Hitta diskussioner med liknande innehåll

Kan man åka båt till USA?

#13 2008-02-03, 20:19
petros32
jag har oxå funderat på det där med båt till usa...
Det jag egentligen vill göra är att få med mig en svenskreggad bil till usa modifiera den o sen frakta tillbaka den.
Jag är lite orolig att om jag bara skickar den i en container att det då ska räknas som export/import och jag blir tvungen att betala tull +moms på hela kalaset.
Är det någon som vet hur man gör för att ta reda på fakta om tull regler och liknande eller nån som har ett bra rederi att rekommendera?
#14 2008-02-24, 21:29
Gustavkuken
Vill inte åka nån kryssning - men går det att ordna nån slags båtresa där jag har ett eget rum och vad skulle det gå på?
#15 2008-02-24, 21:38
irbor
http://www.seat61.com/UnitedStates.htm

Här kan du nog hitta lite information!

Trans-Atlantic sea travel:
cunard.com cruisepeople.co.uk strandtravel.co.uk

Om du vill gå direkt till sidor som tydligen säljer båtresor från UK till US.

--

http://www.travltips.com/

Hittade jag på Google också, förstod inte mycket av sidan men den kanske är till någon hjälp
#16 2008-02-24, 22:10
Gustavkuken
Stort tack! Men fan, det där verkar ju vara mer turistbaserat, jag söker mer något mindre, men helst något som åker dit i mer affärsrelaterade syften, typ fraktskepp eller nåt
#17 2008-02-24, 22:36
LoTToL
Ursprungligen postat av Gustavkuken
Stort tack! Men fan, det där verkar ju vara mer turistbaserat, jag söker mer något mindre, men helst något som åker dit i mer affärsrelaterade syften, typ fraktskepp eller nåt


Får man fråga varför du väljer att åka båt på så stor sträcka och inte i, typ, nöjesändamål ?
#18 2008-02-24, 22:56
McEvil
Ursprungligen postat av Gustavkuken
Stort tack! Men fan, det där verkar ju vara mer turistbaserat, jag söker mer något mindre, men helst något som åker dit i mer affärsrelaterade syften, typ fraktskepp eller nåt


Var ett långt reportage om att åka runt i världen med fraktfartyg i gp för någon vecka sedan. Kan se om jag hittar det..

edit* http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=857&a=401310
#19 2008-03-01, 01:35
MassiveAttack
Ursprungligen postat av Gustavkuken
Vill inte åka nån kryssning - men går det att ordna nån slags båtresa där jag har ett eget rum och vad skulle det gå på?


Flygrädd? Hehe.

Jag har själv funderat på en båtresa från Europa till USA. Låg och tänkte på kartor och hur jag skulle kunna genomföra resan.
#20 2008-03-01, 01:51
Saxon_Flix
Jag är själv båtfantast! Men vad i helvete? EU->USA på en vanlig båt i sitt eget rum? Hoppas att du har med dig något att knulla och överväger att köra båten själv?
#21 2008-03-05, 21:23
egonet
Tullverket skulle väl kunna vara ett bra ställe att börja på ?
#22 2008-04-16, 23:21
GetInzide
Jag är också intresserad av att åka båt till USA. Fast det jag undrar över är mer om man kan arbeta på någon typ av fraktfartyg och vart man skulle vända sig isf.

Till trådskaparen tror jag nog det blir billigare om han investerar i ett par xanor än åker båt.
#23 2008-04-17, 01:49
Dharma
Ursprungligen postat av McEvil
Var ett långt reportage om att åka runt i världen med fraktfartyg i gp för någon vecka sedan. Kan se om jag hittar det..

edit* http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=857&a=401310


Det var intressant fram tills det att jag läste detta:

Man får helt enkelt anpassa sig till rådande klimat och vara beredd att kunna ta vara på sig själv. För att resa med lastbåt är ungefär lika långt från en kryssning som ett enkelt vandrarhem är från helpension på ett trendigt spa. Glöm det där med soft musik i högtalarna och bordsplacering. Det här är i första hand en arbetsplats, med uppgift att få gods i hamn i tid


I samband med detta:

Priset för den här resan är 99 000 kronor per person i dubbelhytt. Det är drygt 800 kronor per dygn och då ingår tre måltider om dagen plus logi.
En enkel resa, på 33 dagar, från engelska Tilbury till australiensiska Melbourne, med stopp bland annat i Egypten, kostar 37 000 kronor.
Resan från Dover till Costa Rica, via Antwerpen, Hamburg, Le Havre, Guadeloupe, Martinique till Cartagena i Colombia kostar 22 000 per person i dubbelhytt och tar drygt tre veckor.
Sist men inte minst; resan från Wallhamn till Medelhavet tar 35 dagar och angör följande hamnar: Antwerpen, Southampton, Salerno, Livorno, Pireus, Izmir, Limassol, Ashdod, Alexandria, Salerno, Savona, Setubal, Bristol, Cork och Wallhamn.
Resan kostar 14 850 kronor per person i dubbelhytt på båtarna Gran Bretagna, Grande Europa och Grande Mediterraneo. På Grande Ellade och Grande Scandinavia är priset cirka 5 000 kronor dyrare. Ett gott tips är att lägga till några tusen för att få en utsideshytt med fönster.
De här båtarna går även på rutter till Argentina med stopp i 18 hamnar. Den resan tar cirka 57 dagar och kostar från 21 150 per person i dubbelhytt. Grimaldi har även turer till Västafrika och Sydamerika.


För 800 kronor per dygn kan man få sig ett riktigt bra hotellrum vart som helst i världen.
#24 2009-11-16, 18:12
murer
Ursprungligen postat av GetInzide
Jag är också intresserad av att åka båt till USA. Fast det jag undrar över är mer om man kan arbeta på någon typ av fraktfartyg och vart man skulle vända sig isf.

Till trådskaparen tror jag nog det blir billigare om han investerar i ett par xanor än åker båt.


bumpar tråden med svar på tidigare fråga samt egna frågor.

getINzide: findacrew.com där kan man söka båtar(att jobba på även utan erfarenhet) både fraktfartyg och privatpersoner med segelbåtar av div storlekar.


Är det någon som har erfarenhet av denna sida? jag vart nyss medlem och vet ej så mycket. Sökte på flashback på båtliftning och hittade INGENTING! därav denna bump.


Jag är sjukt peppad på att fara till Usa/Sydamerika/Kanada denna vinter, hur funkar de rent planerings/vädermässigt? Jag märker nu att de flesta vill nog hitta en besättning några månader i förväg minst, hehe jag är inte planeringens mästare direkt

Hur är det med "hurricaneseason" jag har läst runt lite men vet ej riktigt hur de funkar, mellan nov och nån annan månad kan man bara åka en väg på atlanten pga vindar/strömmar någon som vet något mer om detta?

Någon som har erfarenhet hur man gör med turistvisa/frågor från tullpersonal osv om man "tar sig in" via båt? Tvivlar på att fraktfartygen delar ut visa wiever eller vad de heter Som utresebekräftelse räcker de med en tågbiljett till mexico/kanada? Ska man då vara ute ur usa den 90e dagen eller påbörja utresan då?

Med andra ord, ska jag ge upp mina usaplaner som var tänkta att genomföras innan februari åtminstone? Och nej anledningen till att jag inte vill flyga är inte rädsla. Halva grejen med min resa var tänkt att vara själva båtresan över(att båtlifta är dessutom gratis).