Svenska Transportarbetarförbundet varslar om strejk på flygplatser sommaren -23. (Avtal klart utan strejk /Mod)

#25 2023-06-29, 08:44
Tjyvslag1
Ursprungligen postat av Raytheon
Hur mycket mer än "märket" vill de ha?


Primärt verkar de, utöver märket, kräva:
Â’Förutsägbarheten i schemaläggningen behöver också bli bättre. Arbetstiden är dygnet runt och gör det extra svårt att få livspusslet att gå ihopÂ’
Samt:Â’Bakgrunden är arbetsgivarnas ovilja att möta de förslag som Transport lagt fram om högre ingångslöner, ett utvecklat lönesystem där erfarenhet- och kompetens ska premieras samt bättre förutsägbarhet i schemaläggningenÂ’

Källa: https://www.transport.se/avtal2023/varsel-bevaknings-och-sakerhetsavtalet
#26 2023-06-29, 08:56
Raytheon
Ursprungligen postat av Tjyvslag1
Primärt verkar de, utöver märket, kräva:
Â’Förutsägbarheten i schemaläggningen behöver också bli bättre. Arbetstiden är dygnet runt och gör det extra svårt att få livspusslet att gå ihopÂ’
Samt:Â’Bakgrunden är arbetsgivarnas ovilja att möta de förslag som Transport lagt fram om högre ingångslöner, ett utvecklat lönesystem där erfarenhet- och kompetens ska premieras samt bättre förutsägbarhet i schemaläggningenÂ’

Källa: https://www.transport.se/avtal2023/varsel-bevaknings-och-sakerhetsavtalet


Usch, vilka hemska krav.
#27 2023-06-29, 09:11
Tjyvslag1
Ursprungligen postat av Raytheon
Usch, vilka hemska krav.


Ironin är noterad.
Jag har inte påstått att kraven är hemska. Däremot anser jag att det är illa att ställa högre krav än vad övriga arbetsmarknaden fått acceptera. Speciellt under rådande världsläge samt att de försöker dra nytta av stundande semestertider som endast drabbar tredje man. Förutsättningarna för arbetet med arbetstider och löner bör ju heller inte kommit som en fullständig överraskning precis just nu.
#28 2023-06-29, 09:17
Obskyrdelfin
Globalisterna har jobbat på att infiltrera fackförbunden just för detta ändamål. Ser ingen den röda tråden? Först Plandemi, sedan en "passmaskin" i Finland som gått sönder, därefter SAS strejk, och nu säkerhetspersonalen.

Målet:
Ni ska R E S A. M I N D R E. Vi bokade inga biljetter denna sommar just för att jag visste att globalisterna inte var klara med oss på långa vägar.
#29 2023-06-29, 10:04
Riggragg
Ursprungligen postat av Tjyvslag1
Ironin är noterad.
Jag har inte påstått att kraven är hemska. Däremot anser jag att det är illa att ställa högre krav än vad övriga arbetsmarknaden fått acceptera. Speciellt under rådande världsläge samt att de försöker dra nytta av stundande semestertider som endast drabbar tredje man. Förutsättningarna för arbetet med arbetstider och löner bör ju heller inte kommit som en fullständig överraskning precis just nu.


Om jag nu får fortsätta "försvara" konflikten något så anser jag inte att tidpunkten är så cyniskt utvald.

Bevaknings- och säkerhetsavtalet gick ut den 31 maj 2023 och det är nu som vi förhandlar om villkoren i avtalet. Långt in i juni hade Transport och Almega Säkerhetsföretagen förhandlingar. Förhandlingarna strandade och avbröts då arbetsgivarna vägrade att möta de krav som Transport ställt. Därför tvingade arbetsgivarna Transport att ta till ytterligare åtgärder för att sätta press i förhandlingarna.


Det är som sagt olyckligt men jag tycker det ser ut att ha gått sin naturliga gång.
#30 2023-06-29, 10:07
Tjyvslag1
Ursprungligen postat av Riggragg
Om jag nu får fortsätta "försvara" konflikten något så anser jag inte att tidpunkten är så cyniskt utvald.

Bevaknings- och säkerhetsavtalet gick ut den 31 maj 2023 och det är nu som vi förhandlar om villkoren i avtalet. Långt in i juni hade Transport och Almega Säkerhetsföretagen förhandlingar. Förhandlingarna strandade och avbröts då arbetsgivarna vägrade att möta de krav som Transport ställt. Därför tvingade arbetsgivarna Transport att ta till ytterligare åtgärder för att sätta press i förhandlingarna.


Det är som sagt olyckligt men jag tycker det ser ut att ha gått sin naturliga gång.


Helt ok!
Naturlig utgång håller jag inte med om. De har ju ställt krav utöver vad övriga marknaden fått acceptera i dessa tider. Att strejka kan inte vara en naturlig utgång så fort man inte får alla man vill ha.
#31 2023-06-29, 11:44
Riggragg
Ursprungligen postat av Tjyvslag1
Helt ok!
Naturlig utgång håller jag inte med om. De har ju ställt krav utöver vad övriga marknaden fått acceptera i dessa tider. Att strejka kan inte vara en naturlig utgång så fort man inte får alla man vill ha.


Med naturlig gång syftade jag inte på "utgång" utan snarare processen.

Jag tänker att om avtalet löper ut 31 maj så går det 2-3 veckor som innehåller dagar med förhandling, dagar med tysta och arga leken och lite helgdagar på det. Inga resultat och då varslar Transport om konflikt/strejk inom ett par veckor.
Då hamnar man i början på juli.
Hade avtalet löpt ut 31 mars har jag svårt att tro att Transport förhalat det och sagt att nu väntar vi till sommaren och så börjar vi strejka när många har huvudsemester.

Alla förstår att verktyget är vassare nu, men Transport hade inte gjort något annorlunda vid en annan tidpunkt på året. Jag menar att tidpunkten inte är så cyniskt utvald.

Om strejk är den naturliga utgången(sista utvägen) eller inte kan man såklart ha olika uppfattning om.
#32 2023-06-29, 13:13
Tjyvslag1
Ursprungligen postat av Riggragg
Med naturlig gång syftade jag inte på "utgång" utan snarare processen.

Jag tänker att om avtalet löper ut 31 maj så går det 2-3 veckor som innehåller dagar med förhandling, dagar med tysta och arga leken och lite helgdagar på det. Inga resultat och då varslar Transport om konflikt/strejk inom ett par veckor.
Då hamnar man i början på juli.
Hade avtalet löpt ut 31 mars har jag svårt att tro att Transport förhalat det och sagt att nu väntar vi till sommaren och så börjar vi strejka när många har huvudsemester.

Alla förstår att verktyget är vassare nu, men Transport hade inte gjort något annorlunda vid en annan tidpunkt på året. Jag menar att tidpunkten inte är så cyniskt utvald.

Om strejk är den naturliga utgången(sista utvägen) eller inte kan man såklart ha olika uppfattning om.


Det var jag som läste "utgång" i stället för "gång", mitt misstag.

Övriga arbetstagares avtal löpte även de ut 31/3. Märket presenterades denna dag och är normerande för resten av arbetsmarknaden. I det finns bla en särskild höjning av avtalets lägstalöner på 1350 kr från den 1 april 2023, men de verkar ju vilja ha än mer. Så, jag vidhåller att de nyttjar tiden på ett sätt de tror kommer skada (tredje part) mest för att få bäst egen vinning. Detta trots att övriga arbetsmarknaden accepterade märket.
Gissar att vi ser olika på saken och vi har väl fått fram våra poänger båda två.
#33 2023-06-29, 19:28
Madelenfranskogen
Fan vad trött jag är på de här jävla stolpskotten. Ingen utbildning men de ska gnälla över scheman och lön såklart.

det var fanimej ingen strejk när jag jobbade på säkerhetskontrollen runt år 2000 då i Luftfartsverkets regi. De har inte sämre lön eller arbetstider än vad vi hade då. jävla gnäll.
#34 2023-06-29, 19:38
Raytheon
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Fan vad trött jag är på de här jävla stolpskotten. Ingen utbildning men de ska gnälla över scheman och lön såklart.

det var fanimej ingen strejk när jag jobbade på säkerhetskontrollen runt år 2000 då i Luftfartsverkets regi. De har inte sämre lön eller arbetstider än vad vi hade då. jävla gnäll.


Vadå ingen utbildning? Det är faktiskt tre veckors utbildning.

Det borde vara i arbetsgivarnas intresse också att höja lönen eftersom de inte får tag i tillräckligt med folk men de tänker inte så långt.
#35 2023-06-29, 19:51
Madelenfranskogen
Ursprungligen postat av Raytheon
Vadå ingen utbildning? Det är faktiskt tre veckors utbildning.

Det borde vara i arbetsgivarnas intresse också att höja lönen eftersom de inte får tag i tillräckligt med folk men de tänker inte så långt.



Jag har också gått den utbildningen till säkerhetskontrollant. men du kan ju jämföra den med en högskoleutbildning tex. då kan man ju förstå om folk ställer vissa krav. det finns alltid folk att få tag i till de jobben. Jag kan hålla med om att arbetstiderna är sämst men det vet man om när man börjar en sådan anställning.
#36 2023-06-29, 19:59
Raytheon
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Jag har också gått den utbildningen till säkerhetskontrollant. men du kan ju jämföra den med en högskoleutbildning tex. då kan man ju förstå om folk ställer vissa krav. det finns alltid folk att få tag i till de jobben. Jag kan hålla med om att arbetstiderna är sämst men det vet man om när man börjar en sådan anställning.


Det var humoristiskt menat.

Helt enkelt är det inte.

Enligt Avarn Security är den stora utmaningen att hitta arbetskraft som kvalificerar sig för att arbeta i säkerhetskontrollen.

”Rekryteringsprocessen är lång och innehåller ett antal lämplighets- och säkerhetsprövningar för att bli godkänd, vilket innebär att många som söker till oss helt enkelt inte klarar kraven, både vad gäller våra generella krav som utbildning och språk men också kraven och lämpligheten utifrån ett säkerhetsperspektiv”, skriver företaget.

Tar månader att bli godkänd
Förutom att utbildas måste personalen alltså säkerhetsprövas och det tar tid. Från att man sökt ett jobb som flygplatskontrollant kan det ta mellan två och tre månader tills man faktiskt kan börja jobba som det, uppger Avarn.

”Det är en lång tid att vänta på ett arbete om man söker jobb. Då väljer man andra jobb där man kan börja imorgon”, skriver Avarn.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/personalbrist-bakom-langa-ko...

Nåja, vi får se vad som händer. Måndagen närmar sig med stormsteg.