Okej, detta är en några månader gammal tråd.. men tänkte ändå att jag skulle skriva om mina erfarenheter av Solresor.
Resebolag: Solresor (Sun Trip).
Destination: Sharm el Sheik, Egypten.
Resan bokad: Början av oktober.
Avresa: Slutet av december.
Bokad rumstyp: Tvårums bungalow.
Hela flygresan gick bra, om man bortser från att planet var det sämsta jag åkt i. Inte enda TV-skärm eller ens radio. Tur man hade MP3n med sig iaf.
Kom fram till flygplatsen, och där gick väl det bra. Många guider som sa vart man skulle gå och till vilken buss. Hoppade på bussen och åkte mot hotellet.
Kom fram till hotellet, fick våran nyckel. Och följde siffrorna som satt på väggarna för att komma till våran tvårums bungalow vi hade bokat. Men vi kom bara längre å längre in i hotellet. När vi kom fram till vårat rum så låg det inne i hotellet (de fanns både hotell och bungalows) på tredje våningen (!). Och det var bara ett dubbelrum. Så pappa gick ner till reception och sa att vi måste ha fått fel nyckel. För vi hade ju bokat en tvårums bungalow. Och egyptier som han var han i reception, så förstod han inte så mycket av vad pappa sa. Men tillslut så kom det fram att dom inte hade några tvårums bungalows (!). Att dom inte hade tvårummare över huvud taget. Men det kom en till kille dit som tog med sig pappa ut till bungalowsen för att titta på dem. Och det var bara enrummare det, som var mindre än hotellrummet vi hade fått.
Så trött å irriterad som man var gick vi tillbaka till rummet vi hade fått för att vänta till kvällen då en resledare från solresor skulle komma och ta emot frågor.
Så vi gick dit och snackade med hon som kom, och enligt henne så visste dom om problemet. Och att det hade stått fel på hemsidan, men att det nu var fixat.
JAHA!?
Vi hade ju betalat för en tvårums bungalow, och det var en av de stora anledningarna vi åkte till just det stället, och med just solresor. För vi som åkte var mamma, pappa och jag. Så att vi skulle få ett varsitt rum (alltså mamma och pappa i ett, och jag i ett) var ett måste nästan. För lite privatliv vill man ju ha. Och vi hade många resmål vi valde mellan, men valde detta just för att vi skulle få varsitt rum då.
Så väldigt irriterad som vi var frågade vi henne varför i helvete dom inte hört av sig til deras kunder som dom visste att hade bokat en resa (eller iaf rumstyp) som dom visste inte existera, och lät kunderna ha en chans att avboka resan, eller iaf dra av de extra pengarna som det kosta att boka rumstypen som inte existera.
Hon sa att det inte fanns något hon kunde göra åt saken och lät oss skriva en klagomåls-lapp, som hon skulle faxa till huvudkontoret samma dag. Så vi gjorde det och gick sen till rummet.
Kvällen efter då vi kom till rummet så satt det en lapp på dörren från solresor. Och på den stod det nåt i stil med att de va ledsna över det som hänt och att de skulle erbjuda oss 600 kr i skadestånd. Och att det skulle komma en representant dagen efter som vi skulle prata med för att få dom där pengarna.
WTF! 600 kr. Det är ju fan ingenting! Men vi beslutade oss iaf att gå dit å snacka med honom.
Så vi kom dit och vi sa att vi begärde mer tillbaka än några futtiga 600 kronor. Men han sa att han inte kunde göra något just då, och att det vi kunde göra var att skriva en reklamation till dom när vi kom hem till sverige igen. Så vi valde att inte ta emot några pengar och höra av oss till solresor då vi kom till sverige igen.
Under veckan träffade vi fler folk som rest med solresor, och som även dom hade bokat tvårums bungalows och istället fått rum inne på hotellet.
Tycker det var sjukt dåligt av Solresor. Att erbjuda en tjänst som inte finns. Det är bedrägeri.
Jämför det med att köpa t ex en mobiltelefon på blocket, och när du får paketet så ligger det en tegelsten där i. Du fick paketet, men det var fel innehåll. Skulle någon göra så så blir de ju polisanmälan direkt.
Men det var ju exakt samma sak solresor gjorde. Dom tog oss till resmålet, men när vi kom dit så fick vi en tegelsten.
Hur som helst. När vi kom hem så skrev pappa ett reklamationsbrev till solresor där han skrev exakt vad som hänt, och att solresor skött det grymt dåligt. Dagen efter fick han ett svarsmail där det stod att de hade tagit emot mailet och att de skulle komma fram till ett beslut. Men inte har vi fått nå mer svar därifrån inte.
Och hör dom inte av sig snart så tänker vi höra av oss till Sverker i PLUS.
Så för min, och min familjs del, blir det aldrig mer solresor.