Varför skiter folk i att sätta mobilen i flygplansläge?

#25 2024-03-06, 07:21
Hackenbush55
Många är så beroende av sin mobiltelefon att de skiter i omgivningen eller regler.
#26 2024-03-06, 07:25
Merwinna
Har det egentligen någon betydelse, då? Jag tänker att om det VERKLIGEN skulle vara farligt om en passagerare har sin mobil på i normalt läge, så skulle väl personalen gå igenom handbagaget och samla in alla mobiler (samt se på först medan passageraren ändrade till flygplansläge) innan folk fick kliva på. Eftersom det är så slappt, så tänker man "ingen big deal att strunta i det".
#27 2024-03-06, 08:01
Autobahn76
Den var väl på 80-90 talet som man var rädd för någon form av störningar.
#28 2024-03-06, 08:03
ReijoHervonen
Det var väl GSM (2G) som låg på liknande frekvenser som viss utrustning i flygen som gjorde att telefoner på flyget förbjöds. Numera är det bara en regel som hänger kvar.
#29 2024-03-06, 08:27
tjackademin
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Fler och fler skiter i att sätta sin mobil i flygplansläge när de flyger. Senast i dag frågade jag en person brevid hur denne kunde skicka meddelanden trots att telefonen ska vara i flygplansläge, och fick svar att eftersom vi snart skulle landa så hade denne täckning och kunde då använda telefonen, min poäng föll alltså platt.

Har ni också märkt av denna trend? Är det ett hot mot flygsäkerheten? Om det inte är någon fara, varför blir man i så fall beordrad att sätta sin mobil i flygplansläge?


Kanske för att det inte påverkar flygsäkerheten det minsta gällande flygplanets funktioner.
Enligt flygplanstillverkarna (Boeing, Embraer, Airbus etc) behövs det inte, detta medans flygbolagen påstår att det behövs.
Fråga mig inte varför, men tror det har med uppmärksamhet på vad som sker i kabinen att göra.

Anders och Måns gjorde ett gräv på just detta i deras pod som är väldigt underhållande.
Google and you will find.
#30 2024-03-06, 08:34
bossebengbula
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, detta är fortfarande rätt svar.

Vi ska vara alerta på situationen, inte låta oss distraheras.
Och det är telefoni-leverentörerna som inte vill ha mobiler som passerar i 900 km/h...

Men i den hastigheten, då är väl flyg på sin maxhöjd 9000+ meter upp. Når mobilmaster så långt överhuvudtaget?
#31 2024-03-06, 08:46
Raidrunk
Om man vill se filmer eller serier när man flyger är det ju bara att ladda ner filmer via t.ex Netflix och sen se innehållet när mobilen är i flygplansläge.
Första gången jag gjorde det när jag flög nyligen och kommer alltid att göra det hädanefter. Skönt att fördriva tiden med film.
Vet inte om det går att ladda ner via dom andra streamingtjänsterna men det kanske gör.
#32 2024-03-06, 09:02
Analterego
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Fler och fler skiter i att sätta sin mobil i flygplansläge när de flyger. Senast i dag frågade jag en person brevid hur denne kunde skicka meddelanden trots att telefonen ska vara i flygplansläge, och fick svar att eftersom vi snart skulle landa så hade denne täckning och kunde då använda telefonen, min poäng föll alltså platt.

Har ni också märkt av denna trend? Är det ett hot mot flygsäkerheten? Om det inte är någon fara, varför blir man i så fall beordrad att sätta sin mobil i flygplansläge?


Fråga Anders och Måns har tagit upp det där. För flygsäkerheten är det ingen som helst fara.

Edit: tvåa på bollen såg jag, ursäkta mitt dubbelaktiga pladder i onödan ❤️
#33 2024-03-06, 09:59
GregerMedeltid
Jag flyger ganska ofta och använder aldrig flygplansläge. Med tanke på att du inte får ta med dig en flaska vatten in på flygplatsen, tror du att vi hade fått använda telefoner över huvud taget om det fanns någon reell risk att telefoner faktiskt kunde störa flygplanen?
#34 2024-03-06, 10:38
Newkie
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är nånting med trycket mot magsäcken i kabinen. Många blir dåliga av just sittandet plus trycket.


Haha, om nu flygplansläge hade någon säkerhetsfunktion, så är väll start och landning de mest kritiska ögonblicken i alla flygresor. Nu är flygplansläge är egentligen bara för att vara på den säkra sidan. Dom stör inte ut något i flygplanet, vad man vet.
#35 2024-03-06, 12:02
george.sthlm
Inom kort kommer EU tillåta mobiler även under start och landning.

Själv har jag inte använt flight mode sedan 4G infördes. runt 2020-2011.

Totalt meningslöst att oroa sig över störningar när vi kör på 4G och nu 5 G.
Frekvenserna ligger så långtfrån flygplanets altimeter frekvens så det kan inte störa.
Annat var det på gamla goda 3G tiden, då fanns det en viss störning framför allt på
radiokommunikationen.

Men flightmode är ett snabbt och bra sätt att starta om telefonen om den hänger sig så jag
hoppas funktionen finns kvar.

USA är en helt annan banan. Dom kör på andra frekvenser än EU och där kanske det är
motiverat med ett flight mode krav.
#36 2024-03-06, 12:02
lahavana
Det är sedan ca 20 år tillbaka bevisat att mobiltelefoner har ca 0% inverkan på flygutrustningen. Finns mängder av information kring detta, märkligt att du inte har googlat det. Flygbolagen, i alla fall i EU, är skyldiga att installera utrustning som skiljer störningarna ännu mer.

Anledningen till att de vill att du sätter på flygplansläget är för att de bland annat är rädda för ”air rage”. Nån person kanske sitter och pratar högljutt medan en annan är stressad som fan, bråk är de sista de vill ha.

En annan anledning är att vissa flygbolag vill sälja dig deras egna Wi-Fi.

Så, för flygbolagen finns det enbart nackdelar med att tillåta mobilsurf, även fast de gömmer de ärliga nackdelarna bakom en förlegad anledning, du vill ju liksom inte bli skyldig till att krascha planet pga ditt Facebookande.

Så GE FAN i att störa andra. På tiden att vi slipper sätta igång nåt trött jävla flygplansläge när man vill ladda ner några schyssta filmer/poddar innan täckningen börjar suga.