Vad händer om man öppnar en burk surströmming på ett flygplan?

#25 2024-11-13, 22:51
#26 2024-11-13, 23:02
Rullator-Ronny


Ja det tror jag säkert, och alla de där artiklarna handlade om fall som bör ha luktat betydligt mycket mindre än en burk surströmming.

Men vad händer om man befinner sig mitt över havet när man gör detta? Eller om man slänger in burken i cockpiten?
#27 2024-11-13, 23:26
henriko
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
en burk surströmming


Om du bara hade öppnad för att äta skulle nog en minimal, men ändå befintlig, chans finnas att det slutade med att alla, både personal och passagerare, blev riktigt förbannade på dig. Men troligen skulle det sluta värre, med en nödlandning, där du blev avkastad och sedan debiterad miljonbelopp.

Om du medvetet dessutom skvätter ner, ja då är det andra alternativet givet.
#28 2024-11-13, 23:32
Tidsmaskinisten
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Du kommer aldrig få med dig några burkar genom säkerhetskontrollen.


Om man äter upp en jävla massa surströmming först och sedan kör ned händerna i halsen och spyr upp den på flygplanet, borde det då inte få ungefär samma effekt? Det är väl lukten som man är ute efter, och jag vet inte hur mycket lukten avtagit efter att ha legat i magsäcken någon timme.
#29 2024-11-13, 23:50
Newkie
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Du kommer aldrig få med dig några burkar genom säkerhetskontrollen.


Finns säkert nån som säljer surströmming på air side på någon svensk flygplats. Umeå? Övik? Sundsvall? Kanske ton finns i en butik på Arlanda..

Bara att börja resan på någon av dom flygplatserna.
#30 2024-11-14, 00:39
7n0llan
Måste va busenkelt att ta med sig sån där bajspray som finns på liten flaska. Lutar röv.
#31 2024-11-14, 01:31
RandomWanderer
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Med den logiken hade man knappt kunnat ta med någon mat alls. Jag har ofta packat med parfymer och tandkräm i 125-150 ml-format, samt färdigrätter med betydligt mer vatten än så, och de har inte ens tagit upp det och tittat på det. Jag tror inte för ett öre att babbarna i Arlandas säkerhetskontroll hade reagerat på en burk surströmming.


Du har uppenbart aldrig rest senaste 15 åren med flyg. Inte ens chans du reser så som du beskriver dina drömmar.

Burkarna är också i metall vilket kommer kollas på bara i sig vid scannern.
#32 2024-11-14, 01:37
DrSvenne
Ursprungligen postat av andy2132
Vill du utveckla? varför skulle flygplanet inte gå att flyga men odör? Vad spelar det för roll om vart flygplanet befinner sig?

Krävs det sanering eller stillestånd så förstår nog även du att det är något som du får betala för.


Ja, varje passagerare har rätt att kräva dig på kostnader för olägenheter och förseningsersättning mm.

Om flygplanet tvingas nödlanda så kan du krävas på det överskott av bränsle som måste dumpas för att flygplanet ska kunna landa.
Efter nödlandning så brukar man byta besättning pga arbetstidsregler, deras lön får du också betala.

Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
De enorma kostnaderna hade nog främst landat på dig. Vanliga fyllskallar som börjar bråka på planet åker väl på sexsiffriga bötesbelopp om planet måste gå ner pga dem.


Japp, en snubbe hade ganska bra tur och kom billigt undan när han rökte inne på dass inne i flygplanet. Brandlarmet utlöstes och flygplanet nödlandade.
Det kostade drygt 350 000 kronor, detta var i USA.
Och säkert över 20 år sedan.
Nu måste det bli mycket dyrare.

Kärleksgnabb har då och då kostat resenärer stora belopp, när den kvarlämnade hade försökt stoppa avgångarna med olika mer eller mindre kreativa metoder.

Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Har du ätit surströmming någon gång? Öppnar man en burk och slänger in i ett så begränsat utrymme som en cockpit så det skvätter överallt, så har jag svårt att tänka mig att någon hade kunnat befinna sig där utan någon slags gasmask.

Om planet befinner sig mitt över Atlanten så blir det lite svårt att landa.


Flygplanskaparen DB Cooper flög med ett Boeing 737 som faktiskt har en dörr med trappa längst akterut. Där hoppade han ut med en fallskärm. Sedan så försvann han, troligen stendöd.
Om du åker med ett likadant flygplan så kan besättningen sparka ut dig genom den dörren förutsett
att man flyger på låg höjd.

Ursprungligen postat av F.Hansen
Ovanligt intellektuell tanke?

För ts skull så får vi bypassa att denne fick in surströmmingsburken/arna. Det kan hända, en checkpoint kan luras.

På vilket sätt anser att den har nån slags intellektuell hållbarhet?
Du skulle vara orsaken till att planet måste nödlanda med efterföljande processer vilket innebär för dig att det är nått i ditt liv helt klart som inte skulle vara livsförbättrande för dig.

Även om surströmmingen inte i sig är någon fara skulle ditt agerande ha intentionen av att kraftigt störa ordningen på flygplanet och du kan hävda motsatsen. Men de kommer silvertejpa dig och sen får du inte flyga nationellt eller internationellt. Ha så kul med tågresor :thumbsup:

Samma ointelligenta resonemang som aktivisten enarson säkert bollade med sig själv innan hon gråt för fel invällare. Hoppas du gillar att åka kommunalt


Flygplanskaparen hette Elin Ersson. Invällaren var en 50++ afghansk man som hade suttit av ett fängelsestraff på 2-3 år för flera fall av misshandel av barn, grov misshandel och mordförsök på sin hustru i Nordanstigs Kommun.
Afghanen ville själv åka hem till Afghanistan och hade accepterat utvisningen.
Afghanen var lugn och samlad enligt vittnesmålen från Kriminalvårdens personal för utvisningsärenden.

Elin Ersson aktivistade för helt fel man, Elin trodde att en annan mycket yngre afghan fanns med ombord, vilken hon hade med sig ett foto av. Elin hittade inte denna man ombord på flyget, och därför tog hon den näst bästa, barn- och hustru-misshandlaren att förhindra utvisningen för.

Någon vecka senare så utvisades han ändå, så det blev en BIG FAIL på denna aktivistgärning.
Elin Ersson var dock inte nybörjare på dessa aktivistaktioner, utan hade synts många gånger inne Arlandas terminaler på övervakningskamerorna där aktivisterna försökte stöka till
det för personalen, och blockera dörrar mm.

Undrar om Elin Ersson blev klar med sin socionomexamen ?
Hon lär få en chock när han får jobb, om hon får något jobb ???
#33 2024-11-14, 01:44
andy2132
[QUOTE=DrSvenne|90099990]Ja, varje passagerare har rätt att kräva dig på kostnader för olägenheter och förseningsersättning mm.

Om flygplanet tvingas nödlanda så kan du krävas på det överskott av bränsle som måste dumpas för att flygplanet ska kunna landa.
Efter nödlandning så brukar man byta besättning pga arbetstidsregler, deras lön får du också betala.

Det regleras i Montreal Convention så det är nog flygbolaget som stämmer.

Det är inget flygplan som är halvvägs till USA från Sverige som kommer att vara i behov av att dumpa bränsle. Det sker mycket sällan att ett flygplan behöver dumpa bränsle före nödlandning.
#34 2024-11-14, 01:49
Ferh
Det blir svårt att smuggla ombord en burk med surströmming.

En alternativ plan kanske vore att äta surströmmingen alldeles innan du går på planet, och sen spy upp allt så snart planet var i luften, men vet inte om det fortfarande skulle lukta lika mycket då, så möjligt att det inte fungerar.

Eller kanske kan göra som drogsmugglare och ha surströmmingen i kondomer som du knyter åt och sväljer, och att du tar laxermedel så att du kan skita ut allt ombord på planet, och så är det bara att öppna dem sen.

Hursomhelst, så lyckas det så blir det väl några miljoner i böter ifall resultatet blir tillräckligt illa, och så lär du även hamna på en lista över folk som inte tillåts gå ombord på ett flygplan. Så om flyget inte vänder om så får du kanske ta en båt hem.
#35 2024-11-14, 02:14
Robbinist
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Jag fick en ovanligt intellektuell tanke idag. Säg att man tar med sig en burk surströmming (eller flera) i handbagaget, öppnar det på toaletten, och skvätter ut så mycket av denna delikatess som möjligt på väg tillbaka till sätet.

Vad hade hänt? Hade planet nödlandat i närmsta flygplats? Och om man är mitt över Atlanten?

Och vad hade man fått för juridiska konsekvenser? Hade det bara varit någon form av ofredande mot alla passagerare, eller hade man rent av blivit åtalad för terrorbrott?

Om man verkligen vill begå terrorbrott så hade man för övrigt kunnat vänta tills någon av piloterna hade gått på toaletten, för att då kasta in burken i cockpiten när dörren öppnas. Hade piloterna kunnat fortsätta flyga då?
Förutsatt att du fick med dig surströmmingspad in i kabinen (behöver inte ha det i en burk) ...
Och surströmmingsdoft är bara obehaglig, den inkapaciterar inte människor, så självklart kommer piloterna fortsätta kunna flyga, och folk kommer inte dö eller svimma i kabinen heller ...

Att du går omkring och skvätter vätska överallt, som folk känner luktar förfärligt, kommer göra passagerare arga, en del kommer bli rädda, kanske tror det är farliga kemikalier, och du kommer troligen uppfattas som att du har väldigt destruktiva avsikter, kanske farlig för passagerare och flygplan.
Troligen kommer kabinpersonalen flytta undan dig bort ifrån övriga passagerare, för din säkerhet och för att dom ska kunna hålla koll på dig.

Dom kan dra på ventileringen för att få ut en del av doften, men jag skulle tro att kaptenen kommer bli informerad, om "illvillig person som sprayat delar av kabinen med okänd vätska med kraftig doft". Det säger sig självt hur kaptenen kommer agera efter att få sån information.

Dom har ju sitt flygbolags anseende att tänka på, så jag skulle tro kaptenen väljer att landa planet. Flyger du bara från Göteborg till Stockholm kanske man kan fortsätta, för det är så kort flygtid ändå 35-40 min eller vad det brukar ta. Men vid längre flygning skulle han nog gå ner.
Incidenten kommer komma ut i media, och kaptenen vet att man ska agera på ett sånt sätt att det ser bra- och ansvarsfullt ut i media för att flygbolaget ska sa bra ut och lägga hela skulden på marodören, samt att passagerarna måste få validering för sina känslor, för att uppleva att flygbolaget/flygpersonalen agerade rätt.

Jag utelämnade tankegångar om eventuella säkerhetsprotokoll som kaptenerna säkert måste följa. Kan variera vid olika flygbolag förstås.

Du kommer bli gripen av polis efter landning, tas till förhör. Sen släppt i väntan på eventuellt åtal. Juridiska följer? Skadegörelse, allmänfarligt beteende, sabotage, skadeståndskrav, finns många brott kan man passa in det här på. Både staten och flygbolaget kommer nog väcka talan mot dig, du kommer nog hamna i en rättslig prövning, eftersom du fuckade med flygbolagets anseende, deras tillhörigheter (flygplanet m.m.) men kanske mest av allt för ekonomiska skador du åsamkade flygbolaget och passagerare, och flygtrafiken m.m.

Kan bli kortare fängelsestraff, plus betalningsskyldighet för många tiotusentals- eller hundratusentals kronor, och du kommer säkert bli bannad från att flyga med det flygbolaget nånsin igen, och andra flygbolag kommer eventuellt göra samma bedömning.
Du blir nog rikskändis över en natt, kanske t.om. internationell kändis. Men en hel del människor i samhället kommer inte heller vilja ha med dig att göra efter det här, avsevärt svårare att få jobb, få lån, få tag i ny bostad, du kommer bli sedd som en riskfaktor på två ben osv.
#36 2024-11-14, 02:37
EUmigrant
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Jag fick en ovanligt intellektuell tanke idag. Säg att man tar med sig en burk surströmming (eller flera) i handbagaget, öppnar det på toaletten, och skvätter ut så mycket av denna delikatess som möjligt på väg tillbaka till sätet.

Vad hade hänt? Hade planet nödlandat i närmsta flygplats? Och om man är mitt över Atlanten?

Och vad hade man fått för juridiska konsekvenser? Hade det bara varit någon form av ofredande mot alla passagerare, eller hade man rent av blivit åtalad för terrorbrott?


I det scenariot så hade planet med största sannolikhet nödlandat vid närmsta flygplats. När det gäller det juridiska beror det på var flygbolaget är registrerat. Reser man till exempel med Lufthansa är det Tyska luftfartslagar som gäller oavsett var man befinner sig.

Ursprungligen postat av Rullator-Ronny

Om man verkligen vill begå terrorbrott så hade man för övrigt kunnat vänta tills någon av piloterna hade gått på toaletten, för att då kasta in burken i cockpiten när dörren öppnas. Hade piloterna kunnat fortsätta flyga då?
//Rullator-Ronny

Har du någonsin flugit tidigare? Piloternas rörelse ut från cockpit är numera reglerad i detalj, det finns regler om att någon från kabinen måste gå in i cockpit när en av piloterna går på toaletten. Har du någonsin suttit i Business Class så vet du att kabinpersonalen vid dessa tillfällen stänger tillträdet till främre delen när de gör det.