Vad händer med flygningar till Sydostasien?

#1 2024-10-03, 10:33
Powerless1
Nu verkar kriserna avlösa varandra i världen. Hittills har följande ställt till det vid flygningar mellan Europa och Sydostasien:
- Ingen flygning genom Afghanistan
- Ingen flygning genom Belarus
- Ingen flygning genom Ryssland

Nyligen kom beslut från EASA:
- Restriktioner för flygning genom Israel
- Restriktioner för flygning genom Libanon

Nu kommer beslut från EASA:
- Restriktioner för flygning genom Iran

Eftersom iranska drönare per definition måste färdas mellan Iran och Israel och jemenitiska drönare måste färdas mellan Jemen och Israel kan man tänka sig att dessa luftrum får restriktioner så fort en eskalering sker. I Irak finns dessutom grupper som kan tänkas stödja Iran.
Om detta skulle hända i framtiden måste flygningar mellan Europa och Sydostasien passera Sudan som inte heller är så lugnt och saknar flygledningsinfrastruktur.

Det kan i praktiken bli omöjligt att genomföra flygningarna utan enorma omvägar. Stockholm-Bangkok fågelvägen 840 mil, men via Addis Abeba 1300 mil.
#2 2024-10-03, 10:50
PatricHbg
Ska du till Addis Abeba så flyger du över Sudan.

Ska du till BKK, så flyger du aldrig över Sudan, om du inte väljer den omvägen.
#3 2024-10-03, 10:59
andy2132
Mycket enkelt att ta reda på genom att följa ett flygplan på flightradar och sedan backtracka samma rutt från innan attacken.
#4 2024-10-03, 11:08
GrillTekniker
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu verkar kriserna avlösa varandra i världen. Hittills har följande ställt till det vid flygningar mellan Europa och Sydostasien:
- Ingen flygning genom Afghanistan
- Ingen flygning genom Belarus
- Ingen flygning genom Ryssland

Nyligen kom beslut från EASA:
- Restriktioner för flygning genom Israel
- Restriktioner för flygning genom Libanon

Nu kommer beslut från EASA:
- Restriktioner för flygning genom Iran

Eftersom iranska drönare per definition måste färdas mellan Iran och Israel och jemenitiska drönare måste färdas mellan Jemen och Israel kan man tänka sig att dessa luftrum får restriktioner så fort en eskalering sker. I Irak finns dessutom grupper som kan tänkas stödja Iran.
Om detta skulle hända i framtiden måste flygningar mellan Europa och Sydostasien passera Sudan som inte heller är så lugnt och saknar flygledningsinfrastruktur.

Det kan i praktiken bli omöjligt att genomföra flygningarna utan enorma omvägar. Stockholm-Bangkok fågelvägen 840 mil, men via Addis Abeba 1300 mil.


https://www.flightradar24.com/data/flights/tg951#37467755

Varsågod.


Som du kan se flyger de inte i närheten av några av ställena du räknar upp, och har inte gjort så senaste veckan. Kan inte se längre tillbaka. Men att man skulle flyga ända ner till Sudan - WTF? Du vet att man kan svänga med flygplan va? Man behöver inte följa en jämn elliptisk kurva hela vägen...


Men om du vill undvika "allt" så är väl det säkraste att mellanlanda i exempelvis Tokyo, då kan du flyga över norra ishavet och komma in "bakvägen". Nackdelen är väl att en eventuell akut nödlandning kan bli väldigt kall, våt och obekväm...
#5 2024-10-03, 11:09
Enterprise
Ursprungligen postat av Powerless1
Nu verkar kriserna avlösa varandra i världen. Hittills har följande ställt till det vid flygningar mellan Europa och Sydostasien:
- Ingen flygning genom Afghanistan
- Ingen flygning genom Belarus
- Ingen flygning genom Ryssland

Nyligen kom beslut från EASA:
- Restriktioner för flygning genom Israel
- Restriktioner för flygning genom Libanon

Nu kommer beslut från EASA:
- Restriktioner för flygning genom Iran

Eftersom iranska drönare per definition måste färdas mellan Iran och Israel och jemenitiska drönare måste färdas mellan Jemen och Israel kan man tänka sig att dessa luftrum får restriktioner så fort en eskalering sker. I Irak finns dessutom grupper som kan tänkas stödja Iran.
Om detta skulle hända i framtiden måste flygningar mellan Europa och Sydostasien passera Sudan som inte heller är så lugnt och saknar flygledningsinfrastruktur.

Det kan i praktiken bli omöjligt att genomföra flygningarna utan enorma omvägar. Stockholm-Bangkok fågelvägen 840 mil, men via Addis Abeba 1300 mil.

Man får flyga till Dubai och byta där?
Sträcka Polen - Ungern - Serbien - Grekland - Egypten - Saudi - UAE

Mellan Dubai och sydostasien finns inga hinder.
#6 2024-10-03, 12:49
Powerless1
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ska du till BKK, så flyger du aldrig över Sudan, om du inte väljer den omvägen.
Hur menar du att man flyger till Bangkok om luftrummet från Ryssland till Sudan inte är tillgängligt, som jag skrev?
#7 2024-10-03, 12:51
Powerless1
Ursprungligen postat av andy2132
Mycket enkelt att ta reda på genom att följa ett flygplan på flightradar och sedan backtracka samma rutt från innan attacken.
Vi vill givetvis undvika attacken genom att följa EASA:s beslut.
#8 2024-10-03, 12:58
george.sthlm
Ursprungligen postat av Enterprise
Man får flyga till Dubai och byta där?
Sträcka Polen - Ungern - Serbien - Grekland - Egypten - Saudi - UAE

Mellan Dubai och sydostasien finns inga hinder.


Den vanliga vägen till Gulfstaterna har varit över östra turkiet och in i iranskt luftrum.

via eypten är bara sista dagarna.

vad gäller Afgnaistan så stämmer det inte. Thai flyger sin Bangkok-arlanda via afganskt luftrum
#9 2024-10-03, 12:58
Powerless1
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Som du kan se flyger de inte i närheten av några av ställena du räknar upp
Den som flyger så flyger ju rakt över Afghanistan, som jag skrev. Seriösa bolag följer:
https://safeairspace.net/tomes/wp-content/uploads/2021/08/EASA-Informati...
Ännu idag ser man "safety concern" som kan innebära att mindre seriösa bolag fortsätter. Tills nåt händer.
#10 2024-10-03, 13:02
Powerless1
Ursprungligen postat av Enterprise
Man får flyga till Dubai och byta där?
Sträcka Polen - Ungern - Serbien - Grekland - Egypten - Saudi - UAE
Men hur undviker du luftrummet mellan Jemen och Israel, som jag skrev?
#11 2024-10-03, 13:04
george.sthlm
Ursprungligen postat av Powerless1
Hur menar du att man flyger till Bangkok om luftrummet från Ryssland till Sudan inte är tillgängligt, som jag skrev?


skitsnack.

Tung trafik över Afganistan in i turkmenistan och vidare till turkiet och europa.
Rubbet flyger den vägen, KLM, AF, British, Thai, Singapore airlines, SAS
#12 2024-10-03, 13:55
Enterprise
Ursprungligen postat av Powerless1
Men hur undviker du luftrummet mellan Jemen och Israel, som jag skrev?

Så länge man håller sig över Egypten och Saudi så kan det aldrig vara några problem.
Det är väl bara att kolla på Flightradar vilken väg planen tar.