Vem fan åker Arlanda express? (340kr)

#349 2025-04-16, 00:08
Blatteman
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong

Arlanda Express sätter priset 340:- för att dom maximerar sin vinst då, det är helt enkelt inte konstigare än så.

Och det är klart dom ska göra det. Dom australiensiska pensionsspararna ska ju naturligtvis ha återkastning på sin investering, dom har ingen skyldighet att subventionera dina tågresor.

Problemet är att Arlanda och Stockholm är för små för att kunna ha ett billigt flygplatståg. Jämför med Reykjavik och Keflavik. Hade man byggt en tåglinje där skulle det säkert kosta 1 500 :- per biljett.


Är du lite trög eller?

Det är de svenska(och utländska) skattebetalarna som subventionerat verksamheten hela tiden när företagen drar av kostnaden från att betala in skatt+ gett monopol till företaget och subventionerat deras verksamhet år efter år så de tömde pengarna och mutade även socialdemokraterna att förlänga deras skojaravtal till 2050.
+ att de inte betalde in skatt till staten under en herrans massa år och tog ut alla pengar ur landet med noll skatt.

Du snackar bara rent skit.
Det är en lönsam linje eftersom folk måste åka till flygplatsen och har ett högt inflöde av människor på en kort sträcka.

Att du pratar om island där det inte bor folk alls för att bygga tåg var det sämsta försöket att rättfärdiga arlanda express sjuka ockerpris.

Du kanske skulle betala över 4000 kronor att åka tåg från stockholm till göteborg men ingen normal människa vid sina sinnens fulla bruk skulle betala det priset.

I wien kostar arlanda express liknande privata tåget som tar max 20minuter till city 15 euro enkel eller 25 euro fram och tillbaks.Det är mer normala priser när man har normal konkurrens.

Eller vanliga komfortabla snabbtåg med restaurangvagn för 50kronor in till city.
#350 2025-04-16, 00:26
Ogiltig.narvaro
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong

Problemet är att Arlanda och Stockholm är för små för att kunna ha ett billigt flygplatståg. Jämför med Reykjavik och Keflavik. Hade man byggt en tåglinje där skulle det säkert kosta 1 500 :- per biljett.


Lägg ner med ditt jävla Keflavik, trollar du eller? Keflavik passeras av 2,2 miljoner passagerare per år. Arlanda passeras av 22 miljoner. Arlanda har 10 gånger fler besökare.

Sen så har det ingen betydelse, SJ är uppenbarligen kapabla till att erbjuda biljetter på exakt samma linje för under en hundring (borträknat vad det utländska ockerbolaget kräver i avgift). Det är vad det borde kosta.
#351 2025-04-16, 00:54
Anti-reptoid
Ursprungligen postat av Blatteman

Är du lite trög eller?

Det är de svenska(och utländska) skattebetalarna som subventionerat verksamheten hela tiden när företagen drar av kostnaden från att betala in skatt+ gett monopol till företaget och subventionerat deras verksamhet år efter år så de tömde pengarna och mutade även socialdemokraterna att förlänga deras skojaravtal till 2050.
+ att de inte betalde in skatt till staten under en herrans massa år och tog ut alla pengar ur landet med noll skatt.

Du snackar bara rent skit.
Det är en lönsam linje eftersom folk måste åka till flygplatsen och har ett högt inflöde av människor på en kort sträcka.

Att du pratar om island där det inte bor folk alls för att bygga tåg var det sämsta försöket att rättfärdiga arlanda express sjuka ockerpris.

Du kanske skulle betala över 4000 kronor att åka tåg från stockholm till göteborg men ingen normal människa vid sina sinnens fulla bruk skulle betala det priset.

I wien kostar arlanda express liknande privata tåget som tar max 20minuter till city 15 euro enkel eller 25 euro fram och tillbaks.Det är mer normala priser när man har normal konkurrens.

Eller vanliga komfortabla snabbtåg med restaurangvagn för 50kronor in till city.



Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro

Lägg ner med ditt jävla Keflavik, trollar du eller? Keflavik passeras av 2,2 miljoner passagerare per år. Arlanda passeras av 22 miljoner. Arlanda har 10 gånger fler besökare.

Sen så har det ingen betydelse, SJ är uppenbarligen kapabla till att erbjuda biljetter på exakt samma linje för under en hundring (borträknat vad det utländska ockerbolaget kräver i avgift). Det är vad det borde kosta.



Exakt.

Problemet är dom folkförrädiska och korrupta/lata (både och?) politikerna som har tillåtit det här, istället för att själva bygga en bana, och ta ut ett anständigt pris.
#352 2025-04-16, 01:25
Hakan76Hongkong
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro

Lägg ner med ditt jävla Keflavik, trollar du eller? Keflavik passeras av 2,2 miljoner passagerare per år. Arlanda passeras av 22 miljoner. Arlanda har 10 gånger fler besökare.

Sen så har det ingen betydelse, SJ är uppenbarligen kapabla till att erbjuda biljetter på exakt samma linje för under en hundring (borträknat vad det utländska ockerbolaget kräver i avgift). Det är vad det borde kosta.

Det är du som är trög uppenbarligen.

Min poäng är att både Reykjavik och Stockholm (som ej är storstäder) är för små och har för lite passagerare för att det ska gå att göra detta billigt utan subventioner.

Lär dig lite om mikroekonomi så att du åtminstone får en grundläggande förståelse av hur priser sätts i ekonomin.
#353 2025-04-16, 01:35
Hakan76Hongkong
Ursprungligen postat av Blatteman

Är du lite trög eller?

Det är de svenska(och utländska) skattebetalarna som subventionerat verksamheten hela tiden när företagen drar av kostnaden från att betala in skatt+ gett monopol till företaget och subventionerat deras verksamhet år efter år så de tömde pengarna och mutade även socialdemokraterna att förlänga deras skojaravtal till 2050.
+ att de inte betalde in skatt till staten under en herrans massa år och tog ut alla pengar ur landet med noll skatt.

Du snackar bara rent skit.
Det är en lönsam linje eftersom folk måste åka till flygplatsen och har ett högt inflöde av människor på en kort sträcka.

Att du pratar om island där det inte bor folk alls för att bygga tåg var det sämsta försöket att rättfärdiga arlanda express sjuka ockerpris.

Du kanske skulle betala över 4000 kronor att åka tåg från stockholm till göteborg men ingen normal människa vid sina sinnens fulla bruk skulle betala det priset.

I wien kostar arlanda express liknande privata tåget som tar max 20minuter till city 15 euro enkel eller 25 euro fram och tillbaks.Det är mer normala priser när man har normal konkurrens.

Eller vanliga komfortabla snabbtåg med restaurangvagn för 50kronor in till city.

Arlanda är för litet. Dom borde fokusera på inrikesflyg och förlägga utrikeslinjerna till Kastrup, som är en större flygplats med mer passagerarunderlag.

Min poäng är att både Arlanda och Keflavik är i samma kategori av flygplatser: regionala flygplatser som är för små för att kunna ha billiga tågförbindelser utan subventioner.
#354 2025-04-16, 03:18
Blatteman
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong

Arlanda är för litet. Dom borde fokusera på inrikesflyg och förlägga utrikeslinjerna till Kastrup, som är en större flygplats med mer passagerarunderlag.

Min poäng är att både Arlanda och Keflavik är i samma kategori av flygplatser: regionala flygplatser som är för små för att kunna ha billiga tågförbindelser utan subventioner.

Okej nu vet folk att du trollar eller helt enkelt bara gått i specialklass och är som den tröga lillkillen i simpsons.

Trots utförliga förklaringar fortsätter du med ditt ordbajsande där du har nån sjuk fixering till island.

Än en gång så har skattebetalarna subventionerat arlanda express år efter såpass rejält att de tagit hem vinsten på bygget flera gånger om på så kort tid och sålt vidare bolaget till nästa giriga bolag.

Skulle du jobba på planeringen av flygplatser och kommunikationer skulle du fått sparken första månaden när de upptäcker hur värdelös du är med dina förslag.

MEn visst visa ett gott exempel och åk tåg ner från stockholm ner till malmö och byt till danmarkståget där varje gång du ska flyga nånstans och när du kommer tillbaks.

Filma detta varje gång och visa biljetter på resan några gånger så kan vi se att du menar allvar och kan skratta gott åt dig.
#355 2025-04-16, 14:12
Hakan76Hongkong
Ursprungligen postat av Blatteman

Är du lite trög eller?

Det är de svenska(och utländska) skattebetalarna som subventionerat verksamheten hela tiden när företagen drar av kostnaden från att betala in skatt+ gett monopol till företaget och subventionerat deras verksamhet år efter år så de tömde pengarna och mutade även socialdemokraterna att förlänga deras skojaravtal till 2050.
+ att de inte betalde in skatt till staten under en herrans massa år och tog ut alla pengar ur landet med noll skatt.

Du snackar bara rent skit.
Det är en lönsam linje eftersom folk måste åka till flygplatsen och har ett högt inflöde av människor på en kort sträcka.

Att du pratar om island där det inte bor folk alls för att bygga tåg var det sämsta försöket att rättfärdiga arlanda express sjuka ockerpris.

Du kanske skulle betala över 4000 kronor att åka tåg från stockholm till göteborg men ingen normal människa vid sina sinnens fulla bruk skulle betala det priset.

I wien kostar arlanda express liknande privata tåget som tar max 20minuter till city 15 euro enkel eller 25 euro fram och tillbaks.Det är mer normala priser när man har normal konkurrens.

Eller vanliga komfortabla snabbtåg med restaurangvagn för 50kronor in till city.

Du är ju korkad och har ingen förståelse för grundläggande koncept.

.".utländska skattebetalarna som subventionerat hela tiden"

Utländska skattebetalare ger alltså pengar, och som ett resultat så är priserna på Arlanda Express höga ?
#356 2025-04-17, 21:19
Taebban
Ursprungligen postat av JeffDavis

Vad snackar du för skit? Både SJ, SL och Mälartåg har tåg till Arlanda. Monopol my ass.

Du betalar ju för att kliva in på Arlanda?
Den avgiften går till Arlanda Express, och med det sagt - monopol!
#357 2025-04-18, 06:30
JeffDavis
Ursprungligen postat av Taebban

Du betalar ju för att kliva in på Arlanda?
Den avgiften går till Arlanda Express, och med det sagt - monopol!


Ja folk har förklarat det. Jag visste inte att det var så. Men sjukt är det. Idiotpolitiker.