Hur mycket får en resväska väga?

#13 2008-08-23, 23:08
Ursprungligen postat av Pink Panther
Lobengula

Förvisso är det ju egentligen inte ett problem, för så länge man inte är ett bängmongo så är det ju bara att kolla upp på flygbolagets hemsida. Men hittade faktiskt inget som kunde indikera på bagagevikt på biljettutskriften jag har.

Står dock "Bag" och "PC" precis under. Eller står Bag för något helt annat?


Ingen aning men det finns ju oftast en begränsning på antal väskor och det kan ju vara Bag/PC. Det blir svårt för andra att svara på eftersom vi inte vet vilket flygbolag som du åker med, vi vi inte heller hur din biljett ser ut.

Edit: Nu är du ju inte TS men dilemmat kvarstår, det är omöjligt att fråga efter viktgränser utan att visa upp biljett eller ange resklass och flygbolag samt reserutt.
#14 2008-08-27, 09:58
warinworld
Ursprungligen postat av Lobengula
Så här kan det se ut på en biljett:

http://img389.imageshack.us/my.php?image=biljettjg4.jpg


Detta är inte en biljett utan en itinerary från en PNR. Alltså en resebeskrivning. Där framgår dock att vikten är 23kg/per person och det är nästan bara British Airways som har den ynnesten. Normalt är det 20 kg/per person samt 5 kg handbaggage/per person som gäller, dock ej till Nord Amerika (gäller även i viss mån Syd Amerika) som har Piece Concept för baggage och det är per idag 2 väskor a 23kg per person. Relativt nyligen ändrat från de gamla reglerna som tillät 2 väskor a 32kg/per person.
#15 2008-08-27, 10:51
Morgonkröök
Med Sterling som jag oftast flyger med, köper man bagagevikt när man beställer biljetten.

1 väska, upp till 20kg är det lägsta man kan köpa, sedan är det 2kollin/40kg, 3kollin/60kg och tror att det högsta var 4kollin/80kg (naturligtvis kan man välja att inte ha någon väska alls, för 0kr).

Sedan finns tilläggsregeln, som tidigare nämnts, att varje väska/kolli inte får överstiga bruttovikten 32kg.

Dessutom är det tillåtet att ha 10kg i handbagage på Sterlings flygningar.
#16 2008-08-27, 16:18
Jole25
Standard är 20 kg och 6 kg handbagage. Till Usa finns det dock ett system som heter piecekonceptet där man får ha 2 bagage med vardera maximalt 23kg. Man får alltså inte lägga 46kg i en väska. Extra kilon kostar 25 euro per väska...

Vi(Jag jobbar som check-in agent) får inte säga det rent ut men det finns en tolerans som varierar från bolag till bolag men brukar vara mellan 2-3 kg...
#17 2008-08-27, 17:58
Ursprungligen postat av warinworld
Detta är inte en biljett utan en itinerary från en PNR. Alltså en resebeskrivning.


Nja, om man reser på e-ticket som de flesta gör så får man inget annat. Jag har inte sett en pappersbiljett på flera år.
#18 2008-08-27, 18:00
contreras
Som sagt väldigt olika beroende på flybolag/bonuskund/mm. Thai Air tex har 20 kilo som standard, men är du bonuskund med tex silverkort så är det 30 kilo som gäller.
#19 2008-08-27, 20:20
warinworld
Ursprungligen postat av Lobengula
Nja, om man reser på e-ticket som de flesta gör så får man inget annat. Jag har inte sett en pappersbiljett på flera år.


Du har rätt i att kunderna/resenärerna endast får itineraryn där även biljett nummret finns angivet, men det finns/skrivs ut även en elektronisk biljett på ett ark av A4 format. Att resebyråerna inte gärna skickar den till kunden beror på att netto priset står angivet och de inte gärna vill att kunden får reda på hur mycket i påslag de gjort. (resebyråer har ingen provis från flygbolag utan tar intäkten direkt av kunden)
#20 2008-08-28, 13:39
contreras
Ursprungligen postat av warinworld
Du har rätt i att kunderna/resenärerna endast får itineraryn där även biljett nummret finns angivet, men det finns/skrivs ut även en elektronisk biljett på ett ark av A4 format. Att resebyråerna inte gärna skickar den till kunden beror på att netto priset står angivet och de inte gärna vill att kunden får reda på hur mycket i påslag de gjort. (resebyråer har ingen provis från flygbolag utan tar intäkten direkt av kunden)

Så du påstår att resebyrån skriver ut en biljett till sig själv för att sedan lagra i sina pappersarkiv.
Tillåt mig småle ,men det tror jag inte på.
#21 2008-08-28, 14:34
warinworld
[QUOTE=contreras]Så du påstår att resebyrån skriver ut en biljett till sig själv för att sedan lagra i sina pappersarkiv.
Tillåt mig småle ,men det tror jag inte på.[/QUOTE
När man biljetterar (tixar) så skriver man alltid ut en befintlig biljett som idag när så gott som allt är ETIX kommer ut som ett A4 i 2 ex. en agent bekräftelse och en som kunden skall ha. På dessa ark finns all biljettinformation som förr fanns på de ATB (hårda biljetter) som ni säkert haft i era händer och innan dess var det s.k OBAT2 tixs (mjukare biljetter men fortfarande maskinskrivna). Då som nu så kan man skriva ut s.k itinerarys (resebekräftelse) och på dessa finns även biljett nummret med. Då ETIX fungerar så att resenären endast behöver sitt pass eller ID kort för att kunna identifiera sig hos flygbolaget och biljettnumret lagras i PNR.en, som lagras i flygbolagets datorsystem så väljer de flesta agenter att ej skicka den "faktiska A4 biljett bekräftelsen" dels för att den nödvändigtvis ej behövs men framförallt för att inte visa vad netto priset är för kunden. Kan även påpeka att det finns vissa FB (fare basis) som inte syns på den faktiska biljetten men bara på "agent bongen" men är igentligen inget intresse för kunden att veta. Att man däremot lagrar "agent bongarna" har du helt rätt i, det är nämligen IATA krav att man lagrar uttagna biljetter i 10 år annars får man smäll på fingrarna av dem.
#22 2008-08-28, 19:03
contreras
Ursprungligen postat av warinworld
[quote=contreras]Så du påstår att resebyrån skriver ut en biljett till sig själv för att sedan lagra i sina pappersarkiv.
Tillåt mig småle ,men det tror jag inte på.[/QUOTE
När man biljetterar (tixar) så skriver man alltid ut en befintlig biljett som idag när så gott som allt är ETIX kommer ut som ett A4 i 2 ex. en agent bekräftelse och en som kunden skall ha. På dessa ark finns all biljettinformation som förr fanns på de ATB (hårda biljetter) som ni säkert haft i era händer och innan dess var det s.k OBAT2 tixs (mjukare biljetter men fortfarande maskinskrivna). Då som nu så kan man skriva ut s.k itinerarys (resebekräftelse) och på dessa finns även biljett nummret med. Då ETIX fungerar så att resenären endast behöver sitt pass eller ID kort för att kunna identifiera sig hos flygbolaget och biljettnumret lagras i PNR.en, som lagras i flygbolagets datorsystem så väljer de flesta agenter att ej skicka den "faktiska A4 biljett bekräftelsen" dels för att den nödvändigtvis ej behövs men framförallt för att inte visa vad netto priset är för kunden. Kan även påpeka att det finns vissa FB (fare basis) som inte syns på den faktiska biljetten men bara på "agent bongen" men är igentligen inget intresse för kunden att veta. Att man däremot lagrar "agent bongarna" har du helt rätt i, det är nämligen IATA krav att man lagrar uttagna biljetter i 10 år annars får man smäll på fingrarna av dem.


Då får jag be om ursäkt, du verkar ju vara insatt i det här.
#23 2008-09-01, 17:54
AmandaPanda
Ursprungligen postat av Lobengula

Men 20 Kg inklusive handbagage är en rimlig gissning.


Kan det vara möjligt? 20 kilo är ju inte mycket. Med lite böcker, bärbar dator och lite övrig nödvändig elektronik så kommer man ju lätt över de.
#24 2008-09-01, 19:30
jumpcut
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Kan det vara möjligt? 20 kilo är ju inte mycket. Med lite böcker, bärbar dator och lite övrig nödvändig elektronik så kommer man ju lätt över de.


Vad tar du med dig för böcker egentligen? En flyttkartong volymfylld med pocketböcker ligger på typ 25-30 kilo

Vad är "nödvändig" elektronik på en charterresa?