Ursprungligen postat av SC430
Grundfelet är ju att man tillåter för många avgångar - om det skulle bara avgå 1 plan i timmen per
terminal skulle detta inte vara något problem.
Men nu är det inte så.
Då visar det sig att folk inte vill arbeta - swedavia påstår ju att de inte har personal.
Någon tidning skrev att man skulle ändra biljetten till annan flygplats - låter som om plan från arlanda till New York mellanlandar i både Torslanda, Sturup o Kastrup men så är det ju inte.
Men hur förvarar man covid o omikron när man packar ihop folk så här?
O hur kan man stänga av en tågstation där folk lämnar stationen - där kan det ju aldrig bli kö
snarare till avgående tåg.
Vad gör infrastrukturminsistern åt detta - vad gör kommunikationsministern - vad gör försvarsministern (arlanda är säkerhets och försvarsklassat)
Vad gör polisen/arlandapolisen - när det gäller passen skall polisen kapa köerna - varför inte även med detta?
Det kan vara bra att tänka lite om man läser tidningen. Ska man resa Nordmaling - New York så kanske man i normala fall väljer tåg Nordmaling - Arlanda och flyg Arlanda - New York.
Istället kan man välja tåg Nordmaling - Umeå och sedan flyg Umeå -Arlanda - New York.
Ursprungligen postat av Jettz
Jag flyger i sommar utan bagage till ett land utanför EU som kräver full vaccinering så då måste man väl visa covid-beviset någonstans, fast jag kan använda automatisk check-in. Men jag undrar om man visar beviset i check-in disken eller vid gaten när man bordar planet? Eller kan de inte se det då personnumret är kopplat till dessa bevis?
Sverige har inga regler alls om att du ska visa beviset. Däremot kan andra länder kräva, exempelvis, att passagerare som flygs in till landet utan coronabevis ska isoleras och skickas ut och att det är transportören som får ordna det. För att undvika sådant lär berörda bolag kräva koll innan avgång. Hur man löser det är upp till de olika bolagen.