Hoppas att någon vill ta sig tid att svara på följande frågor:
1. Hur höga krav ställs på ens engelskakunskaper för att man ska bli aktuell för en anställning? Jag avser här ett tjänstemannajobb som kräver högskoleutbildning. Är den nivå man erhållit efter genomgången högskoleutbildning som inkluderar en del kurslitteratur, rapportskrivning och presentationer på engelska tillräcklig i de flesta fall? Är det vanligt att man faller på just för dålig engelska i rekryteringsprocessen för kvalificerade jobb?
2. Vad är de största skillnaderna mellan en irländsk och svensk jobbintervju?
3. Hur lång är en normal arbetsvecka? Är det vanligt att man förhandlar bort övertidsersättning?
4. Hur är möjligheterna till en snabb karriär? Jag har uppfattningen att i många svenska företag kan det vara svårt att få ökat ansvar i en snabb takt även om man presterar bra och visar sig mogen för mer komplicerade uppgifter. Är detta annorlunda i den Irländska företagskulturen?
5. Vad är den generella uppfattningen på arbetsmarknaden om svenskar? Vilka anses vara våra positiva respektive negativa sidor?