Vilka förmåner har folk anstälda inom resebranchen?

#37 2008-04-16, 11:46
Pixbo7
Hörde precis från en annan källa som att det skulle räcka för mig att jobba 75 procent under de kommande 3 sommarmånaderna för att få billiga resor.

Vad är det egentligen som gäller?
#38 2008-04-17, 11:10
arica
Ja det räcker med att ha jobbat 3 månaderpå SAS för att få resa med ID-biljetter. Dock så får du då enbart resa med SAS. För att även kunna få resa med de andra flygbolagen måste man vara jobbat längre/vara fast anställd.
#39 2008-04-17, 12:17
Pixbo7
Ursprungligen postat av arica
Ja det räcker med att ha jobbat 3 månaderpå SAS för att få resa med ID-biljetter. Dock så får du då enbart resa med SAS. För att även kunna få resa med de andra flygbolagen måste man vara jobbat längre/vara fast anställd.


Hehe okey, tack för informationen. Hur kollar man vart SAS flyger då?
#40 2008-04-17, 16:00
Ursprungligen postat av Pixbo7
Hehe okey, tack för informationen. Hur kollar man vart SAS flyger då?


Enklast är väl via SAS egna hemsida? :|
#41 2008-04-17, 16:45
Pixbo7
Ursprungligen postat av Spyrran
Enklast är väl via SAS egna hemsida? :|


hehe, jag vet, jag var inne där och kollade och såg att de funkade finfint att se deras linjenät där. brukar vara allergisk mot folk som ställer dumma frågor här. men när jag kom på att man kunde kolla där så var det försent med en "EDIT"...sry!
#42 2008-04-17, 21:00
zach
Ursprungligen postat av arica
Ja det räcker med att ha jobbat 3 månaderpå SAS för att få resa med ID-biljetter. Dock så får du då enbart resa med SAS.


Redigerar tidigare inlägg.

Min källa återkom då han märkt reglerna ändrats. Efter tre månaders SAS-anställning får man åka med SAS, Blue1 och Wideroe. Efter 6 månader får man åka med många fler (ex Air France, Lufthansa, Thai Airways, KLM) men vissa får man inte åka med hur fan man än beter sig. Om man sen jobbar 50, 75 eller 100% spelar ingen roll.

Och sambo, make/maka, barn samt föräldrar kan nyttja biljetterna (ibland till högre priser) utan att den anställde är med på resan. Han får även 8 t.o.r.-biljetter som han kan överlåta till kompisar (tydligen högre priser på det med) om han själv följer med på resan.

SAS direktflyg till andra världsdelar är Shanghai, Bangkok, Tokyo, Singapore, New York, Chicago, Washington. Tog det ur minnet från vårt telefonsamtal så nåt kan säkert blivit fel.

Edit: Peking oxå för fan, och undra om han inte nämnde Dubai med.
#43 2008-04-18, 09:34
Pixbo7
Ursprungligen postat av zach
Redigerar tidigare inlägg.

Min källa återkom då han märkt reglerna ändrats. Efter tre månaders SAS-anställning får man åka med SAS, Blue1 och Wideroe. Efter 6 månader får man åka med många fler (ex Air France, Lufthansa, Thai Airways, KLM) men vissa får man inte åka med hur fan man än beter sig. Om man sen jobbar 50, 75 eller 100% spelar ingen roll.

Och sambo, make/maka, barn samt föräldrar kan nyttja biljetterna (ibland till högre priser) utan att den anställde är med på resan. Han får även 8 t.o.r.-biljetter som han kan överlåta till kompisar (tydligen högre priser på det med) om han själv följer med på resan.

SAS direktflyg till andra världsdelar är Shanghai, Bangkok, Tokyo, Singapore, New York, Chicago, Washington. Tog det ur minnet från vårt telefonsamtal så nåt kan säkert blivit fel.

Edit: Peking oxå för fan, och undra om han inte nämnde Dubai med.


Me love you Pato. Long time. Det var ritkigt skoj att höra. Frågan är bara om man måste ha jobbat där i tre månader eller om det går bra att skriva på en provanställning och sen börja resa? Jag älskar att resa och att flyga. Detta våre underbart.
#44 2008-04-18, 23:28
arica
Ursprungligen postat av zach

SAS direktflyg till andra världsdelar är Shanghai, Bangkok, Tokyo, Singapore, New York, Chicago, Washington. Tog det ur minnet från vårt telefonsamtal så nåt kan säkert blivit fel.

Edit: Peking oxå för fan, och undra om han inte nämnde Dubai med.


Bangkok, Tokyo, Peking, Dubai, New York, Chicago, Washington och Seattle är det som gäller. Shanghai- och Singaporerutterna har lagts ner.
#45 2008-04-19, 03:25
skemando
ID-Biljetterna för SGS-SAS anställda är en riktigt bra grej, Du reser ju inom Star Alliance som är den största ( ej säker här ) alliansen.
Min kompis som jobbade på Norska Braathens som blev uppköpt av SAS fick ID-Biljett i 5 år och en årlig reskassa på 20000, men det var fem år sedan.
( Han fick dessutom lön i tio månader utan jobb och spenderade dom på sydligare breddgrader, anekdoter om hur han fastnade i någon öststat är mer regel än undantag då alkoholen flödar.

Jag själv som är inom Flygbranschen har ID-Biljett i One World och flyger då med Finnair 90% (Standby)och British Airways 75% (Fast plats).

Det är en riktigt skön möjlighet att ta med sig polare på resor till Thailand, Bali, Hongkong, Mauritius.

Jag, färgad som jag är av arbete i nämnd allians (one world) så tycker jag att service och benplats är bättre på AY och BA. ( Thai är riktigt bra inom SA )

Kontentan blir ju att det är riktigt värt att jobba inom ett bolag som har ID-Biljetter, dock så är flygbranschen inget för folk med dålig hållning till arbete.

Off topic:
Såg nyss en dokumentär om ungdomar på SVT som sa att dom förväxlade homosexualitet med flygvärdar ( stewarts och liknande ) varav svenskaläraren
som fick höra det här blev arg och sa att det minsann inte stämde.
På min förra arbetsplats så var vi 15 killar, av dessa var 5 öppet homo och 2 i gråzonen, så folk med homofobi kommer också få svårt :-)

Marry me, fly for free.
#46 2008-04-19, 10:40
Pixbo7
Tack för infon Skemando. Är det så att det räcker med att ha skrivit på ett 3 månaders kontrakt eller måste man ha gått till jobbet under tre månaders tid för att få dessa billiga resor? Tänker på SGS.

Wopwop. Fin skit. Tack för din berättelse om bögar, rolig läsning.
#47 2008-04-19, 20:58
arica
Ja pixbo du måste ha jobbat 3 månader för att få resa med ID-biljetter. Du kan inte resa från dag ett.
#48 2008-04-23, 20:06
Lababs
Ursprungligen postat av arica
Ja pixbo du måste ha jobbat 3 månader för att få resa med ID-biljetter. Du kan inte resa från dag ett.

Håll också koll på vilka bolag som är ute för försäljning från SAS nu, ingen idé att börja jobba där då ID-biljetterna förmodligen försvinner.

Jag har rest mycket på ID-biljetter och det stämmer inte att man ofta blir strandsatt (det är klarta tt det kan hända), däremot händer det ibland att man blir uppflyttad till business om man är snäll och det finns plats. Man kan alltid kolla tillgängligheten innan och är man riktigt i skiten så kan man beställa bokningsbara ID-biljetter som är något dyrare.