Hitta diskussioner med liknande innehåll

VIKTIGT att tänka på vid USA resa.

#1213 2011-12-19, 16:17
kvarnby
Ursprungligen postat av lawz
Ska snart flyga hem till Sverige igen efter nästan 3 månader i USA. Kommer att flyga från Vegas till Frankfurt, blir sittande där i 7 timmar och sedan från Frankfurt till Landvetter.

Följande stod vid bokningen:

"Remember to bring a valid government-issued photo ID with you to check-in. All travelers will need a valid passport and you may also need to show additional documentation at your destination and/or in connecting countries."

Är detta något man behöver tänka på? Är som sagt Frankfurt, Tyskland så det är ju ett EU land. Och vi blir bara sittande på flygplatsen 7 timmar. Då ska det inte behövas något va?

Är nästan säker på att det är lugnt men ni vet, säkra före det osäkra..

Texten betyder ju att Du kan behöva ytterligare dokument på på destinationsorten eller där Du mellanlandar. Har alltså inget med vad de kräver i Frankfurt att göra utan är bara en upplysning om att det kan krävas mer senare under resan.
#1214 2012-01-02, 23:16
gudfadern111
Tänkte i sommar åka från Arlanda med British Airways till Phoenix, AZ, via London Heathrow.

Håller på och letar biljetter men är lite osäker på transfertiden på Heathrow.

För det första: det finns en connection på 1h40min men problemet är att resan från Arlanda är med SAS. Om jag skulle missa min connection på Heathrow så skiter väl flygbolagen i mig fullständigt eftersom det rör sig om två olika bolag?

Ett annat problem är att SAS flyger till Terminal 3 samtidigt som planet till Phoenix går från Terminal 5. Den rekommenderade anslutningstiden är 90 minuter enligt Heathrows hemsida men jag upplever det som sällsynt att plan någonsin landar i tid på den flygplatsen..Har haft en del problem med byten där tidigare och har ALLTID fått stressa på Heathrow!

Annars finns det bara en skitconnection på 5 timmar och då lär man å andra sidan få rulla tummarna på flygplatsen..

Vad tycker ni?
#1215 2012-01-03, 00:29
Whooo
Ursprungligen postat av gudfadern111
Tänkte i sommar åka från Arlanda med British Airways till Phoenix, AZ, via London Heathrow.

Håller på och letar biljetter men är lite osäker på transfertiden på Heathrow.

För det första: det finns en connection på 1h40min men problemet är att resan från Arlanda är med SAS. Om jag skulle missa min connection på Heathrow så skiter väl flygbolagen i mig fullständigt eftersom det rör sig om två olika bolag?

Ett annat problem är att SAS flyger till Terminal 3 samtidigt som planet till Phoenix går från Terminal 5. Den rekommenderade anslutningstiden är 90 minuter enligt Heathrows hemsida men jag upplever det som sällsynt att plan någonsin landar i tid på den flygplatsen..Har haft en del problem med byten där tidigare och har ALLTID fått stressa på Heathrow!

Annars finns det bara en skitconnection på 5 timmar och då lär man å andra sidan få rulla tummarna på flygplatsen..

Vad tycker ni?



Försök få till ett byte på Newark utanför New York istället, så gjorde jag när jag flög till Phoenix i Augusti.
#1216 2012-01-03, 10:16
Ursprungligen postat av gudfadern111
Tänkte i sommar åka från Arlanda med British Airways till Phoenix, AZ, via London Heathrow.

Håller på och letar biljetter men är lite osäker på transfertiden på Heathrow.

För det första: det finns en connection på 1h40min men problemet är att resan från Arlanda är med SAS. Om jag skulle missa min connection på Heathrow så skiter väl flygbolagen i mig fullständigt eftersom det rör sig om två olika bolag?

Ett annat problem är att SAS flyger till Terminal 3 samtidigt som planet till Phoenix går från Terminal 5. Den rekommenderade anslutningstiden är 90 minuter enligt Heathrows hemsida men jag upplever det som sällsynt att plan någonsin landar i tid på den flygplatsen..Har haft en del problem med byten där tidigare och har ALLTID fått stressa på Heathrow!

Annars finns det bara en skitconnection på 5 timmar och då lär man å andra sidan få rulla tummarna på flygplatsen..

Vad tycker ni?

Bokar du en flight från Sthlm till Phoenix, alltså checkar in väskorna i Sverige och hämtar ut dem i Arizona så är de väl skyldiga att se till att du inte missar din connection (så länge det inte är självförvållat)? Flygbolagen sammarbetar ju som t.ex. i Star Alliance som SAS ingår i.
Jag har missat en connection i USA en gång (till just Phoenix) pga. tekniska problem med planet i Europa. Då fick jag helt enkelt nya biljetter på plats i USA och de betalde tom. för en hotellnatt i Phoenix jag redan betalt för men ej hade möjlighet att utnyttja.
#1217 2012-01-03, 22:40
gudfadern111
Ursprungligen postat av Whooo
Försök få till ett byte på Newark utanför New York istället, så gjorde jag när jag flög till Phoenix i Augusti.


Blir man tvungen att då byta terminal på Newark? Kommer du ihåg hur lång transfertid du hade?

Jag vill helst åka med British Airways då jag hört mycket gott om dem vid Atlantflygningar. Plus att man vid annan resväg (byte i USA) måste ta sina väskor igenom tullen och strula..det slipper man ju om man flyger via Heathrow. Dessutom är det väl klokt att i största möjliga mån undvika byten på amerikanska flygplatser av en massa anledningar. Inte för att Heathrow är direkt smidig men den är väl fortfarande bättre att åka via än att connecta på amerikanska flygplatser?
#1218 2012-01-03, 22:48
gudfadern111
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Bokar du en flight från Sthlm till Phoenix, alltså checkar in väskorna i Sverige och hämtar ut dem i Arizona så är de väl skyldiga att se till att du inte missar din connection (så länge det inte är självförvållat)? Flygbolagen sammarbetar ju som t.ex. i Star Alliance som SAS ingår i.
Jag har missat en connection i USA en gång (till just Phoenix) pga. tekniska problem med planet i Europa. Då fick jag helt enkelt nya biljetter på plats i USA och de betalde tom. för en hotellnatt i Phoenix jag redan betalt för men ej hade möjlighet att utnyttja.


Vilket/vilka bolag åkte du med?

Men British Airways ingår ju inte i Star Alliance utan i One World så har de verkligen det ansvaret då? Konstigt är också att när jag söker på allaflygbiljetter.se så finns det resor ARL-LHR med SAS och sträckan LHR-PHX med British Airways på en och samma biljett men när jag söker på BA's hemsida finns ej SAS-flighten med som alternativ..
#1219 2012-01-03, 23:58
Ursprungligen postat av gudfadern111
Vilket/vilka bolag åkte du med?

Men British Airways ingår ju inte i Star Alliance utan i One World så har de verkligen det ansvaret då? Konstigt är också att när jag söker på allaflygbiljetter.se så finns det resor ARL-LHR med SAS och sträckan LHR-PHX med British Airways på en och samma biljett men när jag söker på BA's hemsida finns ej SAS-flighten med som alternativ..

SAS, Lufthansa och sen tror jag det var United Airlines i USA.
Mellanlandning på Washington Dulles.
Jag har egentligen ingen aning, talar bara utifrån egen erfarenhet. Bäst du kollar med någon som har koll.
SAS kundtjänst kanske?
#1220 2012-01-04, 05:08
Whooo
Ursprungligen postat av gudfadern111
Blir man tvungen att då byta terminal på Newark? Kommer du ihåg hur lång transfertid du hade?

Jag vill helst åka med British Airways då jag hört mycket gott om dem vid Atlantflygningar. Plus att man vid annan resväg (byte i USA) måste ta sina väskor igenom tullen och strula..det slipper man ju om man flyger via Heathrow. Dessutom är det väl klokt att i största möjliga mån undvika byten på amerikanska flygplatser av en massa anledningar. Inte för att Heathrow är direkt smidig men den är väl fortfarande bättre att åka via än att connecta på amerikanska flygplatser?



Jag tror jag hade lite mer än 2 timmar väntetid i Newark vilket var helt perfekt. Japp, man fick ta väskan genom tullen, men det gick snabbt för mig senaste så det var ingen fara. När jag flyger till västra USA så tycker jag det är skönt att byta i Newark/Atlanta/Chicago så blir inte flygturen så jäkla lång och man kan sträcka på benen lite. Jag har aldrig varit på Heathrow så kan inte säga hur det är där och varför jag aldrig varit där är för den enkla anledningen till att jag inte hittar bra biljetter från just den flygplatsen. Många av dom jag hittar har sån kort transfertid eller så måste man ta sig till andra flygplatsen..
#1221 2012-01-04, 06:51
torden
Ursprungligen postat av Whooo
Jag tror jag hade lite mer än 2 timmar väntetid i Newark vilket var helt perfekt. Japp, man fick ta väskan genom tullen, men det gick snabbt för mig senaste så det var ingen fara. När jag flyger till västra USA så tycker jag det är skönt att byta i Newark/Atlanta/Chicago så blir inte flygturen så jäkla lång och man kan sträcka på benen lite. Jag har aldrig varit på Heathrow så kan inte säga hur det är där och varför jag aldrig varit där är för den enkla anledningen till att jag inte hittar bra biljetter från just den flygplatsen. Många av dom jag hittar har sån kort transfertid eller så måste man ta sig till andra flygplatsen..


Haller man sig inom Terminal 5 (dvs byter inom BA) sa ar det helt okej pa Heathrow.
#1222 2012-01-04, 07:53
Plaguetongue
Ursprungligen postat av veberödsmannen
kryssa inte för att du är terrorist.


finns det en sådan kryssruta? och vilken Terrorist skulle isåfall kryssa i den?
#1223 2012-01-04, 23:59
Någon som vet om SAS-planen som flyger till USA har större utrymme för ben och kropp än charterplan? Går det ev. att beställa rymligare platser? Känns lite sådär och sitta trångt som satan i nästan 9 timmar.
#1224 2012-01-05, 00:28
torden
Ursprungligen postat av Phazaran
Någon som vet om SAS-planen som flyger till USA har större utrymme för ben och kropp än charterplan? Går det ev. att beställa rymligare platser? Känns lite sådär och sitta trångt som satan i nästan 9 timmar.


De brukar ha betydligt mer plats ja, for mer plats economy extra eller business class?