Är husvagn ens värt det?

#109 2024-07-11, 21:49
noyellowhats
Jag har haft husvagn, skaffade därefter husbil och gick sedan tillbaka till husvagn.
Bägge har sina för o nackdelar. Att ha en husbil och ha med kajaker är inte praktiskt möjligt.
Det finns ingenstans att "hänga" på riktigt i en husbil, så jag saknade en husvagns soffgrupp rejält när jag hade husbil.
Att kunna ställa sig varsom var smidigare med husbil än med ett husvagnsekipage.

När jag blir en gaggig, trött åldring som nöjer mig med att sitta i en stol på en asfaltsyta på en ställplats i en stad, och inte kan kajaka utan att dränka mig, då går jag tillbaka till husbil igen.
Då tänker jag mig att dra motorcykeln på ett mc-släp efter husbilen.
#110 2024-07-11, 21:49
mtflash
Ursprungligen postat av N.Armstark
Inga större problem om man vill till London med husvagn eller husbil alltså. Vad bra!


Bra, och bra. Man kan ju säker ordna en transport av bil+husvagn till USA med båtfrakt också. Inget är omöjligt. Däremot så tror jag att det är väldigt opraktiskt att ta bil och husvagnen om man skall bo en helg i London. Är nog extrem få som gör så i praktiken. Skall man ta en helgtur till London är det nog flyg som gäller för de flesta skulle jag gissa på, inklusive för de som äger husvagnar.
#111 2024-07-11, 22:09
N.Armstark
Ursprungligen postat av mtflash
Bra, och bra. Man kan ju säker ordna en transport av bil+husvagn till USA med båtfrakt också. Inget är omöjligt. Däremot så tror jag att det är väldigt opraktiskt att ta bil och husvagnen om man skall bo en helg i London. Är nog extrem få som gör så i praktiken. Skall man ta en helgtur till London är det nog flyg som gäller för de flesta skulle jag gissa på, inklusive för de som äger husvagnar.

Det är nog samma om en husvagnsägare vill till Shanghai, då kan denne lämna husvagnen hemma och ta flyget i stället. Det ena utesluter ju inte det andra bara man inte är fattig.
#112 2024-07-11, 22:12
mtflash
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är nog samma om en husvagnsägare vill till Shanghai, då kan denne lämna husvagnen hemma och ta flyget i stället. Det ena utesluter ju inte det andra bara man inte är fattig.


Ja, det var ju precis det jag skrev innan att det var extremt osannolikt att någon tar bil+husvagn till Shanghai, även om det skulle vara teoretiskt möjligt. Hur är det med läsförståelsen och minnet?

Självklart är det väldigt begränsat var i världen man kan resa med husvagn. Även om husvagnar har sin charm för vissa, så innebär det ju inte att man sparar in på alla världens resmåls boendekostnader. Så det är ju något man får ta med i kalkylen.
#113 2024-07-11, 22:29
tangerinescience
Ursprungligen postat av Sunimod
Arbetarklassen.
Du måste vara en fossil.
Finns väl inga från gamla arbetarklassen kvar.
De som jobbar inom industrin åker nya fina bilar och har rätt så dyra husvagnar tillsammans med villan eller radhuset därhemma.
Ok på 60-70 talet var det annorlunda men inte numera.

Husvagnssemester kostar en del men var för oss då vi hade husvagn inga problem. Dock ett antal år sedan men knappast sämre nu.

Äntligen en intressant diskussion.

Om du går runt på en camping, menar du att du ser folk från alla samhällsgrupper då?

Jag hävdar att det i första hand är folk med icke akademisk utbildning, som bor i småstan, och har lågt kulturellt kapital på campingar. Frun jobbar som frisör, mannen med något fysiskt, kanske elektriker. Arbetarklass kanske är ett gammaldags ord men i varje fall tror jag inte att det är de med starkast position i samhället som åker runt med en husvagn.

Det är varken företagare från Östermalm, ingenjörer från Vasastan eller journalister från Södermalm på en camping.

Vad tror du?
#114 2024-07-12, 01:17
Fuskenstein
Nu är inte jag camping människa men det måste väl vara smartare att hyra husvagn/husbil när man har semester än att köpa?
I alla fall dom första åren så man kan lista ut sina behov och vad som passar en bäst samt hur den ekonomiska kalkylen ser ut?
#115 2024-07-12, 02:15
DrillBitTTT
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Nu är inte jag camping människa men det måste väl vara smartare att hyra husvagn/husbil när man har semester än att köpa?
I alla fall dom första åren så man kan lista ut sina behov och vad som passar en bäst samt hur den ekonomiska kalkylen ser ut?

jag tror också det blir billigare att hyra än att äga, om man inte själv hyr ut den


MEN, vad kostar en husvagn att hyra i en vecka? jo det kostar 5000/vecka. husbil kostar 7-10k per vecka. sedan tillkommer massa bränskekostnader, och ställplatser. min kollega skulle betala sjuka 800kr/natt någonstans nere i skåne! mycket pengar för att bara kunna utforska sverige

och då ska man konka runt på denna i 80km/h, städa innan du lämnar tillbaka den osv. man kan väl lika gärna ta flyget till något billigt land, typ polen, och chilla där en vecka..

så, än en gång. jag ser inte fördelen
#116 2024-07-12, 02:26
Fuskenstein
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
jag tror också det blir billigare att hyra än att äga, om man inte själv hyr ut den


MEN, vad kostar en husvagn att hyra i en vecka? jo det kostar 5000/vecka. husbil kostar 7-10k per vecka. sedan tillkommer massa bränskekostnader, och ställplatser. min kollega skulle betala sjuka 800kr/natt någonstans nere i skåne! mycket pengar för att bara kunna utforska sverige

och då ska man konka runt på denna i 80km/h, städa innan du lämnar tillbaka den osv. man kan väl lika gärna ta flyget till något billigt land, typ polen, och chilla där en vecka..

så, än en gång. jag ser inte fördelen


Fördelen är väl att man hinner prova på och se om husvangnslivet är något man tycker är kul innan man köper en husvagn. En husvagn som bara står på uppfarten och aldrig används måste vara dyraste alternativet.
Sen om det ändå kostar 800kr per natt att campa utöver kostnaderna för husbil/vagn... Det blir ju bara ännu svårare att försvara ett köp.
#117 2024-07-12, 08:07
Sunimod
Ursprungligen postat av tangerinescience
Äntligen en intressant diskussion.

Om du går runt på en camping, menar du att du ser folk från alla samhällsgrupper då?

Jag hävdar att det i första hand är folk med icke akademisk utbildning, som bor i småstan, och har lågt kulturellt kapital på campingar. Frun jobbar som frisör, mannen med något fysiskt, kanske elektriker. Arbetarklass kanske är ett gammaldags ord men i varje fall tror jag inte att det är de med starkast position i samhället som åker runt med en husvagn.

Det är varken företagare från Östermalm, ingenjörer från Vasastan eller journalister från Södermalm på en camping.

Vad tror du?

Det finns folk från olika bakgrund.
Jag och frugan har båda akademisk utbildning och knappast ensamma om det på campingar.
Visst finns det många med lägre utbildningar men de är väl för katten folk de också.
Men det finns en hel del som vägrar sätt sin fot på en camping då de anser sig vara för fina för det.
Och folk med uppfattningen att det är idioter som vistas på campingar.
Och nu är ju Sverige betydligt mer än Stockholm.
Vi köpte en stuga för ett antal år sedan men är precis samma människor som vi var då via hade husvagn och bodde på campingar.

Hur har du det själv?
#118 2024-07-12, 08:50
BradS
Ursprungligen postat av noyellowhats
Det finns ingenstans att "hänga" på riktigt i en husbil, så jag saknade en husvagns soffgrupp rejält när jag hade husbil


Bara se till att skaffa rätt husbil...
#119 2024-07-12, 10:37
martinator
Ursprungligen postat av N.Armstark
London och Paris fattar jag, men hur bär ni er åt för att ta er till NYC och Shanghai med husvagnen?

Du har missat det första inlägget i diskussionen...
Det ifrågasattes hur man kunde semestra i sverige när man bodde här - just med husvagn/husbil.
Som om semester på hemmaplan inte räknades som semester, eller att man redan sett ALLT av värde för att man pendlar till jobbet två mil varje dag. En del här har en väldigt snäv världsbild. SVEG - det har jag sett för där bor jag, och sen är nästa steg New York. Men allt där emellan, skulle där inte finnas något sevärt över huvud taget? Just för att Sverige är väldigt lättillgängligt med husvagn så öppnar det upp för alla de sevärdheter som faktist finns här men som många bortser från för att det låter häftigare att slänga ur sig "new York". Men Andrémuseet i Gränna är fantastiskt, en utställning över ett gigantiskt misslyckande. Skokloster, oerhört sevärt. Akvedukten i Håverud - så mycket teknisk genialitet, så mycket slit, allt till ingen nytta. Den har aldrig använts till det den var avsedd för - den tekniska utvecklingen gick snabbare än bygget och när den öppnades hade en järnvägslinje redan konkurrerat ut den. Och så vidare.
Det var utgångspunkten..
#120 2024-07-12, 10:41
martinator
Ursprungligen postat av mtflash
Shanghai är absolut inte överskattat om man aldrig någonsin varit där (sedan skulle jag personligen kanske välja Hong Kong och Taipei framför Shanghai, för det finns mer av den kinesiska kulturen bevarad där).

New York tycket jag alltid är grymt trevlig att åka över en helg och bara gå runt och käka en bit mat. Fin shopping, och trevliga barer. Man kan aldrig åka för ofta till NYC anser jag.

London och Paris likaså. NYC kanske jag är oftare i, men man tröttnar aldrig på London eller Paris. Finns alltid en god bit mat att käka, någon intressant utställning att gå på, eller konsert.

Shanghai, New York osv - är i princip samma stad.
Höghus i glas och betong tätt staplade. Samma kedjor (starbucks, Burgerking, LV, Gucci osv).
Bilar, gator, vimmel. Men inget unik förutom att alla är kineser i Shanghai. Samma gatuförsäljare - om än det är kokt med bröd i en stad och stekta kycklignfötter i den andra.
Likformigheten bland många av världens storstäder börjar bli total. Det som förr gjorde resmålen unika har suddats ut av globaliseringen. Därför måste man idag längre ut ur dessa kluster för att hitta pärlorna.