Ursprungligen postat av Libérée
Hmm, var lite värre än jag trodde då alltså. Kanske är värt att ta risken iallafall i Laos. Om man bara kör på lite lantliga ställen borde ju inte chansen vara hög att man stöter på patrull, men det är ju bara mina egna spekuleringar/fantasier.
Jag har redan börjat jobba över för att kunna få ut redigt med komp till hösten/vintern så ös på med tips bara!
Jag vet inte om det ens är möjligt att stöta på en patrull i Laos, eftersom dom inte verkar ha något organiserat polisväsende. Dom vi stötte på som kallade sig poliser hade flipflops och AK47or, gjorde inte ett så seriöst intryck.
Vet inte om jag vill ge för många tips, sysslar ju inte med välgörenhet här. Men here we goes:
- Du bör ditt val av motorcykel efter din praktiska begåvning inom meknings-området. Köper du en rishög ska du helst ha spenderat några timmar med moppen/epatraktorn.
- Om du precis som jag inte kan se skillnaden mellan broms och gas kanske du ska överväga alternativet att lura med någon som kan det.
- I Laos är det väldigt smart att bunkra upp på bensin när man väl kan komma åt, så man inte blir torrlagd någonstans åt helvete.
- Försöka planera så att man kommer till nästa by innan det blir mörkt, för dom laotiska vägar har väldigt lite gatlampor men väldigt många stup utan räcken.
- Hjälm kan tyckas töntigt i vissa ögon, men räkna med att ni krashar/vurpar minst en gång på resan. Åk aldrig i shorts! Man kan få hjävligt äckliga sår som vägrar läka annars när man ramlar.
Det där var väll det elementära.
Finns tusen grejor till att tänka på men jag hade inte planerat att författa en rese-roman denna kväll. Kan tilläggas att vi kom på dock på dom flesta betänkligheter under slutskedet av resan.
Och råd är som bekant effektivast om man följer dom.