Raxaul, Indien
Jag befann mig i gränsstaden Raxaul, varifrån jag skulle ta tåget vidare mot Calcutta. Tidigare under dagen hade jag råkat ut för en rakbladskonstnär, så jag hade förlorat en stor del av min reskassa, och tänkte därför spara in lite på resekostnaderna tills jag återigen kunde få tag på en bankomat (jag tvivlar på att det ens finns en i hela delstaten Bihãr där jag befann mig). Tyvärr var andraklass-biljetterna slut, och förstaklass var något över min budget, så jag köpte med blandade känslor en tredjeklass-biljett, något som jag tidigare avrådits starkt ifrån, men hur hemskt kan det vara tänkte jag och slantade till slut upp för budgetvarianten. Tåget ankom 12 timmar efter tidtabellen, men efter att tidigare spenderat viss tid resandes med den indiska järnvägen var jag inte särskilt förvånad, eller ens irriterad. Väl påstigen upptäcker jag till min förvåning att tredjeklass ju inte alls var särskilt farligt. Träbritsar förvisso, och det fanns inga fläktar som det gör i de högre klasserna, men jag hade ju iallafall någonstans att sitta. Efter någon timma började jag bli lite trött, och beslutade mig för att klättra upp i stålburen avsedd för bagage som finns ovanför varje brits för att sova lite. 2 timmar senare vaknar jag av att konduktören rycker mig i axeln och förklarar att vagnen skall kopplas ur, så jag måste ta mig vidare till nästa. Satan! Var det därför det fanns så gott om plats? De andra indierna måste varit medvetna om detta, och med god framförhållning reserverat en plats i de vagnar som skulle vidare hela vägen mot Calcutta.
Mycket riktigt, vad som möter mig när jag motvilligt vandrar till nästa vagn är någonting likn. det här: [
bild]. Hur i helvete skall det här gå? Jag tvivlar på att jag ens kommer in i vagnen, men eftersom det hunnit bli mörkt ute och stationen där jag nu befinner mig ligger någonstans mitt ute i obydgen inser jag att jag måste göra ett försök. Jag kan med mina 196 centimeter knappast beskyllas för att vara liten och nätt, så det blir ett helvete för mig att ens komma innanför dörren. Människorna därinne ligger verkligen på varandra, och under två timmar befinner jag mig mer utanför tåget än inne, då dörrarna inte kan stängas. Lyckas därefter klämma in mig i toalettutrymmet som verkar nyttjats flitigt trots att hålet i golvet där avföringen spolas ner på rälsen sedan länge täppts igen. Vilken stank! Vilken hetta! Hur i helvete skall jag stå ut i de 13 timmar som återstår innan vi rullar in på Calcuttas station? Dricksvattnet börjar ta slut också, så jag förklarar med tecken för den närmsta killen att jag skulle vilja köpa lite vatten. Vid nästa station lyckas han flagga ner någon liten kille som springer av och köper en flaska mineralvatten åt mig. 1 rupee vill han ha för besväret (motsv. 18 öre vid tillfället) och det får väl sägas vara överkomligt, om det inte vore för att mineralvattnet är helt grumligt. Plastflaskan visar sig vara bruten. Förmodligen påfylld i någon brunn. 1 timma senare har jag fortfarande inte druckit en droppe av rädsla för dysenteri, men värmen börjar ta ut sin rätt, och det är säkert över 50 grader i tågvagnen så jag ger med mig. Trots att det ser ut som avloppsvatten har jag aldrig druckit någonting så gott! Nu är det heller inte lika mycket folk kvar i vagnen, så jag lyckas klättra längre in i vagnen i hopp om att köpa mig en plats. Samtliga passagerare talar dock urdu, så den lilla hindi jag lärt mig hjälper inte mycket. Till slut erbjuds jag en plats i en munks knä, helt utan kostnad. Så där sitter jag nu i knät på en munk i en tågkupe i 55graders värme och tycker att jag har det skitbra. Tänk om man kunde ha den inställningen även hemma i Sverige!
Jag lyckades några timmar senare för den modesta summan av 23SEK byta upp mig till andraklass där jag spenderade resten av resan. Lite drygt en Selma är skillnaden mellan helvetestandard och privatbrits med fläkt i Indien.
Jag har ytterligare en anekdot från en tågresa i Indien som jag kan dela med mig utav. Många är nog inte bekanta med
indiska hijras, men det är kortfattat ett kast av eunucker utklädda till kvinnor som försörjer sig genom att våldgästa bröllop, varpå festens anordnare skyndsamt sticker till dem några hundra rupees för att de skall gå därifrån. Vad jag inte visste är att de även finansierar sina tågresor genom ett liknande beteende, någonting jag numera gjorts viss om med råge.
Delhi, Indien
Jag sitter lugnt sitter i min tågkupé på väg mot Agra från Delhi, läsandes en bok, när dessa styggelser till män, hijras, kommer in iklädda färgranna saris och med smekande rörelser och sensuell dans försöker klämma ur mig lite mutpengar för att de skall lämna mig ifred. De andra i kupén hade givetvis tidigare varit med om detta, så de var snabba med att betala, men jag hade endast 5000-rupeesedlar och resecheckar på mig, och jag ville fan inte bli blåst på så mycket pengar. Efter några ytterst pinsamma minuter betalar till slut en man ur resesällskapet som delar kupé med mig några rupees för att även jag skall slippa. Han fick senare en falsk victorinox-kniv av mig som tack.
Det blev visst inte så kortfattat som jag hade önskat, så jag orkar inte skriva mer nu, men imorgon kanhända jag skriver om hur jag hög som ett hus lyckades irra bort mig helt i förorterna till Kathmandu.
Jag var förresten med om en liknande incident som den som beskrivs i inlägget ovan. Det var under en mellanlandning i köpenhamn som min resekamrat (
slarver här på forumet) upptäckte att han lyckats lägga in passet i packningen som stuvats in i planet, och eftersom vi skulle resa vidare in i Tjeckien var vi tvunga att ha tag på det för att överhuvudtaget komma in i landet. Lyckades efter viss övertalning få en kvinna ur flygplatspersonalen att kalla på en bagagehanterare som för vår räkning åkte ut till planet för att leta reda på hans väska och pass. Efter många om och men (däribland en felaktig väska) steg vi sedan 30 minuter sena ombord på planet där de väntante passagerarna som informerats om vår situation pustade ut och applåderade oss!
Planet var förresten försenat av någon anledning, så det var alltså inte oss de väntande in om nu någon tänkt anmärka på att sådant alls inte görs.