Ursprungligen postat av Enterprise
Hotellen tänker på två saker:
1. Man vill helst ha så få tomma rum som möjligt - eftersom den uteblivna intäkten för ett tomt rum en natt aldrig kommer tillbaka
2. Man vill ha så mycket betalt som möjligt och inte skapa incitament för konsumenter att vänta till sista minuten
Dessa två saker är ibland motstridiga och det innebär att hotellen måste balansera mellan dessa.
Hotellen kan därför godta att hålla upp priset på rummen om det innebär ett ganska litet antal tomma rum.
Om däremot man får ett stort antal tomma rum så kan de välja att sänka priset på sistaminuten-rum.
Åtminstone inom reguljärflyget med många affärsresenärer så anses det vara många affärsresenärer (resa i jobbet) som bokar sent för att de inte bryr sig så mycket om priset eller fått ett plötsligt behov att resa, medan privatresenärer brukar boka flyg längre tid i förväg.
Affärsresenärer betalar mycket om de måste, särskilt om de inte har tid att leta runt.
För hotell gäller nog att om de har många affärsresenärer så sänks inte priset sent, för det är ofta dessa som bokar sent.
Rena turisthotell kanske däremot kan vilja locka spontanresenärer.
Innan booking.com etc kom det många turister in genom dörren och frågade efter rum.
De kunde hotellet ta mer betalt av för de vill inte vara hemlösa.
Nätsajter som booking och google kan ha förändrat lite på hotellsidan och skapat konkurrens om kunder (såsom jag ibland) som bokar samma dag eller kvällen före.