Köproblem i flygplatsers säkerhetskontroll i spåren av Covid-19

#1057 2022-07-07, 08:46
Nicke08
Ursprungligen postat av Masinga
Finns det ngn siffra på hur många resenärer som reser från Arlanda vs tidigare år? Är trycket mycket högre än tidigare år som de säger eller är personalbrist den stora boven i dramat?

2022 maj 1,7 milj resenärer. Snitt per mån 2022 (Jan-Maj) 1,17 milj resenärer
2019 maj 2,3 milj resenärer. Snitt per mån 2019 (Jan-Maj) 1,99 milj resenärer
2018 maj 2,4 milj resenärer. Snitt per mån 2018 (Jan-Maj) 2,10 milj resenärer
#1058 2022-07-07, 09:34
RLKing
Är det fortfarande kaos på Terminal 5? Eller har situationen blivit bättre ?
#1059 2022-07-07, 12:18
Masinga
Ursprungligen postat av Nicke08
2022 maj 1,7 milj resenärer. Snitt per mån 2022 (Jan-Maj) 1,17 milj resenärer
2019 maj 2,3 milj resenärer. Snitt per mån 2019 (Jan-Maj) 1,99 milj resenärer
2018 maj 2,4 milj resenärer. Snitt per mån 2018 (Jan-Maj) 2,10 milj resenärer

Så det är mindre resenärer nu än tidigare, i intressant! Det visar på att personalbristen är den stora boven i dramar. Svedavia får ta sitt ansvar istället för att skylla på högt tryck bland resenärer.
#1060 2022-07-07, 12:44
Nicke08
Ursprungligen postat av Masinga
Så det är mindre resenärer nu än tidigare, i intressant! Det visar på att personalbristen är den stora boven i dramar. Svedavia får ta sitt ansvar istället för att skylla på högt tryck bland resenärer.

När Juni 2022 datan kommer så lär dessa siffror vara enormt mycket högre än Maj 2022.
Men oavsett siffror, den större delen av världens flygplatser tar sitt uppdrag på allvar och ser till att ge resenärerna den service de behöver.

Sverige har dragits med problem inom resor så länge man minns. Buss, tunnelbana, pendeltåg och vårt kära SJ.

Inkvoterat ledarskap har lyckats sänka dessa transportmedel till botten nivå vad gäller punktlighet, service, pålitlighet och i många fall prisvärdhet.

Flyg har på ett mirakulöst sätt klarat sig från detta, tills nu.

Det man undrar över är hur flyget har kunnat fungerat så pass bra förr? Undantag finns visst, vid strejker t .ex.

Det som flyget alltid är utsatt för är-utländsk konkurrens. Det har tvingat det svenska flyget att hålla ett internationellt mått. Värt att fundera över.
#1061 2022-07-07, 13:08
Masinga
Ursprungligen postat av Nicke08
När Juni 2022 datan kommer så lär dessa siffror vara enormt mycket högre än Maj 2022.
Men oavsett siffror, den större delen av världens flygplatser tar sitt uppdrag på allvar och ser till att ge resenärerna den service de behöver.

Sverige har dragits med problem inom resor så länge man minns. Buss, tunnelbana, pendeltåg och vårt kära SJ.

Inkvoterat ledarskap har lyckats sänka dessa transportmedel till botten nivå vad gäller punktlighet, service, pålitlighet och i många fall prisvärdhet.

Flyg har på ett mirakulöst sätt klarat sig från detta, tills nu.

Det man undrar över är hur flyget har kunnat fungerat så pass bra förr? Undantag finns visst, vid strejker t .ex.

Det som flyget alltid är utsatt för är-utländsk konkurrens. Det har tvingat det svenska flyget att hålla ett internationellt mått. Värt att fundera över.

Kan det vara så att Svedavia nyligen börjat med "outsourcing" av driften på Arlanda? Isf kan det ju vara det son är problemet. En inhyrd aktör som har misskött sin bemanning, sagt upp personal under pandemin men inte anställt nya personal innan restriktionerna upphört. Man borde sett det komma och varit mer förberedda!
#1062 2022-07-07, 14:41
Nicke08
Ursprungligen postat av Masinga
Kan det vara så att Svedavia nyligen börjat med "outsourcing" av driften på Arlanda? Isf kan det ju vara det son är problemet. En inhyrd aktör som har misskött sin bemanning, sagt upp personal under pandemin men inte anställt nya personal innan restriktionerna upphört. Man borde sett det komma och varit mer förberedda!

Det är Swedavia AB, läs staten, som är ansvarig.

Oavsett om det är en eller flera privata aktörer som utför tjänster åt ägaren för Arlanda flygplats så kvarstår ansvaret hos Swedavia.

Om en privat aktör inte uppfyller kraven så skall avtal brytas och den som kom nummer två i upphandlingen skall ha rätten att ta över. Alt. ny upphandling görs, beroende på hur upphandlingen var ställd. Inte sällan är upphandlingarna uselt genomförda genom undermåliga handlingar, absurda skall krav, ogenomtänkta tidplaner och ptja, listan kan göras fyra kilometer lång.

Jag vet ej hur avtalen ser ut med Swedavia, men om flygplatsen hade låtit privata aktörer tagit var sin Terminal så gissar jag att det vore mer flexibelt om någon aktör inte levererar enligt ställda krav.

Nu figurerar uppgifter om att det är ..... trumvirvel...... svenska myndigheter, (Säpo?) som satt grus i maskineriet. Genom att förhala ansökningsprocesser vid nyanställningar. Vilket i och för sig inte förvånar om det skulle stämma.

Tyvärr tycks detta svaga, konflikträdda ledarskap genomsyra i stort sätt hela Sverige.
#1063 2022-07-07, 14:47
Vit-Brandbil
Jag ska flyga med Lufthansa i slutet av månaden, hur är det med kökaos på morgonen på Arlanda.
Ska flyga straxt efter 06 på morgonen och är inte supersugen på att vara på Arlanda tre timmar innan. Tar mig dryga timmen dit också🤪😫
#1064 2022-07-07, 14:49
Masinga
Ursprungligen postat av Nicke08
Det är Swedavia AB, läs staten, som är ansvarig.

Oavsett om det är en eller flera privata aktörer som utför tjänster åt ägaren för Arlanda flygplats så kvarstår ansvaret hos Swedavia.

Om en privat aktör inte uppfyller kraven så skall avtal brytas och den som kom nummer två i upphandlingen skall ha rätten att ta över. Alt. ny upphandling görs, beroende på hur upphandlingen var ställd. Inte sällan är upphandlingarna uselt genomförda genom undermåliga handlingar, absurda skall krav, ogenomtänkta tidplaner och ptja, listan kan göras fyra kilometer lång.

Jag vet ej hur avtalen ser ut med Swedavia, men om flygplatsen hade låtit privata aktörer tagit var sin Terminal så gissar jag att det vore mer flexibelt om någon aktör inte levererar enligt ställda krav.

Nu figurerar uppgifter om att det är ..... trumvirvel...... svenska myndigheter, (Säpo?) som satt grus i maskineriet. Genom att förhala ansökningsprocesser vid nyanställningar. Vilket i och för sig inte förvånar om det skulle stämma.

Tyvärr tycks detta svaga, konflikträdda ledarskap genomsyra i stort sätt hela Sverige.

Ja, det är just det jag menar! Svedavia är ytterst ansvariga för att följa upp hur driften sköts av företaget det anlitat. På samma sätt som staten är skyldiga att följa upp Svedavia. Det är därför statliga bolag aldrig ska få syssla med outsourcing.

Detta har skötts så jävla illa, stämmer det om att det förhalat ansökningsprocesser så blir man ju fan mörkrädd.
#1065 2022-07-09, 05:33
polagom
Precis kommit igenom till vår gate och det där var en plåga.

Vi lyckades checka in vårt bagage kvällen innan då det var väldigt lugnt inne på terminal 5 vid 7-tiden.

Nu imorse så öppnade de inte ingången till terminal 5 så det var ett hav av människor utanför som bara väntade på att komma in.

Obs de släppte inte ens in folk 3 timmar innan första avgång så vi gick över till terminal 4 och där hade de enbart en säkerhetskontroll så tog cirka 1.5h att komma igenom MEN då fick vi gå förbi halva kön pga barn och barnvagn.

Annars kan den kön vara enkelt över 2 nästan 3 timmar.
#1066 2022-07-09, 05:49
polagom
Det som också var uppenbart var avsaknaden av annan personal som guider för att hjälpa till. Fanns otroligt få. Och den vi frågade verkade knappt förstå själv vart han var.

Frågade honom vad som hände vid terminal 5 och att vårt flyg var mindre än 3 timmar, skulle vi inte få komma in då frågade vi? Han mumlade något och hade ingen koll.

Förstår inte att de inte kan anställa tillräckligt med extrapersonal och sen se till att de kan svara på de mest enklaste frågorna.

Bisarr upplevelse. Jag avundas ingen som ska resa härifrån.
#1067 2022-07-09, 07:58
Masinga
Seriöst, alla muppar som köper fast-track vafan tänker ni med trodde ni att ni skulle vara få och ni knappt behöver köa?
#1068 2022-07-09, 09:26
mckenzy
Ursprungligen postat av polagom
Precis kommit igenom till vår gate och det där var en plåga.

Vi lyckades checka in vårt bagage kvällen innan då det var väldigt lugnt inne på terminal 5 vid 7-tiden.

Nu imorse så öppnade de inte ingången till terminal 5 så det var ett hav av människor utanför som bara väntade på att komma in.

Obs de släppte inte ens in folk 3 timmar innan första avgång så vi gick över till terminal 4 och där hade de enbart en säkerhetskontroll så tog cirka 1.5h att komma igenom MEN då fick vi gå förbi halva kön pga barn och barnvagn.

Annars kan den kön vara enkelt över 2 nästan 3 timmar.


Dina rapporter låter inte lovande, trodde det blivit lugnare..