1200 kr böter SJ, håller denna historien för återbetalning?

#1 2022-09-08, 20:15
Tjorven1337
Åkte från Linköping mot Enköping, fick ganska omgående ett allergianfall på tåget (allergisk mot mycket), en konduktör kom fram och frågade hur det var med mig då jag inte kunde sluta nysa och snörvla. Pga att jag inte hade med mig mig min allergimedicin i form receptbelagd nässprej föreslog hon att jag kunde hoppa av i Norrköping springa och köpa den och ta nästa tåg därifrån och åka till Enköping via Stockholm istället. Då tåget höll på att bromsa in när jag gick med på det hann hon inte ordna en biljett till mig via den nya rutten utan tog mitt personnummer och sa att hon skulle meddela stockholmståget om min situation.
När biljettkontrollen kom så förklarade jag situationen för henne och uppgav mitt personnummer. Hon sa att hon inte kunde se en biljett på mitt namn, men hon skulle prata med sin kollega om hon hade hört något från Västeråståget. Ingen kom tillbaka till mig så jag antog att det hade löst sig. Det var först när jag bytte tåg i Stockholm som konduktören sa att han inte hittade någon biljett på mig, jag sa att han skulle ringa upp Västeråståget och bekräfta att de hade ändrat min biljett till att gå via Stockholm istället. Sen kom jag på att hon på Västeråståget kanske bara hade ändrat så att jag åkte gratis till Stockholm, jag upprepade min tanke till konduktören och han sa att det var mycket möjligt. Jag frågade då om det gick bra att jag köpte en biljett i efterhand och han sa att det gick bra men att jag då fick köpa nästa avgång då denna inte såldes längre. Nu fick jag en tilläggsavgift på 1200 kr i brevlådan. Kan jag få tillbaka pengarna?

Slut på meddelande.

Jag har kvitto på Linköping - Enköping samt Stockholm Enköping. Ska jag ringa eller skriva, hur ska jag gå till väga för att maximera chanserna för annullering av avgiften? Ska jag krydda lite extra någon stans/finns det ”nödsituationer” jag kan utnyttja där SJ inte får hävda ”ogiltig biljett - spelar ingen roll vad du säger”.
#2 2022-09-08, 20:35
DETONERADE.DROMMAR
Pröva! Du bar inte beviskraven helt på din sida men du ska alltid pröva, om alla gjorde det skulle samhället vara oändligt mycket mer fritt från sånt här strul

berätta vad som hände...försök på alla sätt få tag på de som jobbade på tåget det hände på, få dom att rätta till felet, genom att vittna om att dom lovade dej att fjxa allt.
Skarva behöver du kanske inte göra så mycket, men man ska alltid kompensera för bortfallet som kommer av att man talar i telefon, berättelsen måste förmedla lika starka färger som den skulle göra om du stod öga mot öga med den du talade med
#3 2022-09-08, 20:39
PatricHbg
Tågvärdar ordnar inga nya biljetter ombord, dom har inte ens tillåtelse till det sedan ett par år tillbaka. Dessutom är det olika operatörer, och olika tågslag på sträckan. Du får inte en krona tillbaka av kontrollavgiften. Kontentan: du steg på fel tåg utan giltig biljett.

Och varför skulle du åka via STHLM? Bästa vägen är ju från Norrköping till Enköping.
#4 2022-09-08, 20:58
Bemp
Vem ska du dra den här valsen för? SJ? De läser väl hälften innan de skickar fakturan på nytt med påminnelseavgift. Går du vidare till ARN läser de ytterligare något stycke och lägger i runda arkivet.
#5 2022-09-08, 21:26
Smileyfejs
Förkorta ner din snyfthistoria om du vill att de ska läsa allt.

För sj skiter i och läser en mening innan dom avslår din överklagan
#6 2022-09-08, 22:01
Tjorven1337
Okej men om jag säger att min mobil tog slut på batteri så jag inte kunde se vilken perrong o tåg det var. Varför jag då frågar en tågvärd som anvisar mig till fel tåg. Är inte det bristande lokalkännedom? Kom gärna med ännu bättre idéer om ni kan tänk som saul goodman.

2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.
#7 2022-09-08, 22:03
grungewhore
Det är inte tågvärden som fixar biljetten utan du själv. Tabbe nummer ett var att ge ut ditt personnummer. Och varför köpte du inte till nästa avgång? Eller gjorde du det och fick böter ändå? Lite svårt att hänga med.
#8 2022-09-08, 22:16
Tjorven1337
Frågade lokföraren vilket tåg som gick till Enköping INOM 5 min. Och om man kunde ladda mobilen på tåget så att jag kunde visa min biljett.

Enda sättet att åka med sj till Enköping var via Stockholm med detta tåg sa lokföraren.

Kruxet var att jag inte visste att jag inte hade bokat ett sj tåg utan en annan operatör som gick via västerås, men det var ju via sj appen så inte förstod jag att lokföraren endast pratade om SJ TÅG

Funkar det med hjälp av tredje paragrafen?
#9 2022-09-08, 22:17
Tjorven1337
Andra paragrafen*
#10 2022-09-09, 01:00
GeleZacha
Om du inte får pengarna tillbaka är något allvarligt fel. Du hade tillit till att tågvärden på det första tåget skulle lösa det, vilket hon gjorde mycket tydligt för dig. Skriv till SJ och förklara hela situationen så kan jag inte se något annat än att du får pengarna tillbaka (glöm inte att tydligt skriva vilka tider tågen gick så att de kan kontakta personalen och dubbelkolla)
#11 2022-09-09, 03:14
sebnie
Nej. Det är ALLTID ditt ansvar att ha giltig biljett.
Det är också ALLTID ditt ansvar att kontrollera att en biljett som du erhåller är giltig.

Såhär långt sträcker sig ansvaret för dig som resnär:

Spoiler:
Exempel: Om du går in på pressbyrån, säger "Jag vill ha en månadsbiljett vuxen laddat på detta SL-kort" och de i pressbyrån laddar av misstag/vana på ett ungdomskort, och sedan debiterar ett vuxenkort på pressbyrån-kvittot (så beloppet i kortläsaren stämmer).

Då kommer du få två kvitton:
1: Ett pressbyrån-kvitto där det står att du köpt SL-biljett vuxen för X kronor
2: Ett SL-kvitto där det står att SL-biljett ungdom laddats på ditt kort.

MENINGEN här är då att du SKA kontrollera SL-kvittot att det stämmer, och påtala felet, alt rätta till det i efterhand. Gör du inte det, och åker på ungdomsbiljetten i tron om att det är vuxenbiljett, får kontrollavgift tas ut.


[highlight]Så långt sträcker sig ansvaret för dig som resenär.[/highlight]

Vad konduktören skulle gjort är att ha gett dig en giltig biljett för avgången. Konduktören ville ha av dig från tåget, eftersom ditt allergianfall utgjorde en mildare ordningsstörning, men ville inte besvära dig för mycket, och om konduktören sagt sanningen - att du kan inte få en gratisbiljett för att fortsätta din resa - så hade du aldrig stigit av tåget varav konduktören varit tvungen att tillkalla ordningsvakter.

Eftersom konduktören inte har giltig befogenhet att ge dig en biljett gratis, såklart man då drar en vals för att "bli av med dig" genom att säga att man ordnar biljett via telefon.

Medicinisk nöd är det inte ifråga om, eftersom det handlade om att fortsätta en resa efter att nödfallet upphört. Medicinisk nöd hade mer varit om du var tvungen att ta dig till sjukhus, t.ex. blivit nerslagen och rånad på din plånbok och inte hade någon möjlighet att köpa biljett.

En nödsituation ger dig inte laglig rätt att begå brott för att "återgå till det normala", utan enbart försätta dig i säkerhet med hjälp av brottet. När nödsituationen upphört eller löst sig, måste du givetvis betala igen för att återgå till det normala så att säga.

Bara betala kontrollavgiften och se glad ut, och var glad att konduktören inte tillkallade OV som handgripligen slängde ut dig från tåget vilket hade förvärrat din situation ännu mer.
#12 2022-09-09, 19:29
Siegfrid
Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Övriga resediskussioner
/Moderator