Jo är tillbaka!
Flög Tallinn-Simferopol med Estonian Air. Simferopol är Krims logistiska hub för persontransporter. Utanför flygbussen väntar ett stim galna taxichaffisar som vill köra dig överallt för extremt mycket pengar. Trådbussen 20 meter bort tar dig till city för 50 kopek (1UAH=100 kop. =ca 1,60 SEK).
Från Simferopols jvg station bar det av till Sevastopol, ryska svartahavsflottans hemmahamn. Stan är full av sailors i helt intakta sovjetuniformer. Flottan verkar inte ha tagit bort sovjet-symbolerna alls. Gillar man att kolla in halvrostiga krigsfartyg är Sevastopol the place to be! Krim i allmänhet och Sevastopol i synnerhet är väldigt ryskt och väldigt lite ukrainskt.
Planen var att inte bo på hotell utan att bo privat. På jvg- och busstationer finns alltid tanter och ibland gubbar och tjejer och killar som skyltar med Kvartira (lgh) eller Komnata (rum). Första kvällen i Sevastopol hittade vi en dam som hade en "domik" (litet hus) nära havet, perfekt tyckte vi! det lilla huset visade sig vara en tysk husvagn från 70-talet. Toalett modell hål i väggen, konstant sprutlackerad fanns 10 meter bort. billigt var det dock, men besvikna som fan var vi. Lärdom: Man ska vara jävligt kräsen och frågvis på stationen.
Stannade i Sevastopol en dag och två nätter, den andra natten blev den enda på hotell. Sedan bar det av till Jalta!
Till Jalta anlände vi med minibuss. Här var Kvartira-försäljarna riktigt påflugna, blev faktiskt jobbigt. Till slut föll vi för Sergei, kanske för att han begrep engelska, som lät oss hyra en halvsunkig lgh för 30$/natten. Ok, men så här i efterhand så skulle vi ha sett fler lyor innan vi bestämde oss.
Jalta är som typ som Las Palmas för ryssar, en turistort, visserligen med anor, och med stor bofast befolkning, men ändå helt byggd kring turismen. Medelryssen verkar älska att knalla omkring med en pilsner i handen och bli fotograferad i exotiska kostymer, tex som renäsansfurste eller iförd skinnpaj och nazisthjälm med nitar på en HD med jetmotor! Eller bli plåtad med en halvdöd kajman i famnen. Trots att ölen, vinet och spriten flödar går det rätt lungt till, god stämning på samtliga.
Det finns flera olika stränder. vissa är av typen VIP med inträde, andra är gratis i teorin men så belamrade med solstolar att det knappt går att snika sig ett hörn av sanden. Andra är gratis på riktigt. Vi gick oftast till medelkategorin och kostade på oss solstolar, 10 UAH/dag. Notabelt är att damerna här bara är toppless om de har något att vara stolta över. Däremot kan vem som helst bära string utan att skämmas.
Vid ingången till stranden fanns flera försäljare som sålde allehanda piroger, kebab, munkar, och lite spektakulärt räkor! Vi snackar utomhus, 30 grader varmt och folk köper fesljumma räkor i en plastmug som strandsnacks! Det fanns faktiskt en liten skylt som varnade folk att handla från dessa stånd.
Hungrig eller törstig behöver man för övrigt aldrig vara. Piroger, mackor kyklingkebab och annat säljs precis överallt, och så även godis, läsk och öl. Öl räknas tydligen som "soft drink" och får säljas och även drickas precis hur och var som helst. Vi köpte ofta varsin kall fatöl med oss på stranden, kostnad 3-5 kr.
Resturanger finns i alla prisklasser, en gång provade vi att äta på en "normal" lite finare restaurang, förrätterna kostade ca 40 sek och varmrätterna strax över 100 sek. En 250ml flaska Evian för 40 sek lämnade dock en bitter eftersmak av snålhet, så det blev bara ett besök på "finkrog" annars höll vi oss till Stalovaja, ett sorts sovjetiska folkkök som serverar vällagad husmanskost för mycket facila priser. För 15 UAH får man lätt sallad, huvudrätt med garnityr och morsj. Dessutom lagade vi en hel del mat hemma i lägenheten.
Generellt om man äter eller dricker ute så ska man ALLTID fråga efter priset innan man beställer, om det inte är väl skyltat. Annars kan lätt en milkshake kosta 30 UAH i en bar där allt annat kostar 5 UAH.
Fortsättning följer...