Bila till Hamburg Tyskland

#13 2023-05-24, 13:22
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av JdeKoof
Det där skulle jag undvika. Det står ofta 120/130 som "fartgräns" på Autobahn men de flesta tyskar är av princip emot fartgränser, så titt som tätt kommer de blåsande i 250 oavsett skyltar. Och då vill det till att man har koll.
Sen så är det nästan alltid en massa övrig trafik på vägen, särskilt mot Hamburg till. Miljoner lastbilar. Tyskarna vet hur man kör men det vet inte alltid andra nordbor/turister.


Min upplevelse är att fartgränserna faktiskt hålls ganska så väl. Trafikanterna vet att när det är fartbegränsat så är det på en begränsad sträcka och av en anledning, några kilometer till och man kan gasa på...

Till TS vill jag säga: Håll koll jävligt noga både framåt och i backspegeln, använd blinkers men lita inte på att alla andra gör det. Stillastående köer kan uppstå väldigt plötsligt som från ingenstans, var beredd.
#14 2023-05-24, 18:11
Peppermill
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Förmodligen detta som menas ja. Kan enkelt och billigt införskaffas på plats i Tyskland om du har registreringsbeviset med dig. Leta bara upp en Tüv-station i utkanten av exempelvis Hamburg. Kan också skaffas hemifrån, sist jag kollade (flera år sen) så kunde Dekra fixa detta.


Här går det att fixa på nätet från Dekra:
(Kan nog finnas hos andra besiktningsorganisationer med)

https://www.dekra-qualitymanagement.se/miljodekaler



Sedan som övriga redan nämnt, se till att ha lika bra uppsikt bakåt som framåt på autobahn.
Även om du skulle ligga i över 200km/h så kan man bli omkörd så det nästan känns att man står still själv.
#15 2023-05-24, 18:26
Ganska menlöst att säga till en 18-åring att det är totalt livsfarligt. Jag säger det ändå!
Dessutom kan du bli ganska deprimerad, för det mesta är det begränsningar. Det är stau, mycket trafik, vägbygge osv. Sällan är det den fria farten som gäller. När den väl infinner sej, så är det coolt, javisst!
Men kom ihåg; det ställer ett enormt krav på dej när det gäller att förutse vad som kan hända nästa sekund, och den förmågan har du inte utvecklat förrän du har kört bil i 10 år till!
#16 2023-05-25, 11:08
JdeKoof
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Min upplevelse är att fartgränserna faktiskt hålls ganska så väl. Trafikanterna vet att när det är fartbegränsat så är det på en begränsad sträcka och av en anledning, några kilometer till och man kan gasa på...

Till TS vill jag säga: Håll koll jävligt noga både framåt och i backspegeln, använd blinkers men lita inte på att alla andra gör det. Stillastående köer kan uppstå väldigt plötsligt som från ingenstans, var beredd.


Det är riktigt att de flesta håller sig till fartgränser, men det hjälps inte - högst var tionde minut kommer det en BMW eller Audi i +250 knyck.
Blinkers - ALLA tyska bilister använder ALLTID blinkers när de ska svänga eller byta fil. Det är fan inte som i Sverige...
Om (när) det ser ut att uppstå kö på motorvägen - bromsa och slå på varningsblinkers (gäller hela Europa) och håll så långt som möjligt till höger på vägen, om du inte redan är i vänsterfilen då ska man hålla vänster. Det är för bilda fri väg för räddningsfordon (rettungsgasse).
#17 2023-05-25, 11:45
DraconianTimes
Ursprungligen postat av SydafrikaConny
Tja skapar en ny tråd om att bila till tyskland då de flesta är över 10 år gamla (så man får med nyare bensinpriser osv).

Jag är nyligen 18 fyllda med färskt körkort och om inte livet går helt åt helvete de kommande veckorna så ingår det i min master plan att bila till Tyskland till sommaren. Först ska jag till Hamburg och sen får jag se vad som händer, men för sakens skull kan vi låtsas att jag bara ska tur och retur Göteborg - Berlin via Hamburg plus 1 eller 2 dagars turistande.
Jag kör en volvo turbofemma som drar ca. 0.8 till 1L milen beroende på hur jag kör. Jag är gasglad som en idiot och kommer rimligen söka mig till Autobahn utan fartgräns vid minst ett tillfälle för att se var gränsen för motorras ligger.

Är det bäst att ta färja från malmö till tyskland eller köra genom danmark och ta färja över därifrån? Andra metoder?

Är det någon som gjort något liknande och kan dela med sig av kostnader, tips etc så är det uppskattat.

När vi ändå håller på så vill jag passa på att fråga om tullen även om det kanske är under fel ämne.
Ponera att jag drar en avstickare till Tjeckien och köper smällare samt raketer i en mängd där det blir uppenbart att jag inte ska sälja dem vidare, vilket jag vet går bra att föra tillbaka till tyskland av erfarenhet, kan jag då ta med dessa till Sverige? Hur är det om jag kör via Danmark?

Tacksam för svar
//Conny


Hej, Conny!
Jag kör frekvent omkring i Europa så jag kan berätta och förklara ett och annat för dig.

Vilken väg skall du ta till Hamburg?
Vi börjar här! Många råder dig att ta färjan Rødby - Puttgarten. Det gör inte jag! Den färjan är dyrt skit! Det billigaste alternativet är faktiskt att köra över broarna, dvs. Öresundsbron från Malmö till Köpenhamn vidare Storbæltsbroen mellan Korsør och Nyborg, fortsätt på E20 genom Fyn och vidare till Jylland. Där vid Kolding byter du till motorväg E45 mot Flensburg. E45 övergår i motorväg 7 genom Tyskland. Bara kör rakt fram och så kommer du fram till Hamburg.
Du betalar för Öresundsbron och Storbæltsbroen medan bron till Jylland är gratis.

Din bil....
Börja med din Volvo. Du är 18, har förmodligen inte skitmycket cash. Se till så du har bra däck och rätt däcktryck. Ha gärna samma däck runtom. Se till så bromsklossar är i ordning och se till så motorn och alla vätskor är OK samt motorolja är bytt. Se till så att din försäkring täcker eventuell bärgning av ADAC i Tyskland ifall ditt Volvoskrälle lämnar in tofflorna.

Hastighet och förbrukning
Börja med Danmark. Din hastighetsbegränsning är som högst 130 km/h. Fjanta dig inte i Danmark då du kan bli av med din bil.
När det gäller Tyskland så kommer jag att få göra dig lite besviken.
Ja där är fri fart på icke hastighetsbegränsade sträckor på Autobahn.
Först och främst är du 18 och nej du är inte bra bilförare. Du får gärna be mig dra åt helvete, men du är ingen bra förare. Se åtminstone till så du vet vad du gör. Se till så bilen är frisk (se ovan) och kör inte om andra fordon i höga hastigheter. Gasa på där det är helt tomt. Kolla backspegeln för du är inte snabbast och en Porsche 911 kommer garanterat att vilja köra om dig.
Kom sedan ihåg att Autobahn är fullt av trafik och vägarbete just det senare kommer att vara en finne i röven. Ju närmare Hamburg du kommer, desto tjockare blir trafiken. Var glad om du kommer upp i svensk motorvägshastighet där det är lite "luft".
Vill du köra riktigt fort så kan du glömma din beräknade bränsleförbrukning. Den ökar exponentiellt och du kommer att få tanka ofta! Har redan gjort det experimentet.
Slutligen se till att följa hastighetsbegränsningen i Tyskland där det finns en sådan. De är glada i att fota dig och skicka böter hem till dig. I Tyskland behöver man dessutom inte annonsera ut hastighetskameror så som man gör i Sverige. Alltså det finns inga skyltar bara blixt i plytet. Kan redan nu avslöja att det sitter gömda kameror på Rader Hockbrücke över Kielkanalen.

I Hamburg
Köra bil i centrala Hamburg är pina i röven x2. Dessutom finns det olika miljözoner där din Volvo garanterat inte är välkommen. Ställ bilen i ett hotellgarage och ta dig runt med Hochbahn. Biljetter köper du i automat på olika stationer.
Glöm inte att besöka Miniatür Wunderland i Hamburg. Det är världens största modelljärnväg. Stället är grymt!
#18 2023-05-25, 12:56
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Hej, Conny!
Jag kör frekvent omkring i Europa så jag kan berätta och förklara ett och annat för dig.

Vilken väg skall du ta till Hamburg?
Vi börjar här! Många råder dig att ta färjan Rødby - Puttgarten. Det gör inte jag! Den färjan är dyrt skit! Det billigaste alternativet är faktiskt att köra över broarna, dvs. Öresundsbron från Malmö till Köpenhamn vidare Storbæltsbroen mellan Korsør och Nyborg, fortsätt på E20 genom Fyn och vidare till Jylland. Där vid Kolding byter du till motorväg E45 mot Flensburg. E45 övergår i motorväg 7 genom Tyskland. Bara kör rakt fram och så kommer du fram till Hamburg.
Du betalar för Öresundsbron och Storbæltsbroen medan bron till Jylland är gratis.

Din bil....
Börja med din Volvo. Du är 18, har förmodligen inte skitmycket cash. Se till så du har bra däck och rätt däcktryck. Ha gärna samma däck runtom. Se till så bromsklossar är i ordning och se till så motorn och alla vätskor är OK samt motorolja är bytt. Se till så att din försäkring täcker eventuell bärgning av ADAC i Tyskland ifall ditt Volvoskrälle lämnar in tofflorna.

Hastighet och förbrukning
Börja med Danmark. Din hastighetsbegränsning är som högst 130 km/h. Fjanta dig inte i Danmark då du kan bli av med din bil.
När det gäller Tyskland så kommer jag att få göra dig lite besviken.
Ja där är fri fart på icke hastighetsbegränsade sträckor på Autobahn.
Först och främst är du 18 och nej du är inte bra bilförare. Du får gärna be mig dra åt helvete, men du är ingen bra förare. Se åtminstone till så du vet vad du gör. Se till så bilen är frisk (se ovan) och kör inte om andra fordon i höga hastigheter. Gasa på där det är helt tomt. Kolla backspegeln för du är inte snabbast och en Porsche 911 kommer garanterat att vilja köra om dig.
Kom sedan ihåg att Autobahn är fullt av trafik och vägarbete just det senare kommer att vara en finne i röven. Ju närmare Hamburg du kommer, desto tjockare blir trafiken. Var glad om du kommer upp i svensk motorvägshastighet där det är lite "luft".
Vill du köra riktigt fort så kan du glömma din beräknade bränsleförbrukning. Den ökar exponentiellt och du kommer att få tanka ofta! Har redan gjort det experimentet.
Slutligen se till att följa hastighetsbegränsningen i Tyskland där det finns en sådan. De är glada i att fota dig och skicka böter hem till dig. I Tyskland behöver man dessutom inte annonsera ut hastighetskameror så som man gör i Sverige. Alltså det finns inga skyltar bara blixt i plytet. Kan redan nu avslöja att det sitter gömda kameror på Rader Hockbrücke över Kielkanalen.

I Hamburg
Köra bil i centrala Hamburg är pina i röven x2. Dessutom finns det olika miljözoner där din Volvo garanterat inte är välkommen. Ställ bilen i ett hotellgarage och ta dig runt med Hochbahn. Biljetter köper du i automat på olika stationer.
Glöm inte att besöka Miniatür Wunderland i Hamburg. Det är världens största modelljärnväg. Stället är grymt!


Tack för ett detaljerat svar. Har du någon aning/minns vad en sådan resa skulle kunna kosta om man förutsätter att man ligger på/lagom under hastighetsgränsen hela vägen och kör för 1L/mil? (låtsas att man kör i ett streck och inte äter eller liknande)
#19 2023-05-25, 14:24
DraconianTimes
Ursprungligen postat av SydafrikaConny
Tack för ett detaljerat svar. Har du någon aning/minns vad en sådan resa skulle kunna kosta om man förutsätter att man ligger på/lagom under hastighetsgränsen hela vägen och kör för 1L/mil? (låtsas att man kör i ett streck och inte äter eller liknande)


Räkna med att du kommer och förbruka ca 150 liter bränsle Göteborg - Hamburg tur retur. Du gör dig av med ca 3000:- och lägg till bropassager som kommer att kosta dig ca. 800:- enkel resa vilket blir 1600:- om du tar samma väg tillbaka. Utgår från att du inte har brobizz. Då hade du kommit billigare undan.
Så i runda slängar 5000:-. Lägg sedan till hotell, käk och nöjen.
Där får du liksom själv räkna ut. Vet inte om du nöjer dig med Dörner kebab eller skall ha restaurang med vita dukar och kristallkrona. Samma sak med boende.
Boende i Tyskland är rätt dyrt. Rekommenderar att du tar något längre bort från centrum, men som ligger intill en Hochbane eller busslinje.