Hitta diskussioner med liknande innehåll

Roadtrip i Asien, mojligt??

#13 2008-01-31, 18:04
Baalzamon
Ursprungligen postat av Lukazz
Vad kostar en san? Men Ryssland slipper jag garna, har ingen karta framfor mig, men borde inte Ukraina med Tjerobyl ligga ovanfor Kazakhstan nagonstans? Och sedan vidare till Polen, Baltikum och sedan en redig fylla pa Talinnfarjan mot Sthlm .


Man kan köra en kort sväng genom södra Ryssland, för att sedan komma till Ukraina, det går utmärkt. Pris vet jag inte tyvärr.
#14 2008-01-31, 22:58
Ursprungligen postat av Lukazz
Vi borjar trottna lite pa kollektivtrafik nu, sa vi kom pa iden att man kanske skulle kopa en bil och aka runt i Asien med. Gar det att kopa en bil i Malaysia eller Thailand och kora Thailand, Kambodja, vietnam, Laos, tibet, nepal och indien? Eftersom man inte har hort om nagon som har gjort det sa antar jag att det inte funkar, men det ar val vart att kolla upp. Problemen ar val forst att bli agare av en bil, sedan ska man ju komma over landsgranserna ocksa. Att bli av med den fixar man nog ganska latt i inden tror jag.

Sa ar det nagon som vet nagot om det har sa far ni garna hjalpa eller stjalpa oss!

Jag trodde alla i sverige kände till detta paret!

http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/
#15 2008-02-03, 14:05
Inga kommentarer om Bert och Catharina som gjort en helt otrolig resa? De har ju skrivit så mycket om olika länder och det är oehört värdefullt tycker jag. Väldigt spännande och intressant är det, häftigt att de åkt med en gammal Saab 900 också.

Ni som gått in på länken kan väl skriva en rad och säga vad ni tycker!


http://www.flashback.info/leave.php?u=http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/

Edit:klistrade in länken igen.
#16 2008-02-03, 23:58
proggtomten
Ursprungligen postat av Libérée
Låter jävligt schysst att dra runt i asien på hoj! Hur mycket kostade motorcyklarna och behövde ni något körkort? Hur är det med trafiken? Ok, så länge man undviker storstan eller?

Har själv inget MC-kort men det har varit lite av en dröm att utforska asien på detta vis... :'(

Tjo!


Vi pröjsade 1200 kronor styck för dom, vi tyckte att det var en bra deal men tydligen var dom värda en bråkdel av priset, så man kan komma undan billigt. Av oss tre var det bara en som hade MC-kort, och det var inte jag. Potentiell konfrontation med polisen kan lösas med pengar, men jag vet inte om det är en sån bra idé att åka utan egentligen, med tanke på trafiken och försäkringsfrågan. Trafiken i Laos var ungefär en lastbil om dagen (vi kunde använda båda körfälten utan problem) och väldigt dåliga/obefintliga vägar på hög altitud.
I Vietnam mycket tätare, snabbare och farligare trafik. Samma sak i Kambodja ungefär.

Kan bidra med bra tipps om du nånsin får arslet ur vagnen, så kanske du kan undvika några av alla idiot-misstag som vi gjorde.
#17 2008-02-05, 18:33
Libérée
Ursprungligen postat av proggtomten
Vi pröjsade 1200 kronor styck för dom, vi tyckte att det var en bra deal men tydligen var dom värda en bråkdel av priset, så man kan komma undan billigt. Av oss tre var det bara en som hade MC-kort, och det var inte jag. Potentiell konfrontation med polisen kan lösas med pengar, men jag vet inte om det är en sån bra idé att åka utan egentligen, med tanke på trafiken och försäkringsfrågan. Trafiken i Laos var ungefär en lastbil om dagen (vi kunde använda båda körfälten utan problem) och väldigt dåliga/obefintliga vägar på hög altitud.
I Vietnam mycket tätare, snabbare och farligare trafik. Samma sak i Kambodja ungefär.

Kan bidra med bra tipps om du nånsin får arslet ur vagnen, så kanske du kan undvika några av alla idiot-misstag som vi gjorde.


Hmm, var lite värre än jag trodde då alltså. Kanske är värt att ta risken iallafall i Laos. Om man bara kör på lite lantliga ställen borde ju inte chansen vara hög att man stöter på patrull, men det är ju bara mina egna spekuleringar/fantasier.

Jag har redan börjat jobba över för att kunna få ut redigt med komp till hösten/vintern så ös på med tips bara!
#18 2008-02-06, 02:06
proggtomten
Ursprungligen postat av Libérée
Hmm, var lite värre än jag trodde då alltså. Kanske är värt att ta risken iallafall i Laos. Om man bara kör på lite lantliga ställen borde ju inte chansen vara hög att man stöter på patrull, men det är ju bara mina egna spekuleringar/fantasier.

Jag har redan börjat jobba över för att kunna få ut redigt med komp till hösten/vintern så ös på med tips bara!


Jag vet inte om det ens är möjligt att stöta på en patrull i Laos, eftersom dom inte verkar ha något organiserat polisväsende. Dom vi stötte på som kallade sig poliser hade flipflops och AK47or, gjorde inte ett så seriöst intryck.

Vet inte om jag vill ge för många tips, sysslar ju inte med välgörenhet här. Men here we goes:

- Du bör ditt val av motorcykel efter din praktiska begåvning inom meknings-området. Köper du en rishög ska du helst ha spenderat några timmar med moppen/epatraktorn.

- Om du precis som jag inte kan se skillnaden mellan broms och gas kanske du ska överväga alternativet att lura med någon som kan det.

- I Laos är det väldigt smart att bunkra upp på bensin när man väl kan komma åt, så man inte blir torrlagd någonstans åt helvete.

- Försöka planera så att man kommer till nästa by innan det blir mörkt, för dom laotiska vägar har väldigt lite gatlampor men väldigt många stup utan räcken.

- Hjälm kan tyckas töntigt i vissa ögon, men räkna med att ni krashar/vurpar minst en gång på resan. Åk aldrig i shorts! Man kan få hjävligt äckliga sår som vägrar läka annars när man ramlar.

Det där var väll det elementära.
Finns tusen grejor till att tänka på men jag hade inte planerat att författa en rese-roman denna kväll. Kan tilläggas att vi kom på dock på dom flesta betänkligheter under slutskedet av resan.
Och råd är som bekant effektivast om man följer dom.