Båtturen Umeå-Vasa, vilka kära barndomsminnen det här väckte. Eftersom min mamma är från Vasa så styrde vår familj årligen kosan från Värmlandsskogarna upp till släkten i Umeå och sen vidare med båt till Vasa.
Som liten tekniknörd var resans stora behållning för mig antågandet till hamnen i Holmsund och spänningen över vilket fartyg vi skulle få åka med. Jag hade superkoll på alla skepp, kunde namn, längd, bredd, vikt, höjd och allt annat som man inte behöver veta.
Det är tråkigt att se att denna linjen håller på att dö ut, fartyget RG1 såg lagom kul ut.
Att man slutat köra Kasino Express innebär slutet på en mycket lång epok. Detta fartyget har hängt med från Vasabåtarnas ungdomsdagar, över storhetstiden, via Silja Line-epoken och vidare in i RG-line-eran.
För oss Vasabåtsnördar är Kasino Express känd som Fennia, byggd 1966 och kunde kännas igen bland övriga vasabåtar på sina dubbla skorstenar och runda akter. Båten är i det närmaste synonym med färjetrafiken till Vasa och jag har sprungit nyfiket omkring på dess däck många gånger.
Under en period, när rederiet var som allra störst, införskaffades ett riktigt flaggskepp till båt som döptes till Wasa King. Under Silja Lines ägo såldes sedan denna båten till Estline och döptes till Estonia. Föga anade jag, den gången jag överlycklig kunde konstatera att jag fick springa omkring på detta, i mina ögon, enorma fartyg att det några år senare skulle ligga på Östersjöns botten tillsammans med flera hundra passagerare.
http://www.vasabatarna.se/
http://www.faktaomfartyg.com/fennia_1966.htm
http://www.faktaomfartyg.com/viking_sally_1980.htm