Kollektivtrafik och kontrollanter [Sammanfogad]

#517 2008-11-04, 14:35
kultingen
Ursprungligen postat av guldpojken
1200kr för 3 års åkande är lysande pris du får glädjas åt det lilla...


En tredjedel av priset mot att ha varit med på planka.nu och säkert en bråkdel av biljettpriset, jag är själv plankare så jag vet inte mycket om det.
#518 2008-11-04, 14:55
Robban.swe
SMS-biljett är enligt mig bästa sättet att fejka. Åker buss i stort sett varje dag. 2 gånger (fram och tillbaka till jobbet) och har på 2 år vart med om 2 st kontroller. Under dessa två år har jag köpt biljett kanske 10 gånger. 1 av dom gångerna som det var kontroll hade jag turen att ha köpt en biljett. Den andre gången kom jag faktiskt undan med en fejkad sms-biljett. Kontrollanten brydde sig inte om att kolla så noga, tur det

Men men förr eller senare åker jag fast men det är inte hela världen med tanke på allt jag sparat in under dessa 2 års plankade.
#519 2008-11-05, 00:28
Freshjaive
Precis som gammeldansken sa, lämna alla uppgifter, betala aldrig på plats och visa aldrig legitiamtion!

Och sen när inbetalningsavin kommer ring kundtjänst och säg att nån uppgett ditt personnummer och be dom annullera skulden.

Fungerat för mig och min bror utmärkt! :- )
#520 2008-11-30, 20:58
duggregn
Får man fortsätta att åka efter att man har åkt fast? Ingår en biljett i de 1200 kr som man får betala?

Har något förövrigt varit med om kontrollanter på expressbussarna som går till/från Göteborg, t.ex. blå/röd/grön express?
#521 2008-11-30, 22:09
Thoorfangh
Ursprungligen postat av duggregn
Får man fortsätta att åka efter att man har åkt fast? Ingår en biljett i de 1200 kr som man får betala?

Har något förövrigt varit med om kontrollanter på expressbussarna som går till/från Göteborg, t.ex. blå/röd/grön express?


Jadå, det hände mig i tisdags. Satt på Grön Express när en ensam kontrollant gick på vid Delsjömotet och sedan gick av vid Korsvägen.
#522 2008-11-30, 22:11
Xiap
Ursprungligen postat av duggregn
Har något förövrigt varit med om kontrollanter på expressbussarna som går till/från Göteborg, t.ex. blå/röd/grön express?


Nu var det ett tag sen jag åkte med Lila, men där var det aldrig tal om kontrollanter. Jag skulle tro att expressbussarna är skonade från fenomenet, en kontroll tar ju tid och då skulle det inte bli en expressbuss av det hela.

EDIT: Ser man på. *sneglar upp på föregående post*
Men inga storkontroller iaf, antar jag.
#523 2008-11-30, 22:13
duggregn
Ursprungligen postat av Thoorfangh
Jadå, det hände mig i tisdags. Satt på Grön Express när en ensam kontrollant gick på vid Delsjömotet och sedan gick av vid Korsvägen.


Jag åker från Hjalmar Brantingsplatsen till Ytterby då och då och har inget busskort som gäller den sträckan, men eftersom jag går på i Göteborg så funkar ju kortet där och sedan går jag bara inte av förrän jag är i Ytterby, och aldrig har jag varit med om att någon kontrollant har kommit. Inte heller på Blå eller Röd, då menar jag inte när bussen kör i centrum utan påväg utanför Göteborgsområdet.

Känns ju egentligen som det borde kontrolleras eftersom det skiljer typ 8 kuponger på att åka inom Gbg och till t.ex Ytterby.
#524 2008-12-25, 22:30
Vinskow
Jag är också konduktör. Först och främst, tänk efter. Varför smiter från en biljett och riskerar följande, som jag faktiskt har gjort:

1. Kontrollavgift för 800 kronor
2. Avvisad från tåget i något hållställe mitt i ingenstans
3. Följ med till slutstaion eller den närmaste storstation där polisen väntar

När jag arbetar på ett längre tågset brukar jag gå längs perrongen och kollar vilken del av fordonet har mer resenär. Sedan är det tyvärr också så att ungdomar tjuvåker mycket oftare än vuxna. Därför väljer jag ofta, men inte alltid den delen av tåget med flest ungdomar.

Under biljettvisering håller jag uppsikt över min omgiving och ibland upptäcker jag faktiskt resenärer som strategiskt förflyttar sig för att undvika viseringen. Jag följer helt enkelt efter och frågar om deras färdbevis. Varje gång jag passerar toaletten brukar jag också kolla om den är upptagen. Vid misstänksamma fall står jag utanför toaletten när tåget ankommer stationen. Det var faktiskt en ung kille som försökte med det förra veckan på kvällen och blev stoppad för att jag blockerade hela utgången från toaletten. 800 kronors kontrollavgift skulle skrivas ut men killen vägrade att lämna ifrån sig någon som helst personlig information eller leg. Han "vägrade" till och med avvisning genom att klinga fast på sätet. Till sist fick han följa med till den nästa stora station, vilken ligger 10 mil från den station han tänkte att åka till från början, och blir hämtad av polisen. Vad som hände honom sedan vet jag inte.

Visst har människominnet sina begränsningar. På ett fullsatt tåg har man nästan intill noll chans att komma ihåg vilken resenärs färdbevis man har kollat. Standard är naturligtvis "nya resenär från...?" och de flesta resenärer är ärliga. Men att låtsas sova eller vara en resenär vars färbevis redan viserats funkar inte för mig, eftersom jag alltid väcker de resenärer (på ett artigt sätt naturligtvis) som sover. Kom ihåg också att samma konduktör kan kolla ens färdbevis fler än en gång, om han/hon inte är säker. Det gör jag ganska ofta. Ibland kan det helt enklet handlar om en resenär som har flyttat på sig. Då kollar jag färdbeviset igen och ingen har blivit sur på mig hittills.

Men den mest förödande konsekvensen är faktiskt inte böta, avvisning eller polisomhändertagande, utan att bli svartlistad av tågoperatören i det området du vistas i. Även om du lyckas att rymma från konduktören, finns det god chans att konduktören kan ge signalement och förvarna sina kollegor. Har man tur hinner man till och med ta kort på dig! Dessa information cirkuleras sedan bland konduktörerna i området och den tjuvåkaren kommer aldrig att kunna åka i lugn och ro. Det finns faktiskt flera tjuvåkare vars profil och namn är så beryktade att jag börjar tycker synd om dem...
#525 2008-12-25, 23:03
mojah
Ursprungligen postat av Vinskow
Jag är också konduktör. Först och främst, tänk efter. Varför smiter från en biljett och riskerar följande, som jag faktiskt har gjort:

1. Kontrollavgift för 800 kronor
2. Avvisad från tåget i något hållställe mitt i ingenstans
3. Följ med till slutstaion eller den närmaste storstation där polisen väntar

När jag arbetar på ett längre tågset brukar jag gå längs perrongen och kollar vilken del av fordonet har mer resenär. Sedan är det tyvärr också så att ungdomar tjuvåker mycket oftare än vuxna. Därför väljer jag ofta, men inte alltid den delen av tåget med flest ungdomar.

Under biljettvisering håller jag uppsikt över min omgiving och ibland upptäcker jag faktiskt resenärer som strategiskt förflyttar sig för att undvika viseringen. Jag följer helt enkelt efter och frågar om deras färdbevis. Varje gång jag passerar toaletten brukar jag också kolla om den är upptagen. Vid misstänksamma fall står jag utanför toaletten när tåget ankommer stationen. Det var faktiskt en ung kille som försökte med det förra veckan på kvällen och blev stoppad för att jag blockerade hela utgången från toaletten. 800 kronors kontrollavgift skulle skrivas ut men killen vägrade att lämna ifrån sig någon som helst personlig information eller leg. Han "vägrade" till och med avvisning genom att klinga fast på sätet. Till sist fick han följa med till den nästa stora station, vilken ligger 10 mil från den station han tänkte att åka till från början, och blir hämtad av polisen. Vad som hände honom sedan vet jag inte.

Visst har människominnet sina begränsningar. På ett fullsatt tåg har man nästan intill noll chans att komma ihåg vilken resenärs färdbevis man har kollat. Standard är naturligtvis "nya resenär från...?" och de flesta resenärer är ärliga. Men att låtsas sova eller vara en resenär vars färbevis redan viserats funkar inte för mig, eftersom jag alltid väcker de resenärer (på ett artigt sätt naturligtvis) som sover. Kom ihåg också att samma konduktör kan kolla ens färdbevis fler än en gång, om han/hon inte är säker. Det gör jag ganska ofta. Ibland kan det helt enklet handlar om en resenär som har flyttat på sig. Då kollar jag färdbeviset igen och ingen har blivit sur på mig hittills.

Men den mest förödande konsekvensen är faktiskt inte böta, avvisning eller polisomhändertagande, utan att bli svartlistad av tågoperatören i det området du vistas i. Även om du lyckas att rymma från konduktören, finns det god chans att konduktören kan ge signalement och förvarna sina kollegor. Har man tur hinner man till och med ta kort på dig! Dessa information cirkuleras sedan bland konduktörerna i området och den tjuvåkaren kommer aldrig att kunna åka i lugn och ro. Det finns faktiskt flera tjuvåkare vars profil och namn är så beryktade att jag börjar tycker synd om dem...


Jag har flera gånger varit med om att vänner har bett om att få en faktura hemskickad och därefter uppgett grannens personuppgifter. Att undkomma polis om sådan dyker upp brukar inte heller vara någon match - man får kuta lite bara. De brukar endast skicka en bil. Det finns mängder med knep man kan använda sig av för att lyckas åka gratis, de flesta av dem innefattar strul och bråkande med konduktören men inget av dem är värt besväret.

Vill man åka gratis i lugn och ro får man helt enkelt köra en Bond och klättra upp på taket.
#526 2008-12-25, 23:05
Rani Mraz
Åkte Malmö-Växjö en gång utan att behöva visa biljett, låtsades sova när jag såg dem komma och min kompis höll utkik hela tiden.

Så de har nog en policy på att inte väcka sina resenärer.
#527 2008-12-25, 23:31
Ookel
Jag rävsov en gång på ett "riktigt" tåg utan att ha några pengar på mig. Konduktören väckte mig förstås. Jag babblade bort han tills han sa "Det finns inte så mycket jag kan göra." o gick där ifrån .
#528 2008-12-25, 23:40
För mig har det funkat att sitta o vänta på konduktören i vagnen innan en toalett, och när konduktören kommer o kollar den sista i vagnen med toaletten smiter man smidigt förbi dennes rygg och in på toaletten, varpå man går av vid nästa station. Detta har jag dock bara prövat på ~10 minuters ride, vid länge runt en timma har "sova" funkat bra. Gärna med lite stuff framför en som folk har sagt