Första flygresan och vet inget

#13 2007-12-29, 14:59
jumpcut
Ursprungligen postat av MissMaja
Tack alla
Nu känns det mycket lugnare. Så det kommer nog att gå fin fint.

Jo en sak till. Lapparna vi ska sätta på väskorna, hur ska dom fyllas i?
Jag skäms att jag vet så lite


Hur? Med en penna förslagsvis... Eller? Jag hajar ingenting, lapparna?

Antar att du menar adresslappar, sådana som ligger i drivor runt om på flygplatsen? Namn, adress, telefonnummer och om du vill kan du även fylla i namnet på hotellet som ni ska bo på.

Det är alltså för att om erat bagage skulle tappas bort så blir det väldigt mycket enklare för det att hitta hem. Så du fyller ju i så pass bra att det kan hitta hem helt enkelt
#14 2007-12-29, 15:22
Coolcitte
Ursprungligen postat av MissMaja
Tack alla
Nu känns det mycket lugnare. Så det kommer nog att gå fin fint.

Jo en sak till. Lapparna vi ska sätta på väskorna, hur ska dom fyllas i?
Jag skäms att jag vet så lite


Skriv ditt namn på och adress bara. Destination för baggaget behöver du inte skriva, för dom i incheckningsdisken klistrar på en baggage-tag innan dom kör in väskan på rullbandet.
#15 2007-12-29, 15:30
Softis...
Om det är adresslapparna du menar brukar de finnas i en liten hållare vid incheckningsdisken. Bara att gå fram och hämta och sedan fylla i medans du står i kön så är det klart när du kommer fram.

Ett tips, skriv också flightnumret och bolaget Novair på adresslappen, ibland slits destinationslappen, som checkinpersonalen sätter på, av under bagagehanteringen. (dock mkt ovanligt så oroa dig inte för det)

Fråga annars personen bakom disken så hjälper h*n dig
#16 2007-12-30, 10:47
MissMaja
Ursprungligen postat av jumpcut
Hur? Med en penna förslagsvis... Eller? Jag hajar ingenting, lapparna?

Antar att du menar adresslappar, sådana som ligger i drivor runt om på flygplatsen? Namn, adress, telefonnummer och om du vill kan du även fylla i namnet på hotellet som ni ska bo på.

Det är alltså för att om erat bagage skulle tappas bort så blir det väldigt mycket enklare för det att hitta hem. Så du fyller ju i så pass bra att det kan hitta hem helt enkelt


Haha med en penna, var det så lätt
Jepp jag tänkte på dom som ligger på flygplatsen. Men andra ord så fyller man i dom som jag trodde
Men det är alltid bäst att fråga när man är så borta som jag är
#17 2007-12-30, 11:07
Stureplan1
hoppas er landning går bättre än denna: http://www.youtube.com/watch?v=_EM0hDchVlY&NR=1
#18 2007-12-30, 11:22
irbor
Ursprungligen postat av Stureplan1
hoppas er landning går bättre än denna: http://www.youtube.com/watch?v=_EM0hDchVlY&NR=1


Haha det där var ju onödigt!
#19 2007-12-30, 11:38
Tacoritz
Ursprungligen postat av Softis...
Om det är adresslapparna du menar brukar de finnas i en liten hållare vid incheckningsdisken. Bara att gå fram och hämta och sedan fylla i medans du står i kön så är det klart när du kommer fram.

Ett tips, skriv också flightnumret och bolaget Novair på adresslappen, ibland slits destinationslappen, som checkinpersonalen sätter på, av under bagagehanteringen. (dock mkt ovanligt så oroa dig inte för det)

Fråga annars personen bakom disken så hjälper h*n dig


Just novia (som tar hand on bla novairs bagage) har en idiotisk instruktion till check inpersonalen på taggarna.
Istället för att ta bort båda vaxlapparna som skyddar klistersidan ska man bara ta bort den ena vilket betyder att istället för att taggen sitter fast klister mot klister sitter den klister mot vaxpapper. Dom flesta vet om att det inte fungerar men var lite uppmärksam på det eftersom risken alltid finns att taggarna lossnar.
Ta också alltid en adresslapp där du skriver namn, adress och allt. Gärna flight och datum också för att underlätta matchningen ifall tag saknas.

Och som alltid när man flyger från terminal fem. Sorteringssystemet är automatiskt, när det fungerar normalt ska väskan gå från disken till fickan där lastarna hämtar upp den utan att någon människa hanterar den på vägen. Huvudregeln är att se till att väskan klarar ett fritt fall på två meter bara för att vara på den säkra sidan.
Smeknamnet "krossen" har börjat mattas av men fortfarande förstörs väskor bokstavligt talande på löpande band.
#20 2007-12-30, 11:44
Stureplan1
* välj plats nära nödutgång (max 7 rader ifrån, då har man störst chans o klara sig vid krasch enl statistik.


..och det som stör mig mest av allt när jag flyger...alla fjantar som knäpper upp bältet och ställer sig upp INNAN lampan slocknat. Du ska sitta fastspänd tills kaptenen bestämmer annat! SITT STILL!

-Väntar på den dan nån jävla idiot ställer sig upp för tidigt, och planet måste tvärbromsa...o sen får man idioten på sig....då slår ja ihjäl fanskapet!
#21 2007-12-30, 11:47
Tacoritz
Ursprungligen postat av Stureplan1
* välj plats nära nödutgång (max 7 rader ifrån, då har man störst chans o klara sig vid krasch enl statistik.


..och det som stör mig mest av allt när jag flyger...alla fjantar som knäpper upp bältet och ställer sig upp INNAN lampan slocknat. Du ska sitta fastspänd tills kaptenen bestämmer annat! SITT STILL!


Precis, sitt kvar tills dörrarna öppnas. Och om du helt tvunget verkligen måste ställa dig i startgroparna för att komma ut först, Ge fan i att sätta dig på armstödet när du blir tillsagd!
#22 2007-12-30, 12:11
Ursprungligen postat av Tacoritz
Just novia (som tar hand on bla novairs bagage) har en idiotisk instruktion till check inpersonalen på taggarna.
Istället för att ta bort båda vaxlapparna som skyddar klistersidan ska man bara ta bort den ena vilket betyder att istället för att taggen sitter fast klister mot klister sitter den klister mot vaxpapper. Dom flesta vet om att det inte fungerar men var lite uppmärksam på det eftersom risken alltid finns att taggarna lossnar.
Ta också alltid en adresslapp där du skriver namn, adress och allt. Gärna flight och datum också för att underlätta matchningen ifall tag saknas.

Och som alltid när man flyger från terminal fem. Sorteringssystemet är automatiskt, när det fungerar normalt ska väskan gå från disken till fickan där lastarna hämtar upp den utan att någon människa hanterar den på vägen. Huvudregeln är att se till att väskan klarar ett fritt fall på två meter bara för att vara på den säkra sidan.
Smeknamnet "krossen" har börjat mattas av men fortfarande förstörs väskor bokstavligt talande på löpande band.


När jobbade du sist på Arlanda?
SGS har handlingen på Novair. Taggarna sitter som berget fast man klistrar dom inte mot klister. Och det enda som krossas är specialbagage i T5 i CB krossas inget. Frittfall på 2m? menar du då från belly på en 330?

OnT:
Det är aldrig fel att fråga folk som jobbar på Arlanda, dom är där för dig.
Skulle kanske inte åkt till thailand som första resa, men ta med dig ett par böcker eller något annat att fördriva tiden med under flygresan.
När det låter om flygplanet så är det bara normalt och inget att bry sig om.
Det är bara klaffar och landninstället som åker in/ut.
Se till att ni är som sagt i god tid på flygplatsen.
Det brukar vara lång kö till just den där flighten både i inchekningen och säkerhetskontrollen. Sen blir det passkontroll innan ni går in i gaten.
Kom i tid till gaten så slipper ni springa.

Packa rätt din väska. ha inte shampooflaskor/liknande ytterst, då finns det risk att dom råkar gå upp och sen får du tvätta det första du gör.
Samma sak gäller på vägen hem om du köpt något ömtåligt vira in det i kläder så minimerar du risken att det går sönder.

Lycka till och revlig resa!
#23 2007-12-30, 12:30
-mr_brightside-
Ursprungligen postat av jumpcut
Att ta av sig bältet innan man åker dit är väl lite overkill? Det tar ju bara några sekunder... Eller finns det folk som använder bälten som är krångliga att ta av sig?


Nä, att åka flygbussen med byxorna vid fotknölarna kan leda till onödig polisinblandning som kan försena resandet. Det är dock lämpligt att ta av bältet i kön till säkerhetskontrollen.

Och ja, jag har sett människor med tvångströjor för att hålla upp byxorna, det är därför det alltid är kö...
#24 2007-12-30, 12:40
Tacoritz
Ursprungligen postat av spoon
När jobbade du sist på Arlanda?
SGS har handlingen på Novair. Taggarna sitter som berget fast man klistrar dom inte mot klister. Och det enda som krossas är specialbagage i T5 i CB krossas inget. Frittfall på 2m? menar du då från belly på en 330?


Det var ett tag sen jag jobbade i sorteringen så det är möjligt att jag råkat blanda ihop dom olika bolagen. Förmodligen har du rätt att SAS har hand om novair.
Jag vet inte hur det ser ut nu men förut hade vi problem med novia och möjligtvis nordic som slarvade när dom satte fast taggarna, bara man drog lite löst i dom så lossnade dom och jag hör fortfarande klagomål om det så jag är inte säker på att det är fixat.
Specialbagage i T5 krossas vad jag vet inte särskilt mycket. En backe ner, finns inte mycket som kan gå fel. Iofs är dom ofta obemannade så grejerna ramlar ner på golvet men det är väl en knapp halvmeter. Ingenting mot smällarna som kommer när väskorna trillar ner i backen till heimannmaskinerna, där man det smälla så man nästan skiter på sig.
Fickorna på CB-sidan är det också en rätt lång backe med ett rätt tvärt slut. Kommer det en stor väska på 30 kilo och smäller i en annan längst ner man den mycket väl förstöra väskan eller innehållet.
En annan sak man ska se till är att inte tumma på gränserna vad gäller storlek på incheckat bagage. Om en väska är för stor och fastnar i sorteringen måste den tas bort och eftersom en stor del av systemet är beläget ett par meter över marken och det inte finns lyftkrokar överallt tar man väskan den kortaste och lättaste vägen ner. Fritt fall 2-3 meter rätt ner i betonggolvet. Att det luktar parfym efter dom fallen är mer regel än undantag. Men det är inget att oroa sig för, det händer någon gång i veckan att väskor spricker så och med tanke på att vi sorterar mellan 10000 och 20000 väskor om dagen är det försvinnande få som får sina kläder i en svart sopsäck.