Vad tycker ni? Borde Nationellt ID-kort kunna godkännas utanför EU?

#13 2022-06-19, 00:57
typhoon
Det logiska vore självklart att modifiera körkorten så att de uppfyller de Europeiska kriterierna för nationellt ID-kort. Då skulle väldigt många klara sig utan pass eller separat ID-kort vilket skulle vara praktiskt för medborgarna och minska administrationen hos myndigheterna.

Givetvis kommer detta dock aldrig hända i Sverige. Här är byråkrati och administration ett självändamål som ska maximeras.

Det är lite som förarbevis för terrängfordon. Istället för att göra det uppenbara och skapa en bokstav för dessa fordonstyper och slänga in det på samma körkort som allt annat så ska myndigheterna så klart krångla till det med en separat identifikationshandling.
#14 2022-06-19, 14:12
Ursprungligen postat av 01juni2022
Idag behöver man inte pass i vissa europeiska länder.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/s...
Med det nationella ID-kortet kan man resa till följande länder utan att medföra pass: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

--
Man brukar påminna folk att körkort INTE är en giltig resehandling och att Polismyndighetens utfärdade pass och Nationellt ID-kort är de enda identitetshandlingar som styrker medborgarskap och därmed är enda tillåtna resehandlingar. Utanför Europa är pass enda giltiga resehandling, plus vissa andra europeiska länder som inte är med i EU/Schengen.

--
Men vad tycker ni? Borde man kunna använda Nationellt ID-kort vid resa till t.ex USA, Kina, Australien och så, och att man får en särskilt papper av passkontrollanten med inresestämplar och visum och sånt, och att man ska behålla lappen under hela vistelsen i landet och vid begäran uppvisas lappen och nationellt id-kort? Eller att man får stämplar mejlat till någon digitalt brevlåda, så man kan visa upp elektroniskt? Eller tycker ni att pass fortsatt ska gälla?

Eller tycker ni att körkort bör accepteras som resehandlingar även ute i Europa och även utanför Europa?

Om Australien, Kina, USA osv skall godkänna detta så är det ju upp till dem. Något papper med inresestämplar och visum borde ju idag 2022 inte behövas utan allt sådant borde kunna lagras digitalt i en databas som alla passmyndigheter har tillgång till. Svårheten är nog att alla länder skall komma överens om databasen och vad som skall lagras i den.
#15 2022-06-19, 14:51
Ursprungligen postat av typhoon
Det logiska vore självklart att modifiera körkorten så att de uppfyller de Europeiska kriterierna för nationellt ID-kort. Då skulle väldigt många klara sig utan pass eller separat ID-kort vilket skulle vara praktiskt för medborgarna och minska administrationen hos myndigheterna.

Givetvis kommer detta dock aldrig hända i Sverige. Här är byråkrati och administration ett självändamål som ska maximeras.

Det är lite som förarbevis för terrängfordon. Istället för att göra det uppenbara och skapa en bokstav för dessa fordonstyper och slänga in det på samma körkort som allt annat så ska myndigheterna så klart krångla till det med en separat identifikationshandling.

Sådan modifiering skulle innebära att körkortet bara gäller i 5 år (samma som pass och nationellt ID) eftersom körkortet då blir ett nationellt ID. Det måste dock inte vara så, det handlar ungefär om att Sverige vill visa sig duktigt. Ur minnet så finns det rekommendationer, antagligen från ICAO, om en giltighet på max 5 år. Det är dock inget som alla länder följer.

Körkortet kan, inom Sverige, reduceras till legitimation och ersättas med en kod liknande coronapassen.
#16 2022-10-24, 21:16
Nochills
Jag jobbar utomlands på en Resebyrå och vi har ett helvete sedan i Somras med att folk verkligen vill resa till varje pris. Framför allt så har de populära Cypern-resorna, ställt till gigantiska problem för oss som sitter i Telefon hela dagarna.

Många resenärer har bara haft de billigare, Nationella Id-korten och vägrats ombord på flygplan till den Nordcypriotiska delen av ön. Polismyndigheten kan ha hävdat att det är grönt till att åka med Id-kortet eller så har vi (och jag själv) felaktigt uppgett detta.
#17 2022-10-25, 04:50
Nochills
Jag reste själv före Pandemin till just Kina och det var ett helvete att få Visum dit, eftersom det är ett otroligt kontroll-land. På alla Tunnelbane- och Tågstationer är det omfattande säkerhetskontroller likt Flygplatser, där både du själv som baggage röntgas.

Nej, Passet kommer alltid att vara No. 1 värdehandling för resor men det är tråkigt att folk istället prioriterar till att skaffa Nationellt ID-kort.
#18 2022-10-25, 10:45
MittPorrKonto
Körkortet uppfyller inte säkerhetskraven. Du skickar själv in bilden på dig själv och ingen kontrollerar den när du hämtar ut det. Därför som körkort är på väg att bli ogiltigt som legitimation också.
#19 2022-10-25, 10:51
provinsen-taiwan
Ursprungligen postat av Neksnor
Sådan modifiering skulle innebära att körkortet bara gäller i 5 år (samma som pass och nationellt ID) eftersom körkortet då blir ett nationellt ID. Det måste dock inte vara så, det handlar ungefär om att Sverige vill visa sig duktigt. Ur minnet så finns det rekommendationer, antagligen från ICAO, om en giltighet på max 5 år. Det är dock inget som alla länder följer.


Gränsen är tio år, vilket majoriteten av länder i EU använder för nationellt ID. För Sverige är giltigheten inte ens fem år, utan fyra år och nio månader p.g.a. strulet.

Det är höggradig idioti att behöva hämta ut tre olika slags ID-kort vart femte år (med högre behörighet för körkort).
#20 2022-11-05, 11:40
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Gränsen är tio år, vilket majoriteten av länder i EU använder för nationellt ID. För Sverige är giltigheten inte ens fem år, utan fyra år och nio månader p.g.a. strulet.

Det är höggradig idioti att behöva hämta ut tre olika slags ID-kort vart femte år (med högre behörighet för körkort).

Giltighetstiden ska inte vara längre än tio år. Det antyder att kortare tid anses lämplig. Jag hittar dock inte fullständiga texten, jag tror att det handlar om annex 9 eller 17 till Chicagokonventionen.
Den höggradiga idiotin håller jag till viss del med om, men det inte vara svårt att lösa. Inom Sverige, eller EU, vore det tekniskt enkelt att plocka bort behovet av ett fysiskt körkort.
#21 2022-11-05, 11:46
Trakesson
Ursprungligen postat av 01juni2022
Idag behöver man inte pass i vissa europeiska länder.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/s...
Med det nationella ID-kortet kan man resa till följande länder utan att medföra pass: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

--
Man brukar påminna folk att körkort INTE är en giltig resehandling och att Polismyndighetens utfärdade pass och Nationellt ID-kort är de enda identitetshandlingar som styrker medborgarskap och därmed är enda tillåtna resehandlingar. Utanför Europa är pass enda giltiga resehandling, plus vissa andra europeiska länder som inte är med i EU/Schengen.

--
Men vad tycker ni? Borde man kunna använda Nationellt ID-kort vid resa till t.ex USA, Kina, Australien och så, och att man får en särskilt papper av passkontrollanten med inresestämplar och visum och sånt, och att man ska behålla lappen under hela vistelsen i landet och vid begäran uppvisas lappen och nationellt id-kort? Eller att man får stämplar mejlat till någon digitalt brevlåda, så man kan visa upp elektroniskt? Eller tycker ni att pass fortsatt ska gälla?

Eller tycker ni att körkort bör accepteras som resehandlingar även ute i Europa och även utanför Europa?

Jag tror inte USA, Kina och Australien bryr sig så mycket om vad folk här på Flashback tycker.