Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bila ner till Italien

#13 2008-09-15, 10:02
Morgonkröök
Ursprungligen postat av JackDanielz
Ok låter toppen ju, har du några tips i Toscana området, natursköna områden?
Målet var ju att vända i Venedig från början men även vägen ner framförallt Österrike/Alperna gillar jag starkt.
Men det kan ju bli mer av en rundtur där man tar Toscana efter Venedig, sen vänder och börjar jobba sig hemåt.


Jag är ingen Toscana-expert, då vi alltid åker till samma ställe. Men runt där är turistställena, Florens, Pisa, Lucca.

Vill man bada åker man till Viareggio (om man har gott om pengar) eller Tore del Lago (om man är mer ekonomisk. Stränderna är likvärdiga, men Viareggio är det hippa stället.


Ursprungligen postat av Mula
Det man tjänar är ju en övernattning. Du sover ju på färjan istället för att behöva göra ett stopp någonstans i Tyskland. Det kan ju vara värt det om man nu bor i västsverige eller nåt.
Från stockholm har jag iallafall aldrig funderat på den vägen, då är det lika bra att köra ner via Rödby-puttgarden...


Jag åker från Stockholm via Göteborg just för övernattningen, passar bättre med barnen.
Har åkt Rödby-vägen en gång, men det upplevde inte jag som lika bra... Så det är mera vad man värdesätter, som avgör. Ganska skönt att köra av färjan i Kiel, utsövd och "full" med frukost innan man äntrar autobahn. Man var rätt "trött" när man kom ner till autobahn, när man suttit och kört hela vägen från Stockholm.

Men skall man sträckköra och har "brådis", tjänar man en dagstripp på att köra via Rödby.
#14 2008-09-15, 12:07
Savoy
En sak alla i den här tråden verkar bortse ifrån är att Rostock-Berlin-München är den överlägset snabbaste vägen ner till Italien. Snabb redan i kartprogram som viamichelin.com etc., men ännu mycket snabbare i verkligheten tack vare betydligt mindre trafik än "vanliga" vägen längre västerut. Dessutom är A9 Berlin-München den modernaste och snabbaste motorvägen i Tyskland, helt nyupprustad sedan återföreningen. Berlin-Leipzig är t.ex. inget problem att ligga med gaspedalen i botten på om er bil är långsammare än en genomsnittlig Porsche eller Ferrari...vi pratar alltså området 180-220 km/h utan att det ens känns särskilt fort
#15 2008-09-17, 12:03
JackDanielz
Ursprungligen postat av Savoy
En sak alla i den här tråden verkar bortse ifrån är att Rostock-Berlin-München är den överlägset snabbaste vägen ner till Italien. Snabb redan i kartprogram som viamichelin.com etc., men ännu mycket snabbare i verkligheten tack vare betydligt mindre trafik än "vanliga" vägen längre västerut. Dessutom är A9 Berlin-München den modernaste och snabbaste motorvägen i Tyskland, helt nyupprustad sedan återföreningen. Berlin-Leipzig är t.ex. inget problem att ligga med gaspedalen i botten på om er bil är långsammare än en genomsnittlig Porsche eller Ferrari...vi pratar alltså området 180-220 km/h utan att det ens känns särskilt fort

Vad tar Gedser - Rostock i tid, och vad kostar färjan (google har pajat ) Om man inte ska rejsa genom tyskland finns det väl inte så mycket spännande ställen att stanna på i de östra delarna av germanien har jag fått för mig. Har dock aldrig tagit den vägen.
#16 2008-09-18, 14:07
Ari.Gold
map24.com

Där kan du skriva i hur fort du kör och vart mellan. Så får du svaret.
#17 2008-09-18, 20:06
Mula
Ursprungligen postat av Savoy
En sak alla i den här tråden verkar bortse ifrån är att Rostock-Berlin-München är den överlägset snabbaste vägen ner till Italien.


Det kan jag hålla med om. Ska man snedda ner "åt vänster", dvs mot Österrike, Tjeckien, Italien etc så är Gedser-Rostock eller Trelleborg-Sassnitz helt ok.
Dock brukar man behöva boka åtminstone Gedser-Rostock i förväg på sommaren av denna anledning. Ska man göra en "spontan-resa" tex ner till Nurburgring över en helg så är det skönt att slippa sånt krångel
#18 2008-09-18, 20:57
Tystnad
Ursprungligen postat av Quorthon
Är inte färjan Göteborg - Kiel omotiverat dyr?
Flera tusen kronor om man är ett par stycken och med bil. Speciellt som man inte tjänar någon tid alls på att göra det.


Jo den är jävligt dyr!
minns att den gick på nästan 5000 kr under högsäsong

En kombi biljett Helsingborg-Helsingör och Rödeby-Puttgarden tur och retur ligger på runt 2000 kr + bensin genom danmark.Man kan ju få biljetten billigare om man väljer att komma tillfärjorna mitt i natten ,men vem fan orka det ?

Sedan är ju betalvägarna i Italien en ganska saftig kostnad ,en helvetes massa betalstationer överallt.
#19 2008-09-20, 11:05
Mula
Ursprungligen postat av Morgonkröök

Jag åker från Stockholm via Göteborg just för övernattningen, passar bättre med barnen.
Har åkt Rödby-vägen en gång, men det upplevde inte jag som lika bra... Så det är mera vad man värdesätter, som avgör. Ganska skönt att köra av färjan i Kiel, utsövd och "full" med frukost innan man äntrar autobahn.


Det kan jag dock förstå. Fördelen är ju att du rullar av färjan och har hela dagen framför dig. För en familj på semester är det nog rätt smart, jag förstår att man kanske inte är så sugen på att klämma 120-140 mil på en dag med barn i bilen...
Annars brukar det inte vara så farligt, man piggnar liksom till så fort man passerar första fri-fart-skylten även om man kört sen kl 5
Vi är ofta 2-3 st som delar på körningen också, då brukar man som sagt ta sig förbi Hannover första dagen innan man börjar längta efter en säng.