Hitta diskussioner med liknande innehåll

Färja mellan Norge och USA

#13 2007-11-04, 10:43
_killah
Ursprungligen postat av Petronius
I vilket fall som helst bidrar man till förstärkt växthuseffekt även när man åker båt. Det var det som var poängen.

Är det förresten alldeles självklart att utsläppen blir mindre av att frakta 3000 personer på båt över Atlanten jämfört med flyg? QM2 resan tar ju flera veckor och motorerna kräver nog något ton bränsle i timmen...


Har du legat i en koffert de närmaste 100 åren?
Tror du att QM2 är någon liten roddbåt eller?

Resan över atlanten, från New York till Southampton med QM2 tar 6 dygn.
#14 2007-11-04, 10:48
Petronius
Ursprungligen postat av _killah
Har du legat i en koffert de närmaste 100 åren?
Tror du att QM2 är någon liten roddbåt eller?

Resan över atlanten, från New York till Southampton med QM2 tar 6 dygn.



Jaja, men det handlar fortfarande om runt ett halvt ton i bränsleförbrukning per passagerare.
#15 2010-04-17, 16:20
Rama
Nej, det kan absolut inte vara sämre ur ett miljöperspektiv att åka båt än flygplan. Det är inte speciellt dyrt att ta Queen Mary 2 från England till USA med tanke på vad man får för pengarna. Jag tror faktiskt att Queen Mary 2 är det enda passagerarfartyget i Europa som åker till USA.

Jag tror att när oljan blir dyrare så kommer det att bli vanligare att man reser i klassiskt manéer. Resor kommer igen bli något för de lite mer priviligerade med flotta tåg och fartyg. Alternativen till olja har ju kommit mycket längre med fartyg än med flygplan.

Nu finns det ju planer på att bygga en järnväg som gör att man kan åka från London till Beijing. Jag ser framför mig en ny Orientexpress i nedanstående stil.

Bild 1: http://api.ning.com/files/i6YuHs13z-ZxCDskdyo4eghUilKA2HEaDs-*JhVIcwoT5i...

Bild 2: http://sydafrikaresor.se/wp-content/uploads/2009/06/sa-deluxe-rovos-bar.jpg

Självklart ingår också en "boy" som bär väskorna. Kreti och pleti är ej välkomna.
#16 2010-04-18, 03:54
Juvelidiot
Tittade nyss på rederiets hemsida...stod att transatlantisk resa finns från ca 6500:- med dagens växelkurs. Blev sugen...som nån skrev, se frihetsgudinnan torna upp sig måste ju vara sättet man ska angöra NY på.
Märkligt att inte mer renodlad reguljärtrafik finns på sjön. Kryssningsindustrin måste ju ha överkapacitet i sina flottor tycker man?
Ursprungligen postat av Rama


Självklart ingår också en "boy" som bär väskorna. Kreti och pleti är ej välkomna.
#17 2010-04-20, 20:19
mickes418
Ursprungligen postat av Rama
Nej, det kan absolut inte vara sämre ur ett miljöperspektiv att åka båt än flygplan. Det är inte speciellt dyrt att ta Queen Mary 2 från England till USA med tanke på vad man får för pengarna. Jag tror faktiskt att Queen Mary 2 är det enda passagerarfartyget i Europa som åker till USA.

Jag tror att när oljan blir dyrare så kommer det att bli vanligare att man reser i klassiskt manéer. Resor kommer igen bli något för de lite mer priviligerade med flotta tåg och fartyg. Alternativen till olja har ju kommit mycket längre med fartyg än med flygplan.

Nu finns det ju planer på att bygga en järnväg som gör att man kan åka från London till Beijing. Jag ser framför mig en ny Orientexpress i nedanstående stil.

Bild 1: http://api.ning.com/files/i6YuHs13z-ZxCDskdyo4eghUilKA2HEaDs-*JhVIcwoT5i...

Bild 2: http://sydafrikaresor.se/wp-content/uploads/2009/06/sa-deluxe-rovos-bar.jpg

Självklart ingår också en "boy" som bär väskorna. Kreti och pleti är ej välkomna.


Båt är sämre ur miljösynpunkt. En ny fullsatt airbus släpper ut lika mycket som en Nissan Micra om man räknar per passagerare och mil. Så bra värde får du inte med en båt.
#18 2010-04-21, 09:12
Rama
Ursprungligen postat av mickes418
Båt är sämre ur miljösynpunkt. En ny fullsatt airbus släpper ut lika mycket som en Nissan Micra om man räknar per passagerare och mil. Så bra värde får du inte med en båt.


Men hur mycket släpper en båt med några tusen passagare ut om man räknar per passagerare och mil? De största båtarna tar flera tusen passagerare.