Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tågkompaniet vill inte ha kunder

#1 2007-11-03, 00:34
puffu
På fredag den tredje november var jag på väg till sandvikens tågcentral för att ta en timmes tågresa.
Jag såg tåget jag skulle med komma in i stationen precis då jag hade parkerat bilen ca 50 meter ifrån tåget.

Avgångstiden var skriven 14:38 i deras officiella tabeller och jag var utanför tåget 14:34, alltså i god tid så jag plockade ur min väska ur bilen och började gå emot tåget.
Det är här det lustiga sker, jag ser konduktören stå utanför tåget men när jag kommer närmare så tittar han på mig och min familj, sedan bara 5 meter ifrån oss börjar han raskt springa till tågets dörr och går in och stänger dörren.
Min syster kom alldeles precis fram till dörren då den hade stängts och hon trycker på knappen för att öppna men den öppnar inte.
Konduktören hade låst dörren precis innan syrran tröck på knappen så dörren öppnades aldrig.
Vi stog utanför dörren där kanske 40 sekunder och knackade på, började banka lite hårdare på rutan men konduktören bara stod och tittade på oss från ett hörn och plötsligt for tåget iväg och där står vi utan resa.
Notera att tåget avgick kl. 14:36 medans tabell visade för avgång kl 14:38.
Jag kontrollerade klockan de hade på tågcentralen och den visade 14:36, även min mobiltelefon visade 14:36.
Tåget såg också väldigt tomt ut så jag undrar nu verkligen vad konduktörens motivation till detta var.

Vad kan jag göra nu?
Är detta intressant för tidningar att göra artiklar av?
Ska man ringa att klaga och skälla ut tågkompaniet?
Hur tar jag reda på vem konduktören är som jobbade på tåget?
#2 2007-11-03, 00:39
joker
Ursprungligen postat av puffu
På fredag den tredje november var jag på väg till sandvikens tågcentral för att ta en timmes tågresa.
Jag såg tåget jag skulle med komma in i stationen precis då jag hade parkerat bilen ca 50 meter ifrån tåget.

Avgångstiden var skriven 14:38 i deras officiella tabeller och jag var utanför tåget 14:34, alltså i god tid så jag plockade ur min väska ur bilen och började gå emot tåget.
Det är här det lustiga sker, jag ser konduktören stå utanför tåget men när jag kommer närmare så tittar han på mig och min familj, sedan bara 5 meter ifrån oss börjar han raskt springa till tågets dörr och går in och stänger dörren.
Min syster kom alldeles precis fram till dörren då den hade stängts och hon trycker på knappen för att öppna men den öppnar inte.
Konduktören hade låst dörren precis innan syrran tröck på knappen så dörren öppnades aldrig.
Vi stog utanför dörren där kanske 40 sekunder och knackade på, började banka lite hårdare på rutan men konduktören bara stod och tittade på oss från ett hörn och plötsligt for tåget iväg och där står vi utan resa.
Notera att tåget avgick kl. 14:36 medans tabell visade för avgång kl 14:38.
Jag kontrollerade klockan de hade på tågcentralen och den visade 14:36, även min mobiltelefon visade 14:36.
Tåget såg också väldigt tomt ut så jag undrar nu verkligen vad konduktörens motivation till detta var.

Vad kan jag göra nu?
Är detta intressant för tidningar att göra artiklar av?
Ska man ringa att klaga och skälla ut tågkompaniet?
Hur tar jag reda på vem konduktören är som jobbade på tåget?


Fel forumdel, borde ligga i resor. Maila tågkompaniet och klaga är nog det bästa du kan göra.
#3 2007-11-03, 00:44
Rostmannen
Logga in på Postvagnen forum. Dom gillar att diskutera liknande orättvisor och händelser inom tågvärlden.

http://f15.parsimony.net/forum25608/

Ett länktips.
#4 2007-11-03, 00:46
Continental Op
det där händer hela tiden med fittessji
tvingades pendla ett par månader med dem och det hände flera ggr att jag kom springande framför lokföraren mot tåget som stod still och sen tryckte jag på knapparna men dörrarna öppnades inte, sen stod det där i typ 20 sek innan det gick
#5 2007-11-03, 00:49
Rostmannen
Ursprungligen postat av Continental Op
det där händer hela tiden med fittessji


Tågkompaniet och SJ är 2 olika företag. Förstnämnada privatägt, det andra statsägt.
#6 2007-11-03, 00:55
joker
Ursprungligen postat av Rostmannen
Tågkompaniet och SJ är 2 olika företag. Förstnämnada privatägt, det andra statsägt.


Tågkompaniet är helägt av norska staten via NSB.
#7 2007-11-03, 00:59
Rostmannen
Ursprungligen postat av joker
Tågkompaniet är helägt av norska staten via NSB.

Tack för infon, det var nytt för mig. Men det grundades som privat.
#8 2007-11-03, 03:14
Skvaller--->Resor i Sverige /MOD
#9 2007-11-03, 13:03
Continental Op
Ursprungligen postat av Rostmannen
Tågkompaniet och SJ är 2 olika företag. Förstnämnada privatägt, det andra statsägt.

hemskt lessen om jag glömde att skriva "också"
#10 2007-12-14, 14:37
Megaforce
Man bör göra en reklamation och kräva ersättning för merkostnader, bilersättning etc. Särskilt om man köpt biljetter och tåget avgår för tidigt så har man rätt till ersättning.
#11 2007-12-20, 19:02
Jackthehammer
Nu jobbar inte jag på Tågkompaniet men jag arbetar dock inom järnvägen i ett annat europeisk land. Kan det vara som så att ditt ur, inte går som det skall?

Uren som tågpersonal i många länder kör efter är radiostyrda och uppdateras ett flertal gånger per dygn, från Frankfurt.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ur#Radiostyrda_ur
Med andra ord, de är jävligt exakta. Och vad jag vet, så uppdateras inte stations klockorna efter samma metod.
Om du kommer fyra minuter innan avgång, så kan man ju kanske tycka att du är i sista ögonblicket. Som med all form av kollektiv trafik, så är det att rekommendera att man är iaf. tio minuter före på stationen.

Att du sen, inte tyckts ha haft särskilt bråttom, trots att den ombordsansvarigas klocka antagligen visat tid för avgång är ju något som kan uppreta den mest härdade, speciellt eftersom han med all sannolikhet har 100 sådana passagerare per dag,s om kommer i sista ögonblicket.


Sen kan man ju naturligtvis diskutera om han nu såg att stations klockan va efter hans klocka, om han så skulle ha väntat på att den slog avgångs minut. Men jag vet inte om jag kan klandra han i det här fallet. Tåg kör i princip inte före avgångstid då lokföraren antagligen har samma tid som den ombordsansvariga, och är så en slags "säkerhets kontroll" på att tåget inte kör före tiden. Lokföraren har också signaler han skall rätta sig efter, och då håller det inte om han är någon minut tidig, för då kommer han att få ett stopp före signalen, vilket är något de inte uppskattar.
#12 2007-12-20, 19:22
Vilsen
Ursprungligen postat av Jackthehammer
Nu jobbar inte jag på Tågkompaniet men jag arbetar dock inom järnvägen i ett annat europeisk land. Kan det vara som så att ditt ur, inte går som det skall?

Uren som tågpersonal i många länder kör efter är radiostyrda och uppdateras ett flertal gånger per dygn, från Frankfurt.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ur#Radiostyrda_ur
Med andra ord, de är jävligt exakta. Och vad jag vet, så uppdateras inte stations klockorna efter samma metod.
Om du kommer fyra minuter innan avgång, så kan man ju kanske tycka att du är i sista ögonblicket. Som med all form av kollektiv trafik, så är det att rekommendera att man är iaf. tio minuter före på stationen.

Att du sen, inte tyckts ha haft särskilt bråttom, trots att den ombordsansvarigas klocka antagligen visat tid för avgång är ju något som kan uppreta den mest härdade, speciellt eftersom han med all sannolikhet har 100 sådana passagerare per dag,s om kommer i sista ögonblicket.


Sen kan man ju naturligtvis diskutera om han nu såg att stations klockan va efter hans klocka, om han så skulle ha väntat på att den slog avgångs minut. Men jag vet inte om jag kan klandra han i det här fallet. Tåg kör i princip inte före avgångstid då lokföraren antagligen har samma tid som den ombordsansvariga, och är så en slags "säkerhets kontroll" på att tåget inte kör före tiden. Lokföraren har också signaler han skall rätta sig efter, och då håller det inte om han är någon minut tidig, för då kommer han att få ett stopp före signalen, vilket är något de inte uppskattar.


Du som verkar så insatt, varför är det så att tåg envisas med att stänga dörrarna och sen vänta en lång stund innan de åker?
Är det för att lokföraren ska hinna ställa tillrätta sin termos eller klia sig i arslet innan avgång eller vad är meningen egentligen?
Det här gäller nästan alla typer av tåg jag åkt i Sverige. I riktiga länder som Tyskland går tågen jävligt mycket smidigare.
Komforten i svenska tåg är bra, men allt annat verkar utvecklas baklänges, punktligheten är bara en del, men den som märks av mest.