Kollektivtrafik och kontrollanter [Sammanfogad]

#349 2007-09-12, 22:02
antagonisten
Ursprungligen postat av komplex
1. Säljer biljett (om personen försöker fuska på ett sätt som retar upp oss = kontrollavgift 800 kr)
3. Om personen helt enkelt inte vill; Avvisar vid nästa station (vi gör extra uppehåll om det behövs).
Man kan alltså vägra att betala kontrollavgiften?
#350 2007-09-12, 22:02
polagom
Om det kommer fram en konduktör och frågar efter biljett då säger man att man inte har en sådan på sig utan vid sitt säte. Då är det väl rimligt att dem följer en dit eller så??
Isf kan man ju göra så med ngn polare, och sedan går polaren förbi till ett område dem redan har checkat??
#351 2007-09-12, 22:48
glyo
Ursprungligen postat av komplex
Yes! Om du inte gör det för ofta, får då får vi ett fint sms från arbetsledningen med förvarning om att du (signalement) inte är välkommen ombord och att vi ska hålla utkik.
Det finns också risk för att någon tillkallar polis om de vet att du satt det i system.

BE AWARE: Vi kan stanna på småstationer som inte finns med i annonserad tidtabell och slänga av dig.

Haha, jo tack dom är ganska roliga.

Mörk man med plåster på näsan och 6kr i växel etc Många roliga sms har man sett.
#352 2007-09-12, 22:53
PostmannenLbb7
På gamla stationer som inte har biljettautomater koster det bara en liten summa extra om du ska köpa biljetten på tåget. Därför är det bra att sätta sig i en vagn med mycket folk, sitta och plita på något och hoppas konduktören inte känner igen dig. Frågar han slänger du bara upp kontanter.
#353 2007-09-13, 20:09
Dirtmaster
Jag är övertygad om att det går att planka iaf en eller två hållplatser. (man får faktiskt sitta på toa utan att öppna för konduktören.) Men sitter man där Malmö-STHLM och krämar blir han nog misstänksam. Du får åka i omgångar, station för station. Kommer dock att ta tid. Annars så brukar SJ sälja biljetter för 95 :- på tisdagar och onsdagar, då det är lågtrafik. Passa på och åk då kanske?

Sista utvägen är väl att spela helt apatisk:|och låtsas att man inte förstår något. Har ju funkat för att lura myndigheter och verk tidigare.
#354 2007-09-14, 09:16
komplex
Ursprungligen postat av PostmannenLbb7
På gamla stationer som inte har biljettautomater koster det bara en liten summa extra om du ska köpa biljetten på tåget. Därför är det bra att sätta sig i en vagn med mycket folk, sitta och plita på något och hoppas konduktören inte känner igen dig. Frågar han slänger du bara upp kontanter.


På tåget säljer vi biljetter till ordinarie pris, om du kliver på vid en station som har biljettautomater så tillkommer en ombordavgift på 50 kr.
Det kostar alltså ingenting extra att köpa biljett ombord om du kliver på ute i ödemarken.
#355 2007-09-14, 19:59
everymove__
känner en snubbe som plankat norrland-sthlm vet dock inte om de va x2000 men de va ett rätt bra knep men de tänker jag nog inte dela med mig om här
#356 2007-09-14, 22:00
ugge_das_boot
Så jävla fattig kan man väl inte va så man inte har råd till en sketen tågbiljett.. då får man stanna i hemorten och jobba ihop till en då innan man far ut på äventyr... eller
#357 2007-09-14, 22:11
Melonium
Jag har plankat en hel del i sommar då jag varit ute och luffat i 2œ vecka så jag kan ge er lite små tips om hur man ska göra, självklart inga garantier men det är det här som har funkat för mig.

Buss - Betala för en närliggande station och göm dig långt bak i bussen/låtsas sova. Chauffören orkar sällan slänga av någon så det är bara åka vidare dit man vill. Funkade för mig då jag åkte Boden - Luleå. Senare när jag åkte Uppsala - Tierp hade jag den turen att tågen som gick mellan Uppsala - Gävle var avstängda och ersattes av buss så det var många bussresenärer = chauffören orkar inte kolla biljetten ens. Går även att smita in om han går ut för att röka en kort stund med lite tur.

Tåg (X2000) - Helt klart det svåraste att planka men det går korta sträckor. Jag klarade Stockholm - Uppsala utan större problem. Ta ett vanligt kvitto, ett gammalt X200 kvitto om du har men det är inte nödvändigt, och håll i det samt vänd baksidan (den vita sidan) mot gången. Låtsas sova och fortsätt stolt visa upp din vita lapp så tror de att det är en tågbiljett och orkar inte väcka dig. Det närmsta jag var att bli påkommen var när en tant frågade ifall de inte skulle kolla min biljett. Konduktören svarade "Han ser ut att sova, jag väntar till nästa station och ser om han har vaknat." Nästa station var Uppsala.
Plankade senare Tierp - Gävle, vet dock inte om det var X2000, var fortfarande problem med tågen så konduktörerna hade fullt upp. Men de kom på mig och jag bad om att få köpa en biljett av dem, de sa åt mig att vänta ett litet tag så skulle de komma och ta betalt senare men de kom aldrig så jag steg av i Gävle.

Tåg (Norrlandståget)
Boden - Stockholm
De lättaste tågen att planka på om man vet hur man ska göra men kan inte säga att jag visste hur första gången. Jag vandrade omkring på tåget när jag steg på och försökte leta efter en ledig kupé för att gömma mig i den. Det misslyckades, alla kupéer var fulla och jag tvingades ut i gången, konduktören kom, såg att jag hade på mig jackan och var ny och bad om biljett. Jag sa att jag saknade pengar för jag trodde att det bara skulle kosta ~200 kr som vanligt men det var tydligen 400 kr under sommaren. Konduktören visste inte vad han skulle göra men han trodde på min ursäkt och jag fick åka för 200 kr billigare. Kan för övrigt nämna att han liknade den flintskalliga nazisten i Oz och betedde sig likadant nästan...

Efter Boden - Stockholm-misslyckandet blev det ett nytt försök senare från Gävle - Boden. Den här gången var allting planerat. Fort av med väska och jacka, de lyser som neonskyltar där det står "Ny resenär" så fort av med dem till väskutrymmena. Iväg till bistron och håll dig där, prata med nya personer och ha roligt tills klockan är 0.00. Nu kommer det svåra. Vad jag vet så byter de konduktörer på nattågen. Först ett par från 17.00 ~ 0.00.
Jag är inte helt säker på att det var 0.00, de kom och kollade allas biljett runt 23.50 då jag åkte såg jag så jag hade tur och satt kvar i bistron. Oavsett om en tidigare konduktör har kollat biljetten så kollar de nya biljetten en gång till för att vara säker. Så om man har otur går konduktörerna och kollar biljetterna för första gången efter att bistron har stängt. Det är då dags att ta till toaletterna, låt dörren vara olåst så kollar de inte. Efteråt är det bara att leta reda på en sittplats och sätta sig ner. Konduktörerna kommer sedan ropa upp "Nya resenärer?" och då är det bara att knipa käft.

Det var allt av Meloniums plankningsguide!
Om det finns önskemål kan jag även göra en guide för hur man överlever ute på gatan i 2œ vecka på så lite pengar som möjligt. Men det är off topic.

Edit: Kom på att det kanske inte var till/från Tierp jag åkte utan kan ha varit sundsvall. Var i för många städer för att komma ihåg.
#358 2007-09-14, 23:50
Haubits87
Har åkt tåg extremt många gånger sträckan Boden-Gävle...
Jag måste fan säg at jag var trött på alla luffare som satt o lodade i gångarna.
Eller om man kom in i kupen så låg någon jävel och sov på en plats.
Eller när man klev på tåget en tidig morgon, så sitter någon pundare i ett säte och
sover och drägglar. med sne rygg efter 12timmars åkande från helvetes norrland.
Hata connex och norrlandståg.

Vill man göra det snygg, så skaffar man en såndär triangelnyckel, brukar alltid finnas någon enstaka hytt som är låst.


Kan även säga att tågkonduktörer är väldigt duktiga på att läsa av folks beteende samt kommunicera, ett minsta blink så är det kört.
#359 2007-09-15, 00:27
Melonium
Ursprungligen postat av Haubits87
Har åkt tåg extremt många gånger sträckan Boden-Gävle...
Jag måste fan säg at jag var trött på alla luffare som satt o lodade i gångarna.
Eller om man kom in i kupen så låg någon jävel och sov på en plats.
Eller när man klev på tåget en tidig morgon, så sitter någon pundare i ett säte och
sover och drägglar. med sne rygg efter 12timmars åkande från helvetes norrland.
Hata connex och norrlandståg.

Vill man göra det snygg, så skaffar man en såndär triangelnyckel, brukar alltid finnas någon enstaka hytt som är låst.


Kan även säga att tågkonduktörer är väldigt duktiga på att läsa av folks beteende samt kommunicera, ett minsta blink så är det kört.



Ditt val att åka tåg.
För övrigt så använder de inte triangelnyckel utan fyrkantsnyckel. Jag "fick" ett sånt lås senast jag åkte och en nyckel till trädgårdsslangar passa till låsen, bara man filar nyckeln lite lite smalare. Har varken lås eller nyckel hemma just nu men skulle kunna lägga upp bild under måndagen på föremålen om så önskas. Att gå in i en låst kupé är inget jag rekommenderar. Även fast den är låst så kollar de in i den. Drar man för gardinerna så vet de att nån är där och ens enda val blir då att spendera resan uppe på hyllan för väskorna (man syns även om man ligger på översta sängen, testat).

Och ja, konduktörerna är riktigt duktiga på att läsa folk. Men hur ska de läsa en om man sover? De är inte några supermänniskor som aldrig kan ta fel heller. Om man möter en av dem i gången så undvik INTE deras ögon, ge dem en snabb blick i ögonen och kolla sedan mot golvet/vägg. Bete er normalt m.a.o.
#360 2007-09-15, 06:39
FILA
enklast är ju att lösa biljett till nästa station, koduktörerna kollar ofta vilka som går på och då slipper man noja. De kommer ju sällan ihåg vilken station alla ska av på. Blir man påkommen så spelar man förvånad, säger att man köpte en biljett dit man vill och låter de förstå att minsta antydan att den felaktiga biljetten skulle bero på nåt annat än deras kollegors inkompetens så blir det smäll på käften, typ.

Jag gjorde det här på rutin när jag var osnuten högstadieunge med kickerskläder och attitydproblem. Hände aldrig att jag blev utkörd eller fick bot. Överskatta inte konduktörernas lojalitet mot SJ.

Kul med alla som tror att x2000 e ngt ointagligt fort.

Jag skulle inte rekomendera att gömma sig på toaletter, sitta i bistron etc.
Det är just sånt beteende som drar uppmärksamhet till sej.