Hitta diskussioner med liknande innehåll

För oss som vill tågluffa 2008.

#493 2008-12-09, 23:37
cseh
Jag hade inga problem med 30 dagar på tågluffen, fast man blev lite sliten de sista dagarna.
Hamburg - Berlin - Prag - Wien - Rom - Nice - Barcelona - Paris - Amsterdam blev vår resa, med kortare stopp även i Neapel, Venedig.
Lärdomar från resan:
- Stressa inte för mycket innan, det mesta löser sig och lite av spänningen med tågluff är att man inte riktigt vet vad som händer
- Våga ändra rutten - man är ofta lite för ambitiös i sin resplan och det är kul att stanna på samma ställe ett tag
- Prag har otroligt fina hostel
- Frankriker har otroligt billig alkohol
- Man blir inte bakis på tågluffen efter några dagar
- Om Red light och Pigalle i Paris är snuskkvarterens svar på Champions League är Reeperbahn högst Superettan, lura inte in er bakom skynkena där ^^
- Montemartre, La Rambla, Kreuzberg.. vilka kvarter man bott på
#494 2008-12-10, 16:00
Korvryttarn
Tja alla på fb!

Har lite funderingar gällandes IR-kortet, börjar de 22 dagarna ticka när jag köpt kortet eller när jag använt de för första gången?

Jag och ett par kompisar håller på och planerar en resa i slutet av sommarn 2009, alltså slutet av juli, början av augusti. Just för att de flesta ska jobba i början av sommarn och skrapa ihop de pengarna vi behöver.

Vi tänkte iaf börja resan med en billig flygresa nånstans i europa för att sedan fortsätta med tåg.
Och som nån skrev i början så kunde man först resa med t.ex plan nånstans, stanna där ett tag och sedan börja använda sitt IR kort (22 dagars kort blir det nog) för att kanske få nån/några dagar extra på sin resa.
Nån som har egna erfarenheter av detta?

Tack
//Korvryttarn
#495 2008-12-10, 16:36
dalianx
Ursprungligen postat av Korvryttarn
Tja alla på fb!

Har lite funderingar gällandes IR-kortet, börjar de 22 dagarna ticka när jag köpt kortet eller när jag använt de för första gången?

Jag och ett par kompisar håller på och planerar en resa i slutet av sommarn 2009, alltså slutet av juli, början av augusti. Just för att de flesta ska jobba i början av sommarn och skrapa ihop de pengarna vi behöver.

Vi tänkte iaf börja resan med en billig flygresa nånstans i europa för att sedan fortsätta med tåg.
Och som nån skrev i början så kunde man först resa med t.ex plan nånstans, stanna där ett tag och sedan börja använda sitt IR kort (22 dagars kort blir det nog) för att kanske få nån/några dagar extra på sin resa.
Nån som har egna erfarenheter av detta?

Tack
//Korvryttarn

När ni köper interrail-biljetten så bestämmer ni ett datum när den ska börja gälla.Detta datum står sedan på biljetten. Sen är det 30 dagars giltighetstid från det datumet.
#496 2008-12-26, 21:04
hur går det till när man bokar biljetter? traskar man in på närmsta station och visar upp sitt ir-kort och säger destination?
hur är det med öst europa? vilka länder gäller kortet där? vill gärna besöka ukraina,moldavien, rumänien osv
/ Buba
#497 2008-12-27, 01:33
spruttis
Ursprungligen postat av Buba
hur går det till när man bokar biljetter? traskar man in på närmsta station och visar upp sitt ir-kort och säger destination?
hur är det med öst europa? vilka länder gäller kortet där? vill gärna besöka ukraina,moldavien, rumänien osv
/ Buba


Yes, så kan du göra. Antingen får du åka med gratis eller så tas avgift ut. Hitta mer info på SJ!
#498 2008-12-27, 18:28
okej men östeuropa då?
/ buba
#499 2008-12-27, 19:14
u_n_me
Ursprungligen postat av Buba
okej men östeuropa då?
/ buba


Osäker på Rumänien men Moldavien och Ukraina funkar inte tyvärr. Inte heller Ryssland Baltikum samt Albanien
#500 2008-12-27, 20:24
RödPartisan
Ursprungligen postat av u_n_me
Osäker på Rumänien men Moldavien och Ukraina funkar inte tyvärr. Inte heller Ryssland Baltikum samt Albanien


Rumänien går att åka runt i med InterRail.
#501 2008-12-27, 21:15
Eik
Ursprungligen postat av Buba
hur går det till när man bokar biljetter? traskar man in på närmsta station och visar upp sitt ir-kort och säger destination?
hur är det med öst europa? vilka länder gäller kortet där? vill gärna besöka ukraina,moldavien, rumänien osv
/ Buba


Boka biljetter är grovt överskattat sålänge det inte är nattåg eller tåg med väldigt få platser. Enda vi bokade under tre veckor var tåget Hamburg<->Köpenhamn. Åkte ICE osv utan att boka, inga problem alls.
#502 2009-01-13, 19:12
NogaTrasig
Drar upp tråden ännu en gång...

Möjligt att det har besvarats tidigare, men - jag verkar få fyra veckors ledighet i juli. Tänkte då förstås ägna dessa åt tågluffning.

1. Vädret i juli? För varmt? Öst- eller västeuropa är inte helt klart, kan bli lite av båda.
2. När börjar industrisemestern där nere? Augusti har jag för mig? Har hört att turisterna blir betydligt fler där nere då.
3. Så summa summarum, hur är juli som tågluffningsmånad?
#503 2009-01-13, 23:10
u_n_me
Ursprungligen postat av Eik
Boka biljetter är grovt överskattat sålänge det inte är nattåg eller tåg med väldigt få platser. Enda vi bokade under tre veckor var tåget Hamburg<->Köpenhamn. Åkte ICE osv utan att boka, inga problem alls.



Min taktik var helt klockren. Boka den billigaste biljetten på nattåg . Sen tar du din luftmadras och går längst bak i tåget och sover där.. en och annan som kliver över dig men om du inte bryr dig om det så funkar det perfekt.
#504 2009-03-15, 09:59
Bobbo Viking
Pallar inte läsa igenom hela tråden.

När jag tågluffade för typ 15 år sen, så fick jag intrycket av att interrailkortet var ett svenskt påfund. När man visade det i biljettluckan i t ex Barcelona eller Paris (för att inte tala om i de mindre hålorna) så bara skakade dom förvirrat på huvudet typ, som om jag var korkad som trodde jag kunde åka tåg med den biljetten. Efter mycket om och men och förklaringar så fick jag ändå åka, dock mot viss betalning.

Vet att man ofta måste betala för platsbiljett, men det var problem varenda jävla gång jag drog fram interrailkortet. Ingen verkade ha hört talas om det. Även konduktörerna såg ut som frågetecken vid mitt uppvisande av ir-kortet. Har ni som tågluffat på sistone upplevt samma sak?