Boka tåg i påhittat namn- ok?

#25 2023-01-28, 05:09
Stormpiskare
Ursprungligen postat av Blatteman
Låter som nåt enstaka problem på nån enstaka linje på nåt enstaka tåg med risk för att personen som köpt biljetterna också kan gå minus för vem hinner kränga biljetter 100 biljetter innan tåget avgår.
Uppenbart har det ju förekommit, i alla fall när SJ släppte superbilliga biljetter en gång per dygn. Och de hävdar själva att det var därför de införde krav på personliga biljetter.

Förstår inte riktigt varför du ifrågasätter det.

SJ inför personliga biljetter
Svartabörshandeln med billiga SJ-biljetter stoppas. SJ inför redan på onsdagen personliga biljetter, vilket kräver legitimation på tågen.
https://www.svd.se/a/8181ce28-951b-3e2e-979a-dc10dd5a6d78/sj-infor-personliga-biljetter
För att stoppa den här svartabörshandeln inför SJ från och med onsdagen personliga biljetter för merparten av biljetterna. I ett första steg kommer biljetter med rörliga priser, resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas göra personliga. I ett andra steg kommer även övriga biljetter, däribland resor som kan återköpas göras personliga.

Av vilken anledning skulle SvD och SJ ljuga om en sådan sak?

Ursprungligen postat av Blatteman
Namnkrav och kortbetalning är bara där för att införa kontrollsamhället.
Att ens snudda vid att tro det kan vara ett tecken på psykisk sjukdom.
#26 2023-01-28, 05:24
TELAVIV91
Fram till typ ca 2005 baserades biljettpriset helt på hur långt man skulle åka. I den fullständiga tågguiden fanns de olika sträckornas längd i km angivna och roades man av det kunde man själv räkna ut biljettpriset i förväg.
Sedan ville sj att biljetter på populära sträckor skulle kosta mer ju mer folk som köpte biljetter. Så några månader innan avgång var de billigare för att sedan enligt någon algoritm bli dyrare ju fler som köpte.
Med den gamla prissättningen fanns inte samma orsak att sälja på svarta börsen som senare när samma biljett kostade olika beroende på när den köptes. Så när de insåg att det var satt i system och att det skulle fortsätta så införde de krav på namn på biljetterna.
#27 2023-01-28, 05:38
Blatteman
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Uppenbart har det ju förekommit, i alla fall när SJ släppte superbilliga biljetter en gång per dygn. Och de hävdar själva att det var därför de införde krav på personliga biljetter.

Förstår inte riktigt varför du ifrågasätter det.

SJ inför personliga biljetter
Svartabörshandeln med billiga SJ-biljetter stoppas. SJ inför redan på onsdagen personliga biljetter, vilket kräver legitimation på tågen.
https://www.svd.se/a/8181ce28-951b-3e2e-979a-dc10dd5a6d78/sj-infor-personliga-biljetter
För att stoppa den här svartabörshandeln inför SJ från och med onsdagen personliga biljetter för merparten av biljetterna. I ett första steg kommer biljetter med rörliga priser, resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas göra personliga. I ett andra steg kommer även övriga biljetter, däribland resor som kan återköpas göras personliga.

Av vilken anledning skulle SvD och SJ ljuga om en sådan sak?

Att ens snudda vid att tro det kan vara ett tecken på psykisk sjukdom.


Som jag redan sa innan så beror detta lilla problem på fel prissättning av biljetter.
För låga priser i förväg och för höga priser på vissa avgångar närmare avgången.


Plus för lågt intervall av tågavgångar och eller tågvagnar på vissa dagar/avgångar.
Enkelt att fixa istället för att sakta införa ett kontrollsamhälle.

Att ta bort kontantbetalning och tvinga folk att betala med utländska bolags och bankers privata krediter och lufttjänster som de sitte roch tar kortavgifter på dygnet runt och sparar in på svenskanställd personal dessutom(som vi får betala genom fler arbetslösa=mindre konsumtion=högre skatt) är enbart där för att införa ett ännu större kontrollsamhälle och för att svenska politiker sitter i knäna på bankerna och usa och su--er duktigt.

Visst att tanken från vissa anställda på sj var att det var mer oskyldigt men svd och dn,aftonbladet osv styrs med järnhand av några familjer och förespråkar totalkontroll av samhället.

Enkelt att se på shibstedts annonssajt blocket där de infört verifiering efter verifiering med bank id och sjuka krav på att skicka in adress,namn och alla personliga uppgifter för att kunna radera sitt konto eller svara en köpare,säljare osv och har tagit bort telefonummer så ingen kan ringa direkt till säljaren osv.

Detsamma med samma familjers banker som seb osv där man inte ens kan ringa till deras kundtjänst för småsaker utan bank id eller annan verifiering och man inte kommer in på deras få bankkontor utan att boka tid eller stå 1 timme i kö.
Eller folk som tar ut sina egna pengar och får brev hem där banken vill veta vad folk gjort med sina egna pengar.
Helt sinnessjukt och ingår i samma agenda av samma personer längre upp.
#28 2023-01-28, 05:40
Stormpiskare
Ursprungligen postat av Blatteman
Som jag redan sa innan så beror detta lilla problem på fel prissättning av biljetter.
Nej. Det handlar om att vissa utnyttjar ett system där SJ släpper billiga biljetter. Nu kan inte svarta-börs-handlare länge göra affärer på den tidens rabattsystem.
#29 2023-01-28, 11:43
Ursprungligen postat av immenhusen
Finns ju en anledning till detta. Vi som är äldre än 20 minns den svarta marknaden av tågbiljetter, där enskilda personer köpte upp hela vagnar inför storhelger för att sedan sälja dyrt privat. Det är således ingen slump eller en önskan av att övervaka, som föranledde SL till att införa namnkrav på biljetter.

/AI

Intressant, alltså samma "problem" som gäller konsertbiljetter. I båda fallen borde det gå att lösa utan namn om man vill. Men då kan man kanske inte låta en person köpa obegränsat antal biljetter.
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Haha, det har jag inget minne av, men på den tiden så betalade FM mina biljetter.

Tänkte mer att man har namnkrav av samma anledning som flyget.

Har flyget egentligen namnkrav eller är det något som flygbolagen själva har valt? Det brukar sällan vara någon som kollar vad jag heter. Men jag måste givetvis fylla i namn för att köpa resan.

Det finns vad jag vet ingen lag eller liknande som reglerar namn på tågbiljetter, så den stora frågan blir, som vanligt, vad står i resevillkoren?
Senast jag åkte X2000, Stockholm-Göteborg utan stopp, kollades det inte alls på biljetter i min vagn. Konduktören verkade bara titta på en lista för att se vilka platser som skulle vara tomma.
#30 2023-01-28, 14:22
GrayPagan
Ursprungligen postat av RobRoys
Jag kommer ihåg en tid för inte längesedan när man bara köpte sin biljett och satt sig på tåget och visade upp den för konduktören. Idag är det en lång jävla procedur där man ska skriva ner namn, helst betala med kort etc, så att varje steg man tar kan följas digitalt, vilket i praktiken är införlivandet av ett rent kontrollsamhälle.

Jo, man kan registrera under valfritt namn, vilket jag har frågat specifikt, men om konduktören är på dåligt humör eller saknar humor så kan de tydligen neka dig resan om du inte kan bekräfta att det är ditt namn på biljetten.

Jag fördrar också att vara anonym så jag har betalat kontant och registrerat biljetter under pseudonymerna "Greta Garbo" och "James Bond" kommit undan med det Fascistjävlarna ska fan bara skita i vart jag väljer att åka tåg.


Ja, det var fan i de flesta avseenden bättre förr. Man kunde också utan problem kliva på tåget eller bussen utan biljett och betala ombord direkt till konduktören med kontanter.
#31 2023-01-28, 17:19
RobRoys
Ursprungligen postat av GrayPagan
Ja, det var fan i de flesta avseenden bättre förr. Man kunde också utan problem kliva på tåget eller bussen utan biljett och betala ombord direkt till konduktören med kontanter.


Ja, exakt, bara en sån sak. Idag är det inte ens SJ som säljer sina egna biljetter utan det är någon inhyrd eller kontrakterad biljettförsäljare som lägger på ocker för varje enskild biljett som säljs, bara för att den gör sitt jobb och säljer biljetter. Tråkigt dysfunktionellt det har blivit.