Bolag .............Modell ...............Seatguru P/W .................Skytrax total betyg
Air China ..........A350 ................32/18 ...................4/10
Thai ..................A350 ................32/18 ...................6/10
Lufthansa ...........A350 ................31/17 ...................5/10
Cathay ..............A350 ................32/18 ...................7/10
SAS ...................A350 ................31-32/17 ................4/10
British AW ...........A350 .................31/18 ...................5/10
Emirates ............B777 ..................32/17 ....................5/10
Är själv inne på att prova Air China. Har flugit med Thai Airways under 30 års tid. Bolaget ligger i min mening i en klass för sig själv när det gäller Flighten Arlanda-Bangkok-Manila. Slår andra bolag på samtliga punkter. Men, nu är flighten uppe i 12.500-14.500kr. Air China kan du köpa för 6.700kr för en resa i Mars som ett exempel där Thai tar runt 13.000kr
Känns tveksamt att lägga dubbla pengar.
Går man igenom resenärers reviews så finns det ganska rejäla Red Flags vad gäller Air China. Inställda flighter, ingen information, flera skriver att de medvetet ändrar flygmodell någon vecka innan avgång till äldre och mindre modernt plan. Pekings flygplats tydligen ingen höjdare. Kanske är det ändå värt risken att prova detta bolag? (Tog med några andra bolag för att ge lite översikt.)
Jag prioriterar min egna flygresor enligt:
-service & bekvämlighet
-flygtimmar till slutdestination
-tidpunkt avgång/ankomst..... nej tack till 04:00 avgång på ARN. Redan i ottan har semester känslan svalnat. Sen att landa en avig tid, kan innebära en extra strulig/kostsam Stay-Over-One-Night.
-lounge/utbud/service på flygplats
-vad som finns på skärmen i stolen helt oväsentligt
-käket i princip oväsentligt
-men drycken skall "keep it coming" utan någon som helst protest och med ett trevligt leende dessutom
Ni som flugit med Air China, går det att få fler input?