Hur skulle SJ kunna veta att det skulle bli vinter i år igen?

#1 2024-02-07, 16:18
GustavAdam
Jo jo, gamla sagor blir som nya.

Nu ber SJ-chefen resenärerna om ursäkt för att tågtrafiken inte fungerat så bra under den höst o vinter som passerat.
"Det utmanande vädret skapat fler och svårare skador på tågen. Dessutom har islager under tågen gjort att de måste tinas upp innan verkstäderna kan laga vagnarna. Tågen har därför varit på verkstaden längre än vanligt och fler avgångar har ställts in."
Enligt artikel i SvD.https://www.svd.se/a/abmBPL/sj-s-vd-ber-om-ursakt-for-samsta-vintern-pa-tio-ar

Några av er som läser här kanske kommer ihåg tecknaren Ernst W Karlsson EWK:s karikatyr av generaldirektören bakom det enorma skrivbordet som urskuldande säger:
- Hur skulle SJ kunna veta att det skulle bli vinter i år igen?
(Historien verkar upprepa sig, men tyvärr har EWK har gått ur tiden.)
#2 2024-02-07, 16:28
RoifiKatamaxClub
Svårt att tänka sig att Sverige är ett i-land idag med tanke på hur förfallet ser ut i vårt land. Gigantiska köer i sjukvården, PISA-resultaten dalar, motorvägarna är i dåligt skick och att bygga maglev-tåg som i Japan som dels går jättesnabbt och samtidigt som de är extremt punktliga kan vi bara drömma om.

Pensionsålder blir allt äldre vad det ser ut som och vi som är födda på 80- och 90-talet ser ut att få jobba tills vi är 75-80 år minst innan det kan bli tal om att ta det piano. Fantastiskt, eller hur?

Att vintern kommer som regn från klar himmel för SJ varje år är en gåta.
#3 2024-02-07, 16:36
Refuserad
Samma visa varje år och eftersom de rödgröna bara planerade höghastighetsbanor så har underhållet nu varit eftersatt i decennier. SJ kan inte kompensera för det, ha en massa tåg som skulle behövas nu. De kan inte stå still resten av året. Redundans är inte ekonomiskt.
#4 2024-02-07, 17:19
45Lokar
Det är väl inte riktigt SJ fel utan det är trafikverket som skall sköta spåren.
Men visst, SJ har köpt in bajståg som inte håller måttet.

Indirekt är det svenska folkets eget fel som röstar på samma idiotpartier år efter år.
Partier som inte satsar på infrastrukturen utan ger bort pengarna till invandrare och sydeuropeiska länder istället.
#5 2024-02-07, 18:06
Stark-Senap
Inte bara SJ.
Nu var det visserligen +30 år sedan jag sökte studiemedel, men CSN uppförde sig precis likadant. Varje år, den tiden antagningar började droppa in: ”Oj vilken anstormning helt plötsligt”. Det var bokstavligen omöjligt att nå dem såvida du inte köade utanför deras kontor redan på natten.
OBS, detta var innan internet, email etc.

Sedan skriver SJ-fittan svenskarna förtjänar bättre. Hon borde först fundera på om HON förtjänar sin lön på x antal miljoner per månad.

Hur blev SJ så?
Jan summerar på bästa sätt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BWO99Q/vi-hade-ett-fung...
#6 2024-02-07, 19:53
2023-06-24
Ursprungligen postat av GustavAdam
Jo jo, gamla sagor blir som nya.

Nu ber SJ-chefen resenärerna om ursäkt för att tågtrafiken inte fungerat så bra under den höst o vinter som passerat.
"Det utmanande vädret skapat fler och svårare skador på tågen. Dessutom har islager under tågen gjort att de måste tinas upp innan verkstäderna kan laga vagnarna. Tågen har därför varit på verkstaden längre än vanligt och fler avgångar har ställts in."
Enligt artikel i SvD.https://www.svd.se/a/abmBPL/sj-s-vd-ber-om-ursakt-for-samsta-vintern-pa-tio-ar

Några av er som läser här kanske kommer ihåg tecknaren Ernst W Karlsson EWK:s karikatyr av generaldirektören bakom det enorma skrivbordet som urskuldande säger:
- Hur skulle SJ kunna veta att det skulle bli vinter i år igen?
(Historien verkar upprepa sig, men tyvärr har EWK har gått ur tiden.)

Ibland har du nog otur när du tänker. Det är inte SJ fel att tågen inte fungerar på vintern. Samma med busstrafik
När ska folk lära sig
Tydligen aldrig
#7 2024-02-07, 21:00
Att SJs tåg blir isiga är SJs problem. Om jag fattat rätt så kan vädret ibland vara extra jobbigt sett till isbildning, jag fattade det som att ett ordentligt nerkylt tåg som passerar fuktigare och lite varmare luft och sedan kyls igen drabbas ganska hårt. Sådana förhållanden kan ha varit vanligare än vanligt den här vintern.
#8 2024-02-07, 21:17
GustavAdam
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Ibland har du nog otur när du tänker. Det är inte SJ fel att tågen inte fungerar på vintern. Samma med busstrafik
När ska folk lära sig
Tydligen aldrig

Ja ja, Googla på EWK så kanske du också hänger med i turerna. ;-)
#9 2024-02-08, 03:41
Agent.Smith
Man kan börja med att återförstatliga järnvägen så som Storbritannien precis har gjort och som USA redan hade sedan tidigare.
#10 2024-02-08, 07:50
Nicke08
Tåg är komplicerat. Sverige ligger i topp när det gäller tekniska framsteg.
Ibland kan vädret ställa till det, någon enstaka gång blir ett och annat tåg lite försenat.
Tåg är älskat av folket sedan urminnes tider.

Sverige har snabbtåg som rusar fram med högteknologi som beundras världen över. Privärda biljetter, service i absoluta toppklassen, affärsresenärernas val nummer ett är X 2000. Lyx, flärd och punktlighet.

Illa att Flashback pöbeln ger sig på detta fina reseföretag med Monica Lingegård som VD.

Hon är Vd för SJ AB och koncernchef sedan 2020, tillförordnad Direktör Upphandlad Trafik
Född: 1962 Utbildning: Civilekonom
Styrelseuppdrag: Styrelseledamot i Humana.
Tidigare befattningar: Vd för Samhall AB.

Beundransvärd ledare
#11 2024-02-09, 18:26
Jagaresamlaren
Vinter innebär problem. Har alltid varit så och kommer alltid vara så. Visste inte resenärerna själva att det skulle bli vinter i år igen?
#12 2024-02-21, 13:11
DraconianTimes
Ursprungligen postat av Nicke08
Tåg är komplicerat. Sverige ligger i topp när det gäller tekniska framsteg.
Ibland kan vädret ställa till det, någon enstaka gång blir ett och annat tåg lite försenat.
Tåg är älskat av folket sedan urminnes tider.

Sverige har snabbtåg som rusar fram med högteknologi som beundras världen över. Privärda biljetter, service i absoluta toppklassen, affärsresenärernas val nummer ett är X 2000. Lyx, flärd och punktlighet.

Illa att Flashback pöbeln ger sig på detta fina reseföretag med Monica Lingegård som VD.

Hon är Vd för SJ AB och koncernchef sedan 2020, tillförordnad Direktör Upphandlad Trafik
Född: 1962 Utbildning: Civilekonom
Styrelseuppdrag: Styrelseledamot i Humana.
Tidigare befattningar: Vd för Samhall AB.

Beundransvärd ledare


Okej, vem är det som beundrar Sveriges järnvägssystem? Enligt vad jag vet så är det illa.

https://sverigesradio.se/artikel/experten-darfor-gar-tagen-battre-i-ukra...

Ukraina har alltså bättre punktlighet än Sverige.
Förklaringen (i reportaget) att Sverige kör med motorvagnståg duger inte eftersom det är något många andra länder också gör och där fungerar det bättre.

Sedan den där VDn för SJ kan jag inte uttala mig om så jag låter bli att hoppa på henne.