Flygändring Finnair ?

#1 2024-09-26, 21:07
Juli14
Har en bokad betald biljett med Finnarna 18Dec, inte billigt ,men iallafall billigare om jag väntat,
10100:- Light Göteborg-Bangkok ToR 20 Mars ,alltså inte ombokningsbar,
Men har nu fått jobbet gjort tidigare än förväntat, och skulle kunna åka typ 3 veckor tidigare (i början på Dec) ,
Någon som har erfarenhet av att kontakta Finnair och få byta till typ 3 Dec ,med en kostnad för mig naturligtvis kanske 1000/2000Kr , även om den biljetten är betydligt billigare än den jag har?
Eller helkört?
#2 2024-09-26, 21:17
PatricHbg
Nej det kan du inte.

Det är endast Classic & Flex som kan ändras.

Inga undantag.
#3 2024-09-26, 21:26
Juli14
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det kan du inte.

Det är endast Classic & Flex som kan ändras.

Inga undantag.

Ok, så finnarna hatar Pengar?
Inget illa menat, men tänkte det fanns någon som helst goodwill och kompensation för bolaget men dom avstår vinst i denna fråga,
#4 2024-09-26, 22:12
För att det där ska vara intressant för bolaget så bör man väl betala minst mellanskillnaden till en ombokningsbar biljett, alternativt visa sig vara till någon extra nytta för bolaget.
Jag har testat det senaste en gång, annat bolag, jag kom till flygplatsen tidigare än planerat och skulle åka en tättrafikerad rutt. Gick fram till en disk, förklarade att jag har en vanlig biljett om några timmar, men om det funkar för er så kan jag åka nu, endast handbagage. Det gick att lösa. Men så flexibel är inte TS.
#5 2024-09-26, 23:03
Antex
Ursprungligen postat av Juli14
Ok, så finnarna hatar Pengar?
Inget illa menat, men tänkte det fanns någon som helst goodwill och kompensation för bolaget men dom avstår vinst i denna fråga,


Ett hett tips är att inte fråga Flashback. Utan kontakta Finnair direkt.
Utfallet kan bero på flera orsaker. Vem du pratar med eller hur bokningssituationen ser ut eller vid vilken tidpunkt i förhållande till brytpunkterna du ringer.

Försöka kostar ingenting..
#6 2024-09-26, 23:06
Antex
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det kan du inte.

Det är endast Classic & Flex som kan ändras.

Inga undantag.


Enligt regelboken ja. Men som man säger om tyska grammatiken, ingen regel utan undantag.

Jag har lyckats boka om. Men också misslyckats.

Så det är ett lotteri.
#7 2024-09-27, 07:26
PatricHbg
Ursprungligen postat av Antex
Enligt regelboken ja. Men som man säger om tyska grammatiken, ingen regel utan undantag.

Jag har lyckats boka om. Men också misslyckats.

Så det är ett lotteri.


Det var ju bra för dig. TS har dock inte mycket att komma med. Ett förslag på 1000-2000 kr. Och dessutom utresa den 3 december, mitt i högsäsongen, till BKK. Glöm det. Hade TS betalat för en dyrare biljett vid bokningen, som till exempel Classic, som utresedagen kostade 1250:- mer, så hade det varit fritt fram.
#8 2024-09-27, 09:22
dazzy
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det var ju bra för dig. TS har dock inte mycket att komma med. Ett förslag på 1000-2000 kr. Och dessutom utresa den 3 december, mitt i högsäsongen, till BKK. Glöm det. Hade TS betalat för en dyrare biljett vid bokningen, som till exempel Classic, som utresedagen kostade 1250:- mer, så hade det varit fritt fram.

Fast en enkel testsökning på resesida så är 18 dec mer högsäsong är 3 dec. 3000 kr billigare att åka 3 dec.
Så om Finnair kan boka om TS till 3 dec, få honom att betala för det för att sen sälja biljetten för 18 dec igen så gör de en vinst.
Så 100% omöjligt är det nog inte men svårt.
Som sagts tidigare. Beror på situationen. Vem han talar med och så vidare.
En sak är i alla fall säker. Finnair har inte ett flashback konto så TS kan inte få några 100% svar här utan måste ha hemsk männsklig kontakt och tala med en annan mänmiska
#9 2024-09-27, 19:47
Juli14
Ursprungligen postat av dazzy
Fast en enkel testsökning på resesida så är 18 dec mer högsäsong är 3 dec. 3000 kr billigare att åka 3 dec.
Så om Finnair kan boka om TS till 3 dec, få honom att betala för det för att sen sälja biljetten för 18 dec igen så gör de en vinst.
Så 100% omöjligt är det nog inte men svårt.
Som sagts tidigare. Beror på situationen. Vem han talar med och så vidare.
En sak är i alla fall säker. Finnair har inte ett flashback konto så TS kan inte få några 100% svar här utan måste ha hemsk männsklig kontakt och tala med en annan mänmiska


Bara Dazzy och Antex som tydligen läst trådstarten,
Alltså jag tar det igen för er andra lågbegåvade, jag har betalat en dyrare biljett strax innan jul och kan tänka mig betala för servicen att omboka för 1000-2000kr då 3 december biljetten är betydligt billigare så är det ju en Win Win för båda, eller hur?
Eller har Finnarna en Policy att inte göra ombokningar på ej ombokningsbara biljetter vaer sig dom tjänar pengar på det ?
#10 2024-09-27, 19:48
godboy
Ursprungligen postat av Juli14
Har en bokad betald biljett med Finnarna 18Dec, inte billigt ,men iallafall billigare om jag väntat,
10100:- Light Göteborg-Bangkok ToR 20 Mars ,alltså inte ombokningsbar,
Men har nu fått jobbet gjort tidigare än förväntat, och skulle kunna åka typ 3 veckor tidigare (i början på Dec) ,
Någon som har erfarenhet av att kontakta Finnair och få byta till typ 3 Dec ,med en kostnad för mig naturligtvis kanske 1000/2000Kr , även om den biljetten är betydligt billigare än den jag har?
Eller helkört?

Det där är ingen omöjlighet, men som flera nämnt så;
- Beror det på vem man hamnar hos om man ringer eller mailar. När jag försökt mig på såna här saker så har det oftast gått bra när man ringt. Men mycket beror ju på vem man hamnar hos och vilka befogenheter denne har, samt om vederbörande är lösningsorienterad.
Ursprungligen postat av Neksnor
För att det där ska vara intressant för bolaget så bör man väl betala minst mellanskillnaden till en ombokningsbar biljett, alternativt visa sig vara till någon extra nytta för bolaget.
Jag har testat det senaste en gång, annat bolag, jag kom till flygplatsen tidigare än planerat och skulle åka en tättrafikerad rutt. Gick fram till en disk, förklarade att jag har en vanlig biljett om några timmar, men om det funkar för er så kan jag åka nu, endast handbagage. Det gick att lösa. Men så flexibel är inte TS.

Det är ingen omöjlighet att TS kan få detta fixat. Det som gäller är som sagt att TS hamnar hos rätt person, och kan uttrycka sig tydligt vad det är han vill.
Ursprungligen postat av Antex
Ett hett tips är att inte fråga Flashback. Utan kontakta Finnair direkt.
Utfallet kan bero på flera orsaker. Vem du pratar med eller hur bokningssituationen ser ut eller vid vilken tidpunkt i förhållande till brytpunkterna du ringer.

Försöka kostar ingenting.
--
Enligt regelboken ja. Men som man säger om tyska grammatiken, ingen regel utan undantag.

Jag har lyckats boka om. Men också misslyckats.

Så det är ett lotteri.

Jag har också både lyckats och misslyckats. Det kostar ju inget att försöka. Om man är trevlig så kan man nå långt bara med det. Sen ska ju den man talar med dels veta hur man gör och förstå vinsten av det hela.

Kan även fungera med SJ-tåg. De är dock oftast inte så samarbetsvilliga, men jag har lyckats även med dessa. Har lyckats med British Airways också, men även med andra flygbolag. Nyckeln är ju att om man en resa bokad till ett senare datum så kan man ofta lyckas få en plats på en tidigare, relativt näraliggande, avgång istället. Har de inte fyllt den avgången så kan det vara vinst för dem att skeppa iväg en person tidigare då de kan sälja den andra biljetten "igen" så att säga.
#11 2024-09-27, 19:58
Juli14
Ursprungligen postat av godboy
Det där är ingen omöjlighet, men som flera nämnt så;
- Beror det på vem man hamnar hos om man ringer eller mailar. När jag försökt mig på såna här saker så har det oftast gått bra när man ringt. Men mycket beror ju på vem man hamnar hos och vilka befogenheter denne har, samt om vederbörande är lösningsorienterad.

Det är ingen omöjlighet att TS kan få detta fixat. Det som gäller är som sagt att TS hamnar hos rätt person, och kan uttrycka sig tydligt vad det är han vill.

Jag har också både lyckats och misslyckats. Det kostar ju inget att försöka. Om man är trevlig så kan man nå långt bara med det. Sen ska ju den man talar med dels veta hur man gör och förstå vinsten av det hela.

Kan även fungera med SJ-tåg. De är dock oftast inte så samarbetsvilliga, men jag har lyckats även med dessa. Har lyckats med British Airways också, men även med andra flygbolag. Nyckeln är ju att om man en resa bokad till ett senare datum så kan man ofta lyckas få en plats på en tidigare, relativt näraliggande, avgång istället. Har de inte fyllt den avgången så kan det vara vinst för dem att skeppa iväg en person tidigare då de kan sälja den andra biljetten "igen" så att säga.

Tack för tipset, ska prova ringa dom på Måndag ,ingen kostnad att försöka
#12 2024-09-27, 20:02
Ursprungligen postat av godboy
...
Det är ingen omöjlighet att TS kan få detta fixat. Det som gäller är som sagt att TS hamnar hos rätt person, och kan uttrycka sig tydligt vad det är han vill.
...

Ett problem för TS och andra lågbegåvade är ju att det handlar om att ändra mellan två flighter långt fram i tiden. Gissningsvis har flygbolag prognoser gällande försäljningen och om de tror att de kommer sälja den plats TS vill ha så finns det ingen anledning att hjälpa folk som är för snåla för att köpa rätt biljettyp.
Hade man av någon anledning bott en vecka på flygplatshotellet så finns möjligheten att övertyga någon om att man snabbt kan vara på plats om det finns ledig plats samma dag. Det bör vara mer attraktivt än att vilja flyga ett givet datum.