Lufttryck i flygplan

#13 2006-11-14, 19:20
Chris Jack
Ursprungligen postat av hoomie
De pluggarna låter ju bra. Skulle också vilja veta om nån testat.

Men vet ni om nya flygplan byggs för att underlätta för detta?


Underlätta för vad? För att minska obehag osv för passagerarna?
Jag känner ett par stycken som har provat dessa pluggar, de flesta säger att det funkar kanon. Några märkte dock ingen skillnad alls.
#14 2006-11-14, 19:25
Stålfarfar
Ursprungligen postat av hoomie
Men vet ni om nya flygplan byggs för att underlätta för detta?


Ja, svaret står några inlägg upp i just denna tråd.
http://www.flashback.info/showpost.php?p=5543804&postcount=9
#15 2006-11-14, 22:07
Universal
jag har testat pluggarna och jag ska väl tillägga att jag inte har några större öronproblem när jag flyger. Men iaf så tyckte jag att dem fungerade riktigt bra. Finns som sagt att köpa i en av kioskerna på skycity. Kostar ca en hundring, men det kan det ju vara värt om man har problem med öronen.
#16 2006-11-15, 01:50
ksv
Ursprungligen postat av hoomie
Jag har VÄLDIGT kännsliga öron, bara jag kör bil ner för t.ex. hallandsåsen får jag riktigt ont. Ibland slår det lock för öronen, och det går inte över på flera dagar.

Jag har aldrig flygit för jag har varit väldigt rädd för mina öron, men jag har hört att det var mycket värre förr. Vet ni om nya flygplan byggs bättre med tanke på detta med trycket än vad de gjorde förr. Vet ni var jag kan läsa mer om detta, eller om nån kanske vet nått mer, jag vill gärna veta så mycket som möjligt. Kanske det inte slår lock för öronen alls om 5-10 år?
Det som skiljer modernare flygplan från äldre är att tryckförändringen sker långsammare och bättre kontrollerat.
Normalt sett ändras tryckhöjden i kabinen med mindre än 500 fot/minut.
Däremot blir tryckförändringen fortfarande stor, även om det kanske tar 25-30 minuter dit. När omställningen är klar har kabinen ofta ett lufttryck motsvarande 2000 meters höjd.

Tar det dagar istället för en halvtimma att bli av med lock för öronen, tror jag det kan vara en god idé att prata med en öronläkare.
#17 2006-11-15, 02:02
qrac
Ursprungligen postat av _2FST_
Vet att Pringles burkar är svåra att öppna i flygplan just pga lufttrycket

Det borde väl vara tvärtom pga högre tryck i burken än i omgivande luft.
#18 2006-11-15, 02:15
ksv
Ursprungligen postat av qrac
Det borde väl vara tvärtom pga högre tryck i burken än i omgivande luft.
Ja, så är det förstås.
Testa att öppna en yoghurtburk så kommer du att upptäcka att en del av innehållet sprayas ut p.g.a. det relativa övertrycket i burken.
#19 2006-11-15, 17:27
_2FST_
Ursprungligen postat av qrac
Det borde väl vara tvärtom pga högre tryck i burken än i omgivande luft.


Hmm jag har då alltid haft problem att öppna dom iaf och kabinpersonalen brukar säga att man ska sticka hål på innerlocket med en gaffel eller liknande
#20 2006-11-15, 22:05
du din
Fick skitont i örat på en långflygning. Sitter sedan med ett inflamerat öra i en djävla skitby i skogen. Trumhinnan sprack. Aj aj aj.
På hemresan hade jag öronproppar och satt och tryckutjämnade som en idiot. Det kändes helt ok.
Tror att en grov förkylning var anledningen till att det sket sig med örat.
/du din
#21 2006-11-16, 01:02
Det ska fungera lika bra med vanliga öronproppar.

Sen kan du alltid be om "musse pigg". Detta är inte så himla vanligt efter man har skärt in på service med det är iaf:
2st kaffe koppar
Varma blöta servetter/sånna små handukar som luktar gott
Användes över sina öron.

Detta ska hjälpa.

Vad gäller tryck i flygplan så har det mesta blivit digitalt och även tryckutjämningen. Själv känner jag inte alls av trycket längre.
#22 2006-11-16, 04:19
WalterSullivan
Ursprungligen postat av woofer
Pröva rensa bort allt vax från öronen så kan det ev bli bättre (seriöst)



vart gör man det?
#23 2006-11-16, 06:23
_2FST_
Ursprungligen postat av WalterSullivan
vart gör man det?


Sjukhusets öron, näsa, hals-avdelning eller kanske vårdcentralerna kan göra det. Börja med att ringa till närmsta vårdcentral och se vad dom kan göra
#24 2006-11-16, 09:40
ksv
Ursprungligen postat av spoon
Vad gäller tryck i flygplan så har det mesta blivit digitalt och även tryckutjämningen.
Ja, det är praktiskt taget helautomatiskt.

Ursprungligen postat av WalterSullivan
vart gör man det?
Revaxör kanske?