Varför applådera när piloten landat?

#13 2006-09-01, 14:14
internet
Händer detta verkligen? (Mer än i sällskapsresan)
#14 2006-09-01, 14:16
tjaboooo
Ursprungligen postat av Thiesen
Försök flyga ett fullsatt passagerar plan själv och ideligen behöva parera för sidovindar och hålla koll på andra flygplan och försök undvika en och annan måsjävel som snurrar in sig i turbinerna... det är troligtvis ett jävla jobb dom utför...

med dagens teknik gör en pilot inte så värst mycke jämfört med förr.

enligt en pilot som blev intervjuad på tv för ett halvårsen eller nåt så satt han mest med och kollade så planet fungerade som det skulle.
#15 2006-09-01, 14:20
flows
Ursprungligen postat av tjaboooo
med dagens teknik gör en pilot inte så värst mycke jämfört med förr.

enligt en pilot som blev intervjuad på tv för ett halvårsen eller nåt så satt han mest med och kollade så planet fungerade som det skulle.


Nja, visst kan flygplan både starta och landa på autopilot. Men de flesta piloter väljer att göra det själva.
#16 2006-09-01, 14:21
Drapåtrissor
Ursprungligen postat av internet
Händer detta verkligen? (Mer än i sällskapsresan)
Varje gång jag flygit har det har bara varit till typiska fd länder i forna östeuropa. Kanske det är förklaringen till att man tackar gud och piloten för att man kommer helskinnad fram?
#17 2006-09-01, 14:26
T-bone-
Lite lustigt att vissa jämför att landa ett stort plan med att stanna ett tunnelbanetåg.

Har man tråkigt är det kul att applådera när man flyger från t.ex Göteborg-Köpenhamn för att alla blir så irriterade.
#18 2006-09-01, 14:31
flows
Ursprungligen postat av T-bone-
Lite lustigt att vissa jämför att landa ett stort plan med att stanna ett tunnelbanetåg.

Har man tråkigt är det kul att applådera när man flyger från t.ex Göteborg-Köpenhamn för att alla blir så irriterade.


Piloten gör sitt jobb. Han får adekvat ersättning för det - precis som tunnelbaneföraren.

Det är ju för fan inte jag som bett piloten att bli pilot.
#19 2006-09-01, 14:31
Evaristo
Undrar samma som någon ovanför: gör man fortfarande sånt ens på charter? För det är nog bara där det nånsin förekommit. Nu när vilket patrask som helst åker reguljärt till London så borde de flesta lärt sig att man inte gör så.
#20 2006-09-01, 14:32
T-bone-
Ursprungligen postat av flows
Piloten gör sitt jobb. Han får adekvat ersättning för det - precis som tunnelbaneföraren.

Det är ju för fan inte jag som bett piloten att bli pilot.


Du har iofs en poäng där men om man ser på svårighetsgraden så blir det inte en riktigt rättvis jämnförelse.
#21 2006-09-01, 14:33
flows
Ursprungligen postat av T-bone-
Du har iofs en poäng där men om man ser på svårighetsgraden så blir det inte en riktigt rättvis jämnförelse.


Han får ju fortfarande mer betalt eftersom det är svårare?
#22 2006-09-01, 14:37
T-bone-
Ursprungligen postat av flows
Han får ju fortfarande mer betalt eftersom det är svårare?


Ja men jämnförelsen var ju angående hurvida dom får applåder eller inte.
Med det sagt så lämnar jag denna tråden.
#23 2006-09-01, 15:01
ayanamii
Ursprungligen postat av Thiesen
Försök flyga ett fullsatt passagerar plan själv och ideligen behöva parera för sidovindar och hålla koll på andra flygplan och försök undvika en och annan måsjävel som snurrar in sig i turbinerna... det är troligtvis ett jävla jobb dom utför...


Hört talas om autopilot?
#24 2006-09-01, 15:12
capmac
Ursprungligen postat av Evaristo
Undrar samma som någon ovanför: gör man fortfarande sånt ens på charter? För det är nog bara där det nånsin förekommit. Nu när vilket patrask som helst åker reguljärt till London så borde de flesta lärt sig att man inte gör så.


Trodde jag med, men hem från Rom senast applåderade minst halva planet. Ett tydligt tecken på att biljetterna blivit för billiga....

/capmac