Vad händer med flygningar till Sydostasien?

#13 2024-10-03, 13:59
GrillTekniker
Ursprungligen postat av Powerless1
Den som flyger så flyger ju rakt över Afghanistan, som jag skrev. Seriösa bolag följer:
https://safeairspace.net/tomes/wp-content/uploads/2021/08/EASA-Informati...
Ännu idag ser man "safety concern" som kan innebära att mindre seriösa bolag fortsätter. Tills nåt händer.



Man flyger på ~10 000m höjd, dvs. minst FL 320. Det framgår av FlightRadar24-länken jag postade tidigare.


https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/czib-2017-08r15

EASA advises air operators not to conduct flights over FIR Kabul (OAKX) below FL 320.



https://safeairspace.net/afghanistan/

Some countries say that overflights should only be on airways P500 and G500 in the far east of the OAKX/Kabul FIR, whereas others allow overflights across the entire airspace at and above FL320. Overflights must be on specific contingency routes.
#14 2024-10-03, 18:49
Powerless1
Ursprungligen postat av george.sthlm
skitsnack.

Tung trafik över Afganistan in i turkmenistan och vidare till turkiet och europa.
Rubbet flyger den vägen, KLM, AF, British, Thai, Singapore airlines, SAS
Hårda ord om EASA:s beslut.

Du läste inte det lilla ordet "om" som alltså är vad tråden handlar om - inte dagsläget.
#15 2024-10-03, 18:53
Powerless1
Ursprungligen postat av Enterprise
Så länge man håller sig över Egypten och Saudi så kan det aldrig vara några problem.
Det är väl bara att kolla på Flightradar vilken väg planen tar.
Kolla på en karta hur det ser ut mellan Jemen och Israel. Om det luftrummet inte är tillgängligt så håller inte den rutt du ser på FR24 idag.
#16 2024-10-03, 19:08
Powerless1
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Man flyger på ~10 000m höjd, dvs. minst FL 320. Det framgår av FlightRadar24-länken jag postade tidigare.


https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/czib-2017-08r15




https://safeairspace.net/afghanistan/
Man kan ju ta många andra citat från dina länkar:
Additionally, there is an aviation safety concern due to the absence or limited Air Traffic Service (ATS) capacities across the entire country.
Och mångordigt om att förhållandena kan ändras snabbt.
Risk Level: One - Do Not Fly

The FAA advises that there are no longer any ATC services available here, along with the entire OAKX/Kabul FIR.
Det går givetvis att flyga utan trafikledning och radartäckning redan idag. Men en del bolag gillar inte det och vad som kan hända snabbt vet ingen - och det var en ökad risk för kris jag nämnde i trådstaten.
#17 2024-10-03, 21:17
Enterprise
Ursprungligen postat av Powerless1
Kolla på en karta hur det ser ut mellan Jemen och Israel. Om det luftrummet inte är tillgängligt så håller inte den rutt du ser på FR24 idag.

Det är ett enormt avstånd mellan Jemen och Israel, hela Röda havet och lite till. Du tror väl inte att hela det luftrummet är avstängt?
#18 2024-10-04, 11:44
Powerless1
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är ett enormt avstånd mellan Jemen och Israel, hela Röda havet och lite till. Du tror väl inte att hela det luftrummet är avstängt?
Ingen vet vad som händer om Jemen och Israel ännu mer börjar bekämpa varandra.

Just nu är denna inte aktiv:
https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/czib-2017-09r13
men kan givetvis bli det vid en eskalering.

Dessa är aktiva:
https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/czib-2023-01r4
https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/czib-2018-03r15
https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/czib-2017-02r15

Och denna är inte aktiv, men deras luftrum är ju också berört mellan länderna ovan:
https://www.easa.europa.eu/en/domains/air-operations/czibs/czib-2018-01r9

"om" kan inte uteslutas med tanke på konflikterna just nu.
#19 Igår, 08:26
Om det skulle bli så att luftrummet på hög höjd över hela Saudiarabien, Afghanistan, Iran och Irak anses farligt, och, vilket är troligt, Ryssland samtidigt fortsätter att vara ett geografiskt rövhål, så kommer det krävas rejäla omvägar mellan Sverige och Thailand. Men om allt det skulle inträffa samtidigt tror jag inte att Thailandsflygen är något av våra viktigaste problem.