Vad vet vi om Air China?

#13 2023-12-28, 10:23
Nicke08
Bolag .............Modell ...............Seatguru P/W .................Skytrax total betyg
Air China ..........A350 ................32/18 ...................4/10
Thai ..................A350 ................32/18 ...................6/10
Lufthansa ...........A350 ................31/17 ...................5/10
Cathay ..............A350 ................32/18 ...................7/10
SAS ...................A350 ................31-32/17 ................4/10
British AW ...........A350 .................31/18 ...................5/10
Emirates ............B777 ..................32/17 ....................5/10

Är själv inne på att prova Air China. Har flugit med Thai Airways under 30 års tid. Bolaget ligger i min mening i en klass för sig själv när det gäller Flighten Arlanda-Bangkok-Manila. Slår andra bolag på samtliga punkter. Men, nu är flighten uppe i 12.500-14.500kr. Air China kan du köpa för 6.700kr för en resa i Mars som ett exempel där Thai tar runt 13.000kr

Känns tveksamt att lägga dubbla pengar.

Går man igenom resenärers reviews så finns det ganska rejäla Red Flags vad gäller Air China. Inställda flighter, ingen information, flera skriver att de medvetet ändrar flygmodell någon vecka innan avgång till äldre och mindre modernt plan. Pekings flygplats tydligen ingen höjdare. Kanske är det ändå värt risken att prova detta bolag? (Tog med några andra bolag för att ge lite översikt.)


Jag prioriterar min egna flygresor enligt:
-service & bekvämlighet
-flygtimmar till slutdestination
-tidpunkt avgång/ankomst..... nej tack till 04:00 avgång på ARN. Redan i ottan har semester känslan svalnat. Sen att landa en avig tid, kan innebära en extra strulig/kostsam Stay-Over-One-Night.
-lounge/utbud/service på flygplats
-vad som finns på skärmen i stolen helt oväsentligt
-käket i princip oväsentligt
-men drycken skall "keep it coming" utan någon som helst protest och med ett trevligt leende dessutom

Ni som flugit med Air China, går det att få fler input?
#14 2024-02-04, 00:06
Dansksisu
Ursprungligen postat av Nicke08
Bolag .............Modell ...............Seatguru P/W .................Skytrax total betyg
Air China ..........A350 ................32/18 ...................4/10
Thai ..................A350 ................32/18 ...................6/10
Lufthansa ...........A350 ................31/17 ...................5/10
Cathay ..............A350 ................32/18 ...................7/10
SAS ...................A350 ................31-32/17 ................4/10
British AW ...........A350 .................31/18 ...................5/10
Emirates ............B777 ..................32/17 ....................5/10

Är själv inne på att prova Air China. Har flugit med Thai Airways under 30 års tid. Bolaget ligger i min mening i en klass för sig själv när det gäller Flighten Arlanda-Bangkok-Manila. Slår andra bolag på samtliga punkter. Men, nu är flighten uppe i 12.500-14.500kr. Air China kan du köpa för 6.700kr för en resa i Mars som ett exempel där Thai tar runt 13.000kr

Känns tveksamt att lägga dubbla pengar.

Går man igenom resenärers reviews så finns det ganska rejäla Red Flags vad gäller Air China. Inställda flighter, ingen information, flera skriver att de medvetet ändrar flygmodell någon vecka innan avgång till äldre och mindre modernt plan. Pekings flygplats tydligen ingen höjdare. Kanske är det ändå värt risken att prova detta bolag? (Tog med några andra bolag för att ge lite översikt.)


Jag prioriterar min egna flygresor enligt:
-service & bekvämlighet
-flygtimmar till slutdestination
-tidpunkt avgång/ankomst..... nej tack till 04:00 avgång på ARN. Redan i ottan har semester känslan svalnat. Sen att landa en avig tid, kan innebära en extra strulig/kostsam Stay-Over-One-Night.
-lounge/utbud/service på flygplats
-vad som finns på skärmen i stolen helt oväsentligt
-käket i princip oväsentligt
-men drycken skall "keep it coming" utan någon som helst protest och med ett trevligt leende dessutom

Ni som flugit med Air China, går det att få fler input?


Jag flög med air china från manila till arlanda, mellan i peking.

Hur bra som helst, positivt överraskad.

ENDA problemet var väl att flygvärdinnans engelska var lite rolig.

Allt annat helt perfa.
#15 2024-06-12, 20:48
Bolton123
Betalade 21.000 kr för 4 pers till Phuket med Air china Tur och retur.
Arlanda - Peking - Phuket / Phuket - Peking - Stockholm under sportlovet 2025.
1,5h mellanlandning i Peking känns ok på ditvägen.
Hemvägen dock är det över 12h mellanlandning - Bokade hotel nära flygplatsen för övernattning. Svenskar behöver numera inte ansöka visum i förväg om man mellanlandar. Känns skönt på ett sätt att vara pigg och fräsch när man ska flyga hem igen de sista 8 timmarna.
Priset som sagt är typ halva priset än andra större flygbolag såsom Qatar, Emirates, Thai. Återstår att se hur Airchina är. Skulle aldrig välja dem i vanliga fall: Men priset gjorde att jag valde dem då ingen annan kan slå detta pris.
#16 2024-06-14, 15:38
MrWin
Har flugit två gånger med Air China Köpenhamn-Bangkok med mellanlandning i Peking.
Det går inte att checka in i förväg utan man tvingas stå i kö minst 1,5 tim vid incheckningsdisken på flygplatsen.
Peking har den tråkigaste flygplatsen i världen och då har jag varit på säkert 40 olika ställen. Bara en massa plåtväggar överallt. Knappt några restauranger, telefonen blir död vilket jag inte upplevt någon annanstans. Wifi kan man drömma om.

Men eftersom priset är nästan hälften av andra flygbolag har jag nu bokat en tredje resa med Air China.