Ursprungligen postat av jadu
Man ska inte glömma att areoflot har världen överlägst bästa piloter... de flesta är gamla stridspiloter.. med andra ord de kan flyga
Mycket möjligt att det är så men nuförtiden spelar det mindre roll då teknikens framsteg gör att det är stooor skillnad mellan att flyga "gamla" stridflygplan och dagens moderna trafikflygplan.
Men det är som sagt himla kul att läsa alla tyckares åsikter om "gamla östbolags" generellt dåliga säkerhet och osäkra flygplan. Rent teoretiskt, vad tror ni är säkrast? En 25år gammal flygplansmodell som för länge sedan har blivit av med sina "barnsjukdomar" genom modifieringar och uppdaterade serviceinstruktioner eller en rel. ny modell som ännu inte fått visa riktigt vad den går för efter x antal års hårt utnyttjande med ev. materialförsvagning och dyl. Förvisso enbart teoretiskt intressant eftersom en i västvärlden flygande flygplansmodell per automatik är en säker modell, men ändå...
Människan är den viktigaste ingrediensen i säker luftfart. Något att i.s.f. oroa sig för är alkoholkulturen i en del länder/bolag.
Åhhh, nu kom jag att tänka på Novairs gamla härliga Trajjor. Brorsan som är lite småflygrädd blev lite halvnojjig över ett av dessas "patina" vid en flygresa för några år sen medans jag satt och mös före/under/efter samma resa. Vilket plan, förmodligen det läckraste planet som byggts.
/#LOUDmouth#