Jag var nere på Nürburgring förra veckan med 4st bekanta. Vi åkte bil ner ner till Koblenz som vi hade som huvudbas för helgen. Där bokade vi in oss i 2 rum som vi fick till det facila priset av 1700 per skalle för 4 nätter med frulle. Koblenz ligger ca 6 mil från ringen och tar ca 40 min att åka. Till Nürburgring tog vi autobahn och det dras redigt på smilbanden när man närmar sig banan och man åker bredvid Nordschleife. Då vi hade biljetter på Mercedesläktaren så parkerade vi i zon B (B5 för att vara exakt) vilket visade sig vara perfekt för våran avfärd. Parkeringarna i zon B, för oss vanliga dödliga, ligger ca 500-700m från anläggningen. Vid huvudentren till anläggningen ligger Ringwerk. En byggnad integrerad med BMW-läktaren (huvudläktaren). Där säljs F1 merchandise från dom olika teamen och en del showrooms för bilmärken (Aston Martin, Ferrari, Nissan var på tapeten när vi var där). F1 prylarna är såklart duktigt saltade vad det gäller priset och fan vet om det inte är bättre att handla sakerna man vill ha på nätet direkt från respektive team? Genom hela Ringwerkkomplexet har man smällt upp en berg och dalbana som går både på utsidan och insidan. Vad det kostar att åka den har jag ingen aning om och ingen av er här inne är nog speciellt intresserade av att åka rollercoaster när ni är på ringen Vidare så kunde man tävla i att byta däck på en F1 bil samt bli plåtad tillsammans med [på tyska boxenluder] fotomodeller. Fräscht..eller hur ? Sedan fanns det givetvis diverse tysk junkfood att mala i sig. Alla lopp utom F1 kan man kika på i showroomen i mån av plats verkade det som. Kan ju vara kul om man inte har platser i huvud eller mercedeskomplexet. Jag såg dom sista 5 varven av första loppet i GP2 i Nissans showroom. Nog om Ringwerk. Vi hade som sagt biljetter på Mercedesläktaren och jag måste säga att platserna var fan bättre än vad jag vågat hoppas på. Hela start/målrakan rakt i plytet samt att man såg allting genom hela "Mercedes arena" [kurva 1-4]. Helt klockren placering av en läktare. Området bakom läktaren inhyser en cirkelformad bar ( här handlar man med RINGKARTE, ett kort man laddar med pengar, finns att få överallt på anläggningen), med slö personal dock, och en liten scen där diverse Mercedesfolk babblar till oss betalande lite då o då. Norbert Haug, Bruno Spengler, Kovalainen (missade honom), Pedro de La Rosa var några av dom som var uppe o blajjade. Vidare finns det ytterligare 2 tält med tysk junkfood o random pizza och öl. 2st dassenheter finns att tillgå på Mercedesområdet. Mitt emot mercedesläktaren finns en videoskärm som dock är för liten för att se ställningen under loppet. Mer och mindre läktarmonterade skärmar åt folket alltså. Dock så kan man göra som jag gjorde och ta med hörselskydd med radio i. Då kan man ratta in " Radio Nürburgring" och lyssna på engelska, tyska och franska kommentatorer och hålla reda på vad som händer under loppet. Är man sedan som jag, ägare av en radioscanner, så kan man koppla den till lurarna och lyssna på teamradio. Jag lyssnade mest på Nico och hans pitwall-lakej (dom hördes bäst) och det var ganska kul. Speciellt under kvalet i Q2 då regnet kom på installationsvarvet. Det blev en väldans aktivitet då Nakajima for av (" - forget my last instructions, come into the pit, come into the pit, Naka just spun off, come into the pit you will not make the next lap...........Nico??). Nu passade ju detta jävligt bra att lyssna på då jag håller lite extra hårt på Williams och Nico. Det går att köpa lurar av nasare utanför anläggningen som påstår att man kan höra radiotrafiken i teamen med dom. Fan trot !? [Ferrari och McLaren går ej att avlyssna då dom kör med digital radiokommunikation]. Efter respektive dags slut så var det dags att ta sig hemåt, alltså, knalla ner till bilen på zon B, b5. det var ingen rolig syn, speciellt på söndagen. Jag undrade helt allvarligt hur vi skulle komma därifrån efter racet. Vägen ner till parkeringen var knökad med folk som skulle till sina bilar. Men men, vi hade ju semester och ingen brådska, lite skaffning i form av öl och bourbon fixar vilken kö som helst. Som väntat så var det det tvärstopp 5 m från våran parkeringsruta. Trots detta så tog det endast 38 minuter innan vi var på rullning, riktigt imponerande. Vi släpptes ut "bakvägen" alla tre dagarna och påpassligt nog så gick bakvägen raka vägen till Koblenz (via Mayen). Ingen autobahn what so ever dock, men väl en trevlig landsväg i ett väldigt vackert landskap. Landsvägen till Koblenz tog ca 15 -20min längre tid än vägen dit på autobahn.
Hotellbokning:
http://www.booking.com
Boende: Hotell Hamm Koblenz (5 min från centralen med bussar till ringen)
Restid/sträcka [från Falkenberg] 12-13h (med pauser och färja) 105 mil
Bränslekostnad inkl hotell- ringen: ca 2600:- (diesel)
Färja Helsingborg-Helsingör - Rödby Puttgarden ToR: 2000:-
Biljettbokning:
http://www.ringinfo.de/
Biljettpris 2009 Mercedes T4a: 495 euro (3 dagar)
[Bokar man tidigt får man bästa platserna på läktaren, biljetterna skickas till dig 3 veckor innan racet]
Bra att ha med:
Kamera ( ju fetare desto bättre)
Videokamera (gärna med stativ, treben eller pinne)
Hörselkåpor med radio och 1,5mm line in utgång
Scanner (tex Uniden 92 XLT med "close call")
Sladd med 1,5mm kontakt för att koppla in i scanner till hörselkåpa-videokamera
Regnställ
Extra kläder ( det var svinkallt på ringen fredag och lördag. 13-14 grader
Lite videos från Nürburgring
http://www.youtube.com/watch?v=n_iu2oW2PKA
http://www.youtube.com/watch?v=gINBn7cuNpA
Mer videos dyker upp här framtiden
http://www.youtube.com/gothenburger
Om det undras över något så drar ni iväg ett PM till mig.