Bokat fel datum! Hjälp!

#1 2007-05-08, 16:32
jan_becher
Så här är det:

Jag och min flickvän ska dra till Amsterdam. Dels för att det är en sjukt underbar stad, men ännu mer för att möta vår Amerikanske vän där. Vi var nämligen i Amsterdam för bara ett par veckor sedan.

Hursomhelst så talade min flickvän med Amerikanen. På något sätt så missförstod de datumen, och jag och min flickvän bokade flygbiljetter 8/6 - 10/6. När jag en dag senare pratade med Amerikanen så visar det sig att datumen vi borde bokat är 15/6 - 17/6. Vi bokade Economy-biljetter utan avbeställningsskydd. (Avbeställningsskydd hade inte hjälpt oss, då de inte möjliggör ombokning, endast avbokning. Dessutom krävs läkarintyg.)

Jag har kontaktat bokningsfirman "Doodle.se" och det de säger är att de ska kontakta KLM och se om det är möjligt att ändra. De sa dock att de inte tror att det kommer gå.

Vad tror ni? Kommer det att gå att ändra flygbiljetterna?

/Jan Becher
#2 2007-05-08, 16:39
paggan
Ursprungligen postat av jan_becher
Så här är det:

Jag och min flickvän ska dra till Amsterdam. Dels för att det är en sjukt underbar stad, men ännu mer för att möta vår Amerikanske vän där. Vi var nämligen i Amsterdam för bara ett par veckor sedan.

Hursomhelst så talade min flickvän med Amerikanen. På något sätt så missförstod de datumen, och jag och min flickvän bokade flygbiljetter 8/6 - 10/6. När jag en dag senare pratade med Amerikanen så visar det sig att datumen vi borde bokat är 15/6 - 17/6. Vi bokade Economy-biljetter utan avbeställningsskydd. (Avbeställningsskydd hade inte hjälpt oss, då de inte möjliggör ombokning, endast avbokning. Dessutom krävs läkarintyg.)

Jag har kontaktat bokningsfirman "Doodle.se" och det de säger är att de ska kontakta KLM och se om det är möjligt att ändra. De sa dock att de inte tror att det kommer gå.

Vad tror ni? Kommer det att gå att ändra flygbiljetterna?

/Jan Becher


KLM brukar vara stenhårda med deras regler. Tyvärr. Jag har haft mycket att göra med dem i jobbet när kunder bokat fel. När de har repeterat tider och bekräftat via mejl är det inte mycket man kan göra. Många flygbolag kan vara tillmötesgående men när det gäller dessa saker är dessvärre KLM inte ett av dem.
Om ni inte kan nyttja biljetterna utan måste köpa nya så kräv att få tillbaka skatterna! Det är inte många som känner till att man har rätt till det.

Edit: Skatterna till AMS är på ca 800:- per person som ni då skulle kunna få tillbaka. Men då måste ni kontakta resebyrån där ni bokat.
#3 2007-05-08, 16:40
jan_becher
Ursprungligen postat av paggan
KLM brukar vara stenhårda med deras regler. Tyvärr. Jag har haft mycket att göra med dem i jobbet när kunder bokat fel. När de har repeterat tider och bekräftat via mejl är det inte mycket man kan göra.
Om ni inte kan nyttja biljetterna utan måste köpa nya så kräv att få tillbaka skatterna! Det är inte många som känner till att man har rätt till det.


Alright. Tråkigt. :/

Intressant det där med skatterna! Jag hade ingen aning om det. Hur går man tillväga? Ska jag isf kräva skatterna från Doodle eller direkt från KLM?

/Jan Becher
#4 2007-05-08, 16:41
paggan
Ursprungligen postat av jan_becher
Alright. Tråkigt. :/

Intressant det där med skatterna! Jag hade ingen aning om det. Hur går man tillväga? Ska jag isf kräva skatterna från Doodle eller direkt från KLM?

/Jan Becher



Läs ovan. Har redigerat
#5 2007-05-08, 18:45
Ictura
*inget*
#6 2007-05-11, 09:57
jan_becher
Tänkte uppdatera er om läget lite, om någon är intresserad.

Jag har nu varit i febril kontakt med resebyrån. Först så segade de ett par dagar, sen fick jag beskedet att det inte går att avboka/omboka. Lite väntat, men surt ändå. Jag har nu förökt få byta namn på biljetterna, flickvännens föräldrar vill eventuellt åka den helgen, men det gick inte heller.

Vad fan är grejen? Varför är de så jävla suriga och omöjliga?!

/Jan Becher
#7 2007-05-11, 10:00
HankMillion
Konstigt, byta namn brukar man ju kunna göra för en mindre kostnad.
Synd det, annars hade du ju iaf kunnat kränga dem för en liten slant, alt ge bort.
#8 2007-05-11, 10:09
jan_becher
Ursprungligen postat av HankMillion
Konstigt, byta namn brukar man ju kunna göra för en mindre kostnad.
Synd det, annars hade du ju iaf kunnat kränga dem för en liten slant, alt ge bort.


Han skrev: "pga att biljetter med KLM är en personlig värdehandling, så är namnbyte ej möjligt".

Jag förstår inte varför det skulle omöjliggöra en namnändring.

/Jan Becher
#9 2007-05-11, 11:13
paggan
Nej,

Namn går inte att byta på några reguljärbolags biljetter när det väl är utställda. Undantaget är SAS där man kan göra namnändring mot en kostnad och en rätt så jobbig procedur.
Observera att jag inte räknar lågprisbolag till "Reguljära bolag". När en biljett är utställd kan man alltså inte ändra namnet på den. Inte ens mot en kostnad.

Tråkigt att alla är så sura Jan. Flygbolag borde i dessa tider inse att det är kunderna som de lever på. Dessvärre håller nästan alla flygbolag stenhårt på sina regler som de informerar om vid köpestillfället.
#10 2007-05-11, 11:23
jan_becher
Ursprungligen postat av paggan
Nej,

Namn går inte att byta på några reguljärbolags biljetter när det väl är utställda. Undantaget är SAS där man kan göra namnändring mot en kostnad och en rätt så jobbig procedur.
Observera att jag inte räknar lågprisbolag till "Reguljära bolag". När en biljett är utställd kan man alltså inte ändra namnet på den. Inte ens mot en kostnad.

Tråkigt att alla är så sura Jan. Flygbolag borde i dessa tider inse att det är kunderna som de lever på. Dessvärre håller nästan alla flygbolag stenhårt på sina regler som de informerar om vid köpestillfället.


Gah, jag bara ogillar flygbolag mer och mer!

Dock så är det ju så att flygbolagens formulering "går inte" givetvis är osann. Självklart KAN de ändra namnet på biljetterna, flytta biljetterna och avboka dem. Sanningen är snarare att de av principiella skäl inte vill hjälpa till. Jag kan givetvis förstå att de i många fall måste ha regler, folk skulle missbruka firehten något fruktansvärt annars, men i mitt fall så tror jag det är rätt uppenbart, till och med för dem, att jag inte bara vill boka om för att jag känner för att åka helgen efter.

/Jan Becher
#11 2007-05-11, 11:36
paggan
Ursprungligen postat av jan_becher
Gah, jag bara ogillar flygbolag mer och mer!

Dock så är det ju så att flygbolagens formulering "går inte" givetvis är osann. Självklart KAN de ändra namnet på biljetterna, flytta biljetterna och avboka dem. Sanningen är snarare att de av principiella skäl inte vill hjälpa till. Jag kan givetvis förstå att de i många fall måste ha regler, folk skulle missbruka firehten något fruktansvärt annars, men i mitt fall så tror jag det är rätt uppenbart, till och med för dem, att jag inte bara vill boka om för att jag känner för att åka helgen efter.

/Jan Becher


Precis. Jag förstår vad du menar. Tekniskt sett är det möjligt men det skulle innebära otroliga extrakostnader för flygbolagen om de ändrade sina rutiner. Om du får så vill ju bekant alla andra göra samma sak och de skulle behöva anställa en hel del folk för dessa fönyade rutiner. I alla fall när det handlar om riktigt stora bolag med stort kundunderlag. I såna stora branscher så måste det dessvärre finnas struktur och regler och tyvärr mäste de gälla för alla.
Nu låter jag som en riktig flygbolagslobbyist men det är jag inte.

Försöker bara förklara hur det fungerar.
Jag förstår att du är irriterad dock.
#12 2007-05-11, 11:49
jan_becher
Ursprungligen postat av paggan
Precis. Jag förstår vad du menar. Tekniskt sett är det möjligt men det skulle innebära otroliga extrakostnader för flygbolagen om de ändrade sina rutiner. Om du får så vill ju bekant alla andra göra samma sak och de skulle behöva anställa en hel del folk för dessa fönyade rutiner. I alla fall när det handlar om riktigt stora bolag med stort kundunderlag. I såna stora branscher så måste det dessvärre finnas struktur och regler och tyvärr mäste de gälla för alla.
Nu låter jag som en riktig flygbolagslobbyist men det är jag inte.

Försöker bara förklara hur det fungerar.
Jag förstår att du är irriterad dock.


Du har helt rätt. Jag skrev ihop ett snyftigt brev till bokningsbyrån som ett sista försök. De har nämligen sagt att det har hänt att de lyckats övertala KLM att boka om. Jag vet inte, känns rätt kört, men man fortsätter ändå hoppas.

Hursomhelst, om det blir någon förändring på läget så skriver jag här i tråden!

/Jan Becher