Tjockisar i kollektivtrafiken - varför står de inte upp?

#109 2025-02-12, 19:44
Groffwiththecloff
Ursprungligen postat av Elof.Muskler

Vilket jävla gnäll. Har man inte råd att åka bil får man stå ut med situationen i den äckliga kollektivtrafiken. Tjockisar är det minsta problemet med den.


Nä, tjockisar är det största problemet i kollektivtrafiken. Förlåt... jag kunde inte låta bli.
#110 2025-02-12, 19:59
lindome
På flygplan har faktiskt flygbolag rätt att avvisa överviktiga personer som inte får plats i ett säte och som inte har bokat extra utrymme.
#111 2025-02-14, 08:14
LuluBrooksie
Ursprungligen postat av HBTKuk

1,5 säten. Det räcker för att jag ska sitta jävligt illa. Jag är nämligen varken 1,5 eller 0,5 personer.

Jag skrev fel, menade "mer än ett säte".

Klart jag också undviker att sitta bredvid morbidly obese personer (en omöjlighet att genomföra) eller herrar som ibland har rumpor breda som en lagårdsvägg.
#112 2025-02-14, 08:16
LuluBrooksie
Ursprungligen postat av Groffwiththecloff

Nä, tjockisar är det största problemet i kollektivtrafiken. Förlåt... jag kunde inte låta bli.

Tidhållning, avgång vid korrekt tid, att man faktiskt kommer fram till sin destination i tid.

Mycket viktigare och större problem.
#113 2025-02-14, 08:23
Turbulentxxx
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Tidhållning, avgång vid korrekt tid, att man faktiskt kommer fram till sin destination i tid.

Mycket viktigare och större problem.

Problem är väl att det dröjer sån tid för dom största bestarna att navigera sig runt på bussen innan dom hittar en plats.
Chauffören kör inte innan dom satt sig pga risk för ”rullande kula effekten”.
Detta ger ju såklart upphov till förseningar.
#114 2025-02-14, 12:12
Groffwiththecloff
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Tidhållning, avgång vid korrekt tid, att man faktiskt kommer fram till sin destination i tid.

Mycket viktigare och större problem.


Absolut är det så. Alla exempel du nämner är givetvis större problem inom kollektivtrafiken. Jag skämtade bara. Fick ett upplägg och smashade. Jag står dock fast vid mitt första inlägg:

Ursprungligen postat av Groffwiththecloff

Jag kan inte förstå hur du kan få så mycket mothugg i detta. Du har ju helt rätt. Om man behöver mer än ett säte får man antingen betala dubbelt eller visa hänsyn till andra resenärer. Varför ska man själv få lida och göra uppoffringar för någon som, bokstavligen, sätter sig över en?

Det är för mycket daltande med tjockisar. Inte daltar man med heroinister eller andra människor med ett skadligt missbruk förenat med livsfara.
#115 2025-02-14, 12:28
HBTKuk
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Tidhållning, avgång vid korrekt tid, att man faktiskt kommer fram till sin destination i tid.

Mycket viktigare och större problem.

Du verkar ha mycket svårt att hålla dig till ämnet. Diskussionsunderlaget är inte vilka övriga problem kollektivtrafiken dras med.

Kanske ska du läsa ts igen om du glömt vad som diskuteras här.

Ursprungligen postat av Turbulentxxx

Problem är väl att det dröjer sån tid för dom största bestarna att navigera sig runt på bussen innan dom hittar en plats.
Chauffören kör inte innan dom satt sig pga risk för ”rullande kula effekten”.
Detta ger ju såklart upphov till förseningar.

Lite som med gamlingarna. Även de behöver hanteras med silkeshandskar för att inte skadas.
#116 2025-02-14, 13:27
LuluBrooksie
Ursprungligen postat av Turbulentxxx

Problem är väl att det dröjer sån tid för dom största bestarna att navigera sig runt på bussen innan dom hittar en plats.
Chauffören kör inte innan dom satt sig pga risk för ”rullande kula effekten”.
Detta ger ju såklart upphov till förseningar.

Har inte sett det du upplevt men åker sällan buss... Jag får en känsla av att äldre människor likväl som kroppsligt handikappade kommer i god tid till bussen för att få en bra sittplats. Det är väl ändå väldigt sällan du ser någon ur de ovan nämnda grupperna springa efter/till bussen?

Men det låter ju jobbigt. Dina upplevelser, menar jag. Måste även fresta på busschaufförens tålamod.
#117 2025-02-14, 15:08
Turbulentxxx
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Har inte sett det du upplevt men åker sällan buss... Jag får en känsla av att äldre människor likväl som kroppsligt handikappade kommer i god tid till bussen för att få en bra sittplats. Det är väl ändå väldigt sällan du ser någon ur de ovan nämnda grupperna springa efter/till bussen?

Men det låter ju jobbigt. Dina upplevelser, menar jag. Måste även fresta på busschaufförens tålamod.

Jag liksom du rör mig sällan i kollektivtrafiken.
Men eftersom tråden startades blev jag nyfiken och läste på om ämnet.
Ofta beror förseningar i busstrafiken på att chaufförer inte vågar köra innan kraftiga personer satt sig ner.
De flesta är rädda för att råka ut för det den finska busschauffören Seppo Rova råkade ut för 2018.
Han väntade inte med att köra iväg innan en överviktig satt sig, vilket resulterade i att den kraftiga kom farande likt en projektil från bussens bakparti.
Stora delar av bussens inredning förstördes och eftersom han inte väntat ville inte försäkringsbolaget stå för kostnaden.
Seppo fick själv stå för reparationskostnaderna.
#118 2025-02-15, 22:11
Quid pro quo
Ursprungligen postat av Turbulentxxx

Jag liksom du rör mig sällan i kollektivtrafiken.
Men eftersom tråden startades blev jag nyfiken och läste på om ämnet.
Ofta beror förseningar i busstrafiken på att chaufförer inte vågar köra innan kraftiga personer satt sig ner.
De flesta är rädda för att råka ut för det den finska busschauffören Seppo Rova råkade ut för 2018.
Han väntade inte med att köra iväg innan en överviktig satt sig, vilket resulterade i att den kraftiga kom farande likt en projektil från bussens bakparti.
Stora delar av bussens inredning förstördes och eftersom han inte väntat ville inte försäkringsbolaget stå för kostnaden.
Seppo fick själv stå för reparationskostnaderna.


Det där är åtminstone inget problem i Stockholm, där trycker föraren gasen i botten så fort siste passageraren kliver på även om det bara är tio meter till ett rödljus. Även om man sprintar till närmaste sätet så får man räkna med att flyga raklång efter den stolpe man desperat försöker grabba tag i.
#119 2025-02-15, 22:47
Turbulentxxx
Ursprungligen postat av Quid pro quo

Det där är åtminstone inget problem i Stockholm, där trycker föraren gasen i botten så fort siste passageraren kliver på även om det bara är tio meter till ett rödljus. Även om man sprintar till närmaste sätet så får man räkna med att flyga raklång efter den stolpe man desperat försöker grabba tag i.

Herregud, att dom vågar.