Nån som har rest med Solresor?

#13 2007-09-02, 21:58
Så nån som rest med Solresor nyligen? Funderar på att dra till Thailand med dom i januari...
#14 2008-02-08, 12:51
-Starchild-
Okej, detta är en några månader gammal tråd.. men tänkte ändå att jag skulle skriva om mina erfarenheter av Solresor.

Resebolag: Solresor (Sun Trip).

Destination: Sharm el Sheik, Egypten.

Resan bokad: Början av oktober.

Avresa: Slutet av december.

Bokad rumstyp: Tvårums bungalow.


Hela flygresan gick bra, om man bortser från att planet var det sämsta jag åkt i. Inte enda TV-skärm eller ens radio. Tur man hade MP3n med sig iaf.

Kom fram till flygplatsen, och där gick väl det bra. Många guider som sa vart man skulle gå och till vilken buss. Hoppade på bussen och åkte mot hotellet.

Kom fram till hotellet, fick våran nyckel. Och följde siffrorna som satt på väggarna för att komma till våran tvårums bungalow vi hade bokat. Men vi kom bara längre å längre in i hotellet. När vi kom fram till vårat rum så låg det inne i hotellet (de fanns både hotell och bungalows) på tredje våningen (!). Och det var bara ett dubbelrum. Så pappa gick ner till reception och sa att vi måste ha fått fel nyckel. För vi hade ju bokat en tvårums bungalow. Och egyptier som han var han i reception, så förstod han inte så mycket av vad pappa sa. Men tillslut så kom det fram att dom inte hade några tvårums bungalows (!). Att dom inte hade tvårummare över huvud taget. Men det kom en till kille dit som tog med sig pappa ut till bungalowsen för att titta på dem. Och det var bara enrummare det, som var mindre än hotellrummet vi hade fått.

Så trött å irriterad som man var gick vi tillbaka till rummet vi hade fått för att vänta till kvällen då en resledare från solresor skulle komma och ta emot frågor.

Så vi gick dit och snackade med hon som kom, och enligt henne så visste dom om problemet. Och att det hade stått fel på hemsidan, men att det nu var fixat.

JAHA!?

Vi hade ju betalat för en tvårums bungalow, och det var en av de stora anledningarna vi åkte till just det stället, och med just solresor. För vi som åkte var mamma, pappa och jag. Så att vi skulle få ett varsitt rum (alltså mamma och pappa i ett, och jag i ett) var ett måste nästan. För lite privatliv vill man ju ha. Och vi hade många resmål vi valde mellan, men valde detta just för att vi skulle få varsitt rum då.

Så väldigt irriterad som vi var frågade vi henne varför i helvete dom inte hört av sig til deras kunder som dom visste att hade bokat en resa (eller iaf rumstyp) som dom visste inte existera, och lät kunderna ha en chans att avboka resan, eller iaf dra av de extra pengarna som det kosta att boka rumstypen som inte existera.

Hon sa att det inte fanns något hon kunde göra åt saken och lät oss skriva en klagomåls-lapp, som hon skulle faxa till huvudkontoret samma dag. Så vi gjorde det och gick sen till rummet.

Kvällen efter då vi kom till rummet så satt det en lapp på dörren från solresor. Och på den stod det nåt i stil med att de va ledsna över det som hänt och att de skulle erbjuda oss 600 kr i skadestånd. Och att det skulle komma en representant dagen efter som vi skulle prata med för att få dom där pengarna.

WTF! 600 kr. Det är ju fan ingenting! Men vi beslutade oss iaf att gå dit å snacka med honom.

Så vi kom dit och vi sa att vi begärde mer tillbaka än några futtiga 600 kronor. Men han sa att han inte kunde göra något just då, och att det vi kunde göra var att skriva en reklamation till dom när vi kom hem till sverige igen. Så vi valde att inte ta emot några pengar och höra av oss till solresor då vi kom till sverige igen.

Under veckan träffade vi fler folk som rest med solresor, och som även dom hade bokat tvårums bungalows och istället fått rum inne på hotellet.

Tycker det var sjukt dåligt av Solresor. Att erbjuda en tjänst som inte finns. Det är bedrägeri.

Jämför det med att köpa t ex en mobiltelefon på blocket, och när du får paketet så ligger det en tegelsten där i. Du fick paketet, men det var fel innehåll. Skulle någon göra så så blir de ju polisanmälan direkt.

Men det var ju exakt samma sak solresor gjorde. Dom tog oss till resmålet, men när vi kom dit så fick vi en tegelsten.


Hur som helst. När vi kom hem så skrev pappa ett reklamationsbrev till solresor där han skrev exakt vad som hänt, och att solresor skött det grymt dåligt. Dagen efter fick han ett svarsmail där det stod att de hade tagit emot mailet och att de skulle komma fram till ett beslut. Men inte har vi fått nå mer svar därifrån inte.

Och hör dom inte av sig snart så tänker vi höra av oss till Sverker i PLUS.

Så för min, och min familjs del, blir det aldrig mer solresor.
#15 2008-02-19, 17:16
Coolcitte
Solresor har ju haft mycket problem med sina flygplan också, där så gott som alla avgångar var försenade, för inte så länge sedan, har jag för mig.
#16 2008-08-26, 21:31
nimrod666
Verkar vara dåligt liv på den här tråden.
Här är några som förmodligen inte kommer att resa med Solresor
någon mer gång.
Alla dessa har ätit mat från hotellköket. De som inte gjorde det slapp magåkommor. Läkarna som Solresor anlitade kunde ej finna att hotellmaten
skulle vara orsaken.


http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1.1277990/27-svenskar-magsjuka-pa-...
#17 2008-08-26, 21:50
Noose..
Flög med solresor förra våren och har aldrig varit med om ett flygbolag som har packat in så många rader med stolar i ett flygplan. Kanske är bättre på deras långflygningar?
#18 2008-08-26, 22:36
Coolcitte
Ursprungligen postat av Noose..
Flög med solresor förra våren och har aldrig varit med om ett flygbolag som har packat in så många rader med stolar i ett flygplan. Kanske är bättre på deras långflygningar?


Det är ju charter, vad fan väntar du dig?
Klart som fan att dom trycker in så många stolar dom kan (tror det får plats 189 stolar max i B738 som Solresors flygbolag Primera Air använder).
#19 2008-10-23, 00:56
schabo-labo
Var ett reportage i dagens Plus på svt om Solresor. Det handlade om sex par som hade hamnat på ett skithotell med kackerlackor, myror, halva balkongen med fågelskit, trasig soffa, cigarrettbrännmärken i överkasten, "stranden" var som ett stenbrott, istället för det de bokade ett lyxhotell - med all inclusive.

De blev erbjudna en utflykt som ersättning, därefter taxi till det hotellet de först bokat, därefter skulle de få ta del av all inclusive (på lyxhotellet). Folk ville reklamera hela semester. Sedan har solresor erbjudit dem mellan 20% och 30% i ersättning för deras förlorade dröm-semester.

Solresor får frågan om man kan garantera att få det man bokat, och de svara att det är välkänt att hotell och flyg överbokar och därför ej kan vara säker. Här är dagens program, det är första reportaget;

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1287758

Det äckliga är

Att solresor låter kunden resa hela vägen till destinationen, innan man meddelar att hotellet är överbokat! Man säger det alltså inte på flygplatsen hemma, utan när man möts av charter-personalen på plats. Man vill alltså mjölka kunder på deras pengar och erbjuda ett alternativ när kunden ej har något val (när man landat).
#20 2009-05-26, 11:12
DeltaGoodrem
Malmö, 4th March 2008

For the third year running Solresor has been chosen as SwedenÂ’s best tour operator. The Grand Travel Award is arranged by the industry journal Travel News in March each year, and is the most prestigious prize in the Swedish travel and tourism industry. The winners are voted for by approximately 500 travel agents from both private and business travel bureaus.

http://www.primeragroup.com/?PageID=438&NewsID=5490

En fråga också: Har bokat resa med Solresor, men vad betyder M och F på biljetten? (står vid namnet under resenärer) Tänkte först male och female, men det vore konstigt eftersom allt annat på biljetten står på svenska.
#21 2009-07-09, 23:12
felinaays
Jag åkte till funchal på madeira (som ligger i portugal)
på sista minuten med solresor, v.9 i år (2009)
tyckte servicen va väldigt bra, de ända som va minus va
att varken dom i receptionen eller när vi ringde till solresor kunde hjälpa
till att försöka fixa toaletten som inte ville spola ner papper (de skulle gått)
men men.. vi va bara där en vecka ändå.
vi bodde på musa d ajuda. men tror de bara va fel på våran toalett för de andra hade inga problem.
vi va på en utflykt me buss o åkte upp i bergen o så, jätterolig o trevlig guide.

när vi skulle hem så stod alla i kön där man väntar på flygplanet, strax innan man visar blijetten o pass o hoppar på en buss o åker mot planet på flygplatsen. vi skulle åkt 11.50 tror ja, men de kom aldrig nån o vi blev fundersamma. sen vid 12.30 så såg jag en snubbe som jobbade på flygplatsen o han sa att de va nått tyskt flygbolag som skulle åka före oss o hade fått in alla väskor men inte alla passagerare, fattades typ 3 st. hade jag inte frågat honom så skulle alla stått o inte fattat nått. sen så åkte vi vid kl 13 så vart en timma försenade. men men.
#22 2009-09-09, 14:22
Brain Damage
Läs: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/varning-for-solresors-hotell...
Och särskilt denna post:
Spoiler:
Denna varning gäller fortfarande!

Dels av anledningen som nämns ovan, men också för den usla inkvarteringen som beskrivs som 4-stjärnig! Och! För Solresors lika usla lokala personal.

Vi reste 11 - 18 aug. 09 till Fiesta Resort med Solresor. vi valde hotellet just för att det var 4-stjärnigt. Rummet var trångt, skitigt och slitet!
Luftkonditioneringen var värdelös och bara väsnades. i badrummet fick man vänta länge bland sprucket kakel, trasig emalj och pubeshår innan varmvattnet äntligen droppade ur kranen... Efter en avskyvärd upplevelse i badrummet tog man en aningen svalkad (egen köpt) dryck ur det mögliga minimala kylfacket och satte sig i rummets enda stol. En gammal sliten utemöbel av plast...

Först bad vi hotellet fixa ett nytt rum, men det var lika illa. Sedan kontaktade vi Solresors egen personal på Sicilien, men de ville knappt komma och hjälpa oss. Vi bad vid upprepade tillfällen att få kontakt med den lokala chef för Solresor, men fick aldrig det. En underhuggare kom och konstaterade att det minsann inte var något fel på vårt rum. Jag har fotat rummet och jag bad Solresors representant skriva under ett intyg att det var ett rum Solresor anser vara 4-stjärnigt. Naturligtvis vägrade hon det...

Till saken hör att hotellet faktiskt har ganska fina och välstädade rum i små hus. Där var andra resande med Solresor inkvarterade. Det var aldrig möjligt att specificera önskemål om boendet, och de som hade de finare rummen hade inte betalat mer än vi. När vi bad om ett sådant rum fick vi det av hotellet, men tvingades betala ett tillägg för boendet. När vi bad Solresor om ersättning för utlägget ignorerades vi och Solresors representant vände oss bara ryggen och försvann.

(Hotellets egen förklaring till pubeshåren och skiten på golvet i det rum vi först vart tilldelat var att det ju var gammalt och slitet, och då är det inte så lätt att hålla rent...)

Nu har Solresor erbjudit ersättning för utläggen för ett 4-stjärnigt rum och därmed i princip erkänt att det första rummet var skit, men dom vägrar lämna ersättning för de förstörda semesterdagarna.
#23 2014-07-13, 04:42
Skorpan91
Sitter o kollar på resor nu i september/oktober och tänkte kika hur de ligger till med Solresor nu förtiden? Bra hotell/flyg?
bra service?
#24 2014-07-13, 11:10
Axell
Ursprungligen postat av Skorpan91
Sitter o kollar på resor nu i september/oktober och tänkte kika hur de ligger till med Solresor nu förtiden? Bra hotell/flyg?
bra service?

Åkte med Solresor till Kreta för cirka en månad sen. Allt fungerade smidigt med bagaget, transporten till hotellet och allt annat. Åkte även på en gruppresa över dagen med deras guider och det var helt okej, fanns inget att klaga på direkt.

Har inte rest jättemycket charter genom åren men jag har inget att klaga på om jag utgår från mina egna erfarenheter.