företag och myndigheter som varit dumma nog att publicera interna dokument om sina SJ-uppgifter på Internet. Man kan även söka med t.ex "Site:gu.se filetypeoc sj kundnummer" för att söka igenom Göteborgs universitet efter doc filer som kan innehålla kundnumret till SJ.

4. Om man har kundnummmer, företagsnamn + extra uppgifter som företaget bestämt att man ska uppge för beställning så är det fritt fram att beställa.

5. Vad man behöver för att beställa: A. Kundnummer B. Företagsnamnet C. Namn på beställaren D. Telefonnummer till beställaren E. Namn på resenären F. Extra uppgifter (kod, kostnadsställe)

Uppgift A, B, C och D är obligatoriska - Namn på resenär och extra uppgifter kräver bara vissa kunder till SJ att man måste uppge för att beställa i deras namn.

6. Så här gör du: Du letar fram en sida där en myndighet eller företag lagt upp sina uppgifter för att beställa i deras namn: Se t.ex http://www.intra.kau.se/dokument/upload/82F318D2055f624A80TsI14B5676/Kun... där man gå in på Karlstads Universitets Intranät-sida för att kolla många kundnummer som dem har till olika företag. Hitta på 2 namn och ett telefonnummer. Ring upp SJ och säg att du ringer från Karlstads Universitet och du heter namn1 och att du har kundnummer - se listan - och att du vill beställa för namn2 en biljett mellan destination A och B. Du säger att du vill ha beställningsnumret och sedan du fått det är det bara att gå till en SJ automat och skriva ut biljetten. Gör du allt detta timmen innan du åker så har du nog inga problem att bli påkommen heller.
Så länge du använder 2 falska namn och ett falskt telefonnummer så är det svårt att spåra dig. Inte precis som om SJ kollar om telefonnumren stämmer.

Har även märkt då SJ kräver en kod/kostnadsställer/referensnummer så är det bara att hitta på ett för att deras system verkar inte kolla om denna kod stämmer. Detta är mer av en referens för fakturan som skickas ut till företaget.

Nu säger inte jag att folk ska göra detta, jag säger bara att det är möjligt för det är möjligt just nu att gå beställa på massor av myndigheters och företags uppgifter utan att bli påkommen.

Ha det bra
Sanity
#65 2008-08-12, 10:43
jan-e
Ursprungligen postat av Sanity
text av Sanity


Får du ett ref.nr av SJ som du hämtar använder för att hämta ut biljetten i automaten då? Känns inte så smidigt om de skall skicka den...
#66 2008-08-12, 11:01
Sanity
Ursprungligen postat av jan-e
Får du ett ref.nr av SJ som du hämtar använder för att hämta ut biljetten i automaten då? Känns inte så smidigt om de skall skicka den...



Japp, du får ett ref nummer som du använder i automaten
#67 2008-08-12, 11:13
jumpcut
Ursprungligen postat av Sanity
Ok, amatör-brottslingar och hobby-anarkister, dags att förklara hur proffs tänker för att lyckas.

Viktiga saker att veta och tänka på.
1. Företag och myndigheter använder sig av kundnummer till SJ.

2. SJ har telefonnummer man kan ringa och beställa biljetter via.
0771-757555 för företagsbokning t.ex.

3. Vissa företag och myndigheter är så dumma att de lägger ut sitt kundnummer på webben. Sök på "kundnummer SJ 900000...999999" - utan citat tecken på google.com så hittar ni flera företag och myndigheter som varit dumma nog att publicera interna dokument om sina SJ-uppgifter på Internet. Man kan även söka med t.ex "Site:gu.se filetypeoc sj kundnummer" för att söka igenom Göteborgs universitet efter doc filer som kan innehålla kundnumret till SJ.

4. Om man har kundnummmer, företagsnamn + extra uppgifter som företaget bestämt att man ska uppge för beställning så är det fritt fram att beställa.

5. Vad man behöver för att beställa: A. Kundnummer B. Företagsnamnet C. Namn på beställaren D. Telefonnummer till beställaren E. Namn på resenären F. Extra uppgifter (kod, kostnadsställe)

Uppgift A, B, C och D är obligatoriska - Namn på resenär och extra uppgifter kräver bara vissa kunder till SJ att man måste uppge för att beställa i deras namn.

6. Så här gör du: Du letar fram en sida där en myndighet eller företag lagt upp sina uppgifter för att beställa i deras namn: Se t.ex http://www.intra.kau.se/dokument/upload/82F318D2055f624A80TsI14B5676/Kun... där man gå in på Karlstads Universitets Intranät-sida för att kolla många kundnummer som dem har till olika företag. Hitta på 2 namn och ett telefonnummer. Ring upp SJ och säg att du ringer från Karlstads Universitet och du heter namn1 och att du har kundnummer - se listan - och att du vill beställa för namn2 en biljett mellan destination A och B. Du säger att du vill ha beställningsnumret och sedan du fått det är det bara att gå till en SJ automat och skriva ut biljetten. Gör du allt detta timmen innan du åker så har du nog inga problem att bli påkommen heller.
Så länge du använder 2 falska namn och ett falskt telefonnummer så är det svårt att spåra dig. Inte precis som om SJ kollar om telefonnumren stämmer.

Har även märkt då SJ kräver en kod/kostnadsställer/referensnummer så är det bara att hitta på ett för att deras system verkar inte kolla om denna kod stämmer. Detta är mer av en referens för fakturan som skickas ut till företaget.

Nu säger inte jag att folk ska göra detta, jag säger bara att det är möjligt för det är möjligt just nu att gå beställa på massor av myndigheters och företags uppgifter utan att bli påkommen.

Ha det bra
Sanity


Du glömde att det är bäst att ta en biljett utan platsbokning.
#68 2008-08-12, 11:23
Savoy
Ursprungligen postat av Sanity
Ok, amatör-brottslingar och hobby-anarkister, dags att förklara hur proffs tänker för att lyckas.


Väldigt tråkigt bara OM man upptäcks med din metod, för då blir det inte kul alls. Som sagt, gäller att spela snabbt om man kör på detta och helst åka direkt efter att man köpt. Sedan har vi platsbokningsproblemet som jumpcut nämner också, eftersom det är obligatoriskt på X2000 vad jag vet.
#69 2008-08-12, 11:45
Sanity
Ursprungligen postat av jumpcut
Du glömde att det är bäst att ta en biljett utan platsbokning.


Nåja, du kan ta vilken biljetttyp du vill, åk 1a klass med mat eller ta natt-tåget i en egen kupé + frukost om du vill. Så länge du kan få en kod från SJ och tåget går under dagen så finns det ingen direkt risk att företaget får fakturan innan du åker och kan kolla upp detta. Detta tar några dagar att komma fram. Så om du sitter på en öppen biljett eller en reserverad plats gör ingen skillnad.

Ekonomer för många stora företag och myndigheter tittar bara på siffran och skriver in detta i deras system. De tittar inte på vad som beställts och vem som beställt det - de bara betalar fakturan.
#70 2008-08-12, 12:11
Sanity
Ursprungligen postat av Sanity
Nåja, du kan ta vilken biljetttyp du vill, åk 1a klass med mat eller ta natt-tåget i en egen kupé + frukost om du vill. Så länge du kan få en kod från SJ och tåget går under dagen så finns det ingen direkt risk att företaget får fakturan innan du åker och kan kolla upp detta. Detta tar några dagar att komma fram. Så om du sitter på en öppen biljett eller en reserverad plats gör ingen skillnad.

Ekonomer för många stora företag och myndigheter tittar bara på siffran och skriver in detta i deras system. De tittar inte på vad som beställts och vem som beställt det - de bara betalar fakturan.


Man måste förstås tänka på att när företag får väldigt stora utgifter så tittar de efter vart pengarna går och då kommer de att stänga av kundnumret till SJ p.g.a missbruk av kundnumret. Men tror inte någon polis vill eller kan luska ut vem du är så länge du ringer från ett telefonnummer som är oregistrerat, polisen har inte resurser för detta (leta upp artiklar där JK ska undersöka Göteborgs polisens bedrägerifall så får ni information om detta också. Över 120 fall ligger på bordet som de inte kan komma vidare med.
#71 2008-08-12, 12:17
mackapär
Ursprungligen postat av _Jago_
Man skulle ju kunna göra ett litet test. Pendlar man säg varje vardag, så skulle man under en veckas tid testa att inte köpa någon biljett. Haffar konduktören en så får man helt enkelt köpa en biljett kontant av konduktören (+100 kr eller vad det är).

Gör man ett riktigt långt test skulle man ju kunna få sannolikheten att konduktören kollar din biljett. Därefter kan man göra beräkningar huruvida man ska lösa biljett innan man stiger på eller inte.



Den extra avgiften för biljettköp på tåg gäller bara om det finns en biljettautomat på tågstationen. Det är inte alla tågstationer som har det. Sträckan jag åker ganska ofta får jag väldigt sällan visa giltigt färdbevis och eftersom den extra avgiften inte åberopas åker jag gratis nästan varje gång. Som sagt tidigare i tråden är det bara att prata i mobiltelefon eller göra något annat du hade gjort om biljetten redan var klippt. Fungerar nästan varje gång.

Ett annat tips gällande resa billigare med kollektivtrafik är att köpa ungdomskorten. I Dalarna har vi ett upp till 20 -kort som kostar 240 kronor istället för 1000kr för länskorten för vuxna. Då tar man helt enkelt med ett kuvert med 700 kr extra som man betalar kontrollavgiften med vid kontroll. Risken att råka ut för en kontroll här är dessutom minimal. Lär hända max 1 gång per år vid dagligt pendlande.
#72 2008-08-12, 16:10
Sanity
Många jag känner har åkt tåg iaf ett par gånger i månaden under 2 år och aldrig betalt en enda biljett under denna tid, vare sig på X2000 tåg eller något annat tåg tack vare detta sätt att lura en myndighet/företag på resan istället.