Ursprungligen postat av exe.e
Kom nyss hem från en veckas semester i Marbella, och just denna gång blev det Eurowings. Vilket var den första och kanske den sista gången. Efter att tagit en tur och retur med bolaget så lämnade det dock en hel del frågetecken. Kollade såklart först innan på både SAS och Norwegian som var dels mycket dyrare men hade riktigt kassa flygtider främst. Så denna gång fick det bli det tyska lågprisbolaget Eurowings. Vad kan det kostat? Reste med min flickvän, så två biljetter gick denna gång på ca 5000 kr har jag för mig. Nu till det som fick en att undra lite. Satte mig i planet fick som tur var extra benutrymme en av resorna vilket var det enda bra med Eurowings. Innan vi skulle åka så börjar den ena piloten hälsa alla välkomna osv. Han säger något i denna formen -Welcome to todays flight to Palma, oh no sorry Màlaga. Vilken jävla tomte tänker jag samtidigt som alla i planet börjar garva. Måste även tillägga att kabinpersonalen såg så in i helvete trötta ut och verkligen inte såg ut att uppskatta sitt jobb. Klart man kan ha en dålig dag på jobbet men någon ordning måste det ändå vara. Hur fan lyckas han säga Palma när vi ska till Málaga
. Det är några meningar han måste säga. Sen är också frågan om kabinpersonalen ens städade kärran? Det var extremt smutsigt där inne. Det jag också la märke till var att under båda resorna stod ena piloten och snackade med en flygvärdinna samt att ena resan gick han först ut och tog en rejäl brakskit innan. Ingen jätte big deal kanske eftersom autopilot förmodligen var inställt då. Men om något händer, ska den ena piloten klättra in där med sitt feta arsle och bara förvränga hela situationen? Blev till och med lite turbulens en gång och då bara stod han kvar där och snackade lugnt. Det såg ut som att det var kaptenen som var där ute samtidigt som styrman som såg ut som en praktikant var ensam där inne, tänk om han slaggade
. Eftersom det är ett lågprisbolag kan man inte förvänta sig så mycket. Dock kändes allting så himla oseriöst, har flygigt med många andra lågprisbolag men aldrig något lika tråkigt och opålitligt som Eurowings. Har ni också upplevt något liknande?
Först av allt och det är faktiskt viktigt:
Det är alltid kaptenen som gör PA till passagerarna.
Lite märkligt dock att denne uppgav fel destination.
Kanske var det bara ett ärligt misstag?
Måhända hade kaptenen flugit de senaste tio uppdragen till Palma och därför råkade säga fel.
Det kan rentav ha varit ett försök till skämt eller ett sätt att få passagerarnas uppmärksamhet?
Ännu märkligare är det om någon av piloterna uppehöll sig i kabinen under flygningen.
De får bara lämna cockpit om det finns en godtagbar anledning.
Turbulens är alltid obehagligt men aldrig farligt.
Man undviker ändå alltid noga områden med förväntad turbulens, speciellt om den är av kraftigare slag.
Däremot finns det ”clear air turbulence” som kan uppstå helt utan förvarning.
I dessa fall tänder man omedelbart ”fasten seat belts” skyltarna.
Känner inte närmare till Eurowings men det är förstås möjligt att de inte har den allra bästa kabinpersonalen på marknaden.
Gissar också att de har korta turnarounds vilket skapar stress och ger begränsad tid till städning av kabinen.