Hej allihopa!
Jag har arbetat på IBM i ca ett år. Har varit hemma i Sverige nu i 14 månader men åker nu tillbaka till Irland för ett bättre betalt jobb på HP.
Intervjun tog upp lite grundläggande frågor typ: en användare kan inte logga in, vad är problemet? Och en användare ringer till dig, hur hanterar du ärendet? (Tar information om problemet, ger lösning eller ber att få återkomma inom en viss tid.) Inga svåra grejer. De verkade ganska desperata efter nytt folk om man får dömma av kvaliten på de som arbetade
Kraven som ställs på IBM 1 line support är inte jätte höga. Jag var överkvalificerad för jobbet och tyckte det var dö enkelt men det satt några på min avdelning som knappt kunde ett skit men som endå hankade sig igenom jobbet.
Flesta problemen är av enklare natur, oftast att användaren gör något typ av fel eller behöver hjälp med något. Oftast mail relaterat eller problem med användarkontot. Lotus notes avnänds som mail klient, vilket inte är helt enkelt men man får träning i hur man använder det och löser de vanligaste problemen. Att låsa upp konton etc i Active directory på en 2003 server är inte svårt heller.
De vanligaste problemen lär man sig fort och ni kan ju alltid fråga hjälp av kollegor som kan lite mera vid kniviga problem.
Lönen är oftast 22k euro om året och det är inte direkt vanligt att gå in med högre lön om ni inte har bra erfarenheter och vågar förhandla om det. IT-gymnasium är inte tillräckligt för att få högre lön.
Efter 1 år kan du få fast IBM kontrakt och får då högre lön. Tyvärr är löneökningarna små vilket var anledningen att jag inte stannade kvar.
Arbetstiderna var sunkiga eftersom man jobbar i roterande skift, vissa dagar börjar man 5 på morgonen och vissa jobbar man till 10 på kvällen. Beror på vilket företag du hammnar att supporta.
På HP Microsoft support för företag krävs en hel del erfarenhet eller utbildning. Klar fördel om du har MCP certifikat och erfarenhet. HP ligger bättre till i Dublin, fräschare lokaler och mera lyxiga förmåner. Lönen ligger runt 28k-35k om året.
Intervju frågorna är svåra och kräver i princip att man har läst MCP boken för 2003 server och har bra kunskap om servrar etc. Man supportar systemadministratörer så det gäller att man vet vad man snackar om.
Jag har jobbat innom IT i många år och har flertalet cert men klarade bara hälften av intervju frågorna vilket inte var godkänt men fick en pass pga erfarenhet.
Microsoft e ju lite speciella och vill att man svarar och agerar som MIcrosoft vill så det är bara att börja plugga igen.
Arbetstiderna på HP är standard 7 till 4
Relokeringspaketet verkar variera beroende på vilken rekryteringsfirma man jobbar för. För HP jobbet fick jag flygresa betald, 1 månad bokad på hotel samt en 400euro bonus.
På IBM fick jag bara flygbiljett sen boka hotel/hostel själv och spara kvitton som jag sedan fick tillbaka efter 6 månaders arbete.