Hitta diskussioner med liknande innehåll

Tips om godstågsåkning?

#13 2008-10-21, 22:06
aik_putte
Ursprungligen postat av Mocken
Livsfarligt. Det är 16.000 volt i kontaktledningen. Omedelbar död om man kommer för nära.


*pekar på citatet*
#14 2008-10-21, 22:09
eXit^
Ursprungligen postat av aik_putte
*pekar på citatet*


Det skall mycket till om du kommer närmare än en meter till den.
#15 2008-10-21, 22:48
naesan
För det första. Att få 16 000 volt i sig är nog inte den största risken i det här fallet. Tror inte att killen är dum nog att åka på taket. Om han ändå är det så slipper han bekymra sig.

För det andra. Risken att bli upptäckt innan man har tagit sig ombord är nog ganska stor, i alla fall om man vill ombord på ett tåg som ska rulla vidare inom rimlig tid. Dessutom har de flesta tåg ett stort antal uppehåll i Sverige, vilket ytterligare ökar risken för att bli upptäckt.

För det tredje. Det kommer bli fruktansvärt kallt vilket i stort sett samtliga i tråden också påpekat.

För det fjärde. Det är en stor fördel att veta lite om tåg för att öka sina chanser att komma nånstans annat än en fabrik eller timmerterminal eller liknande.

Summa summarum, läs på så gott ni kan om ni nu verkligen ska genomföra det. Skulle aldrig rekommendera någon att göra det, mest på grund av att det troligen kommer sluta med att ni antagligen blir upptäckta och avslängda/lagförda/insert dåligt slut här.

Om den ens ska vara värt det från början bör man nog som sagt kolla upp lite av det ena och det andra.

Edit: Missade att svara på hur långt ni kan tänkas komma. Beror helt på vilket tåg. Finns de som går direkt Sverige-Tyskland/Danmark med bara förar- och eventuellt lokbyte.
#16 2008-10-21, 23:36
alphaonee
Ingen ide grabbar, destinationen kommer nog inte vara något att hänga i julgranen, på sin höjd kanske ni hamnar på en sömnig terminal i Köln, alright om tågen hade haft Phuket som slutdestination
#17 2008-10-22, 01:05
Grönpeppar
Alltså, förr i världen var godstågen annorlunda. Då kunde man säkerligen smita in i en gammal träfinka eller så.
Men nu för tiden ser vagnarna helt annorlunda ut. Om man inte vill åka på nån t tom/lastad timmervagn eller liknande får man försöka ta sig in i nån stängd. Dock är detta lite svårt att göra utan att höras.
Svårt att öppna en dörr som täcker halva vagnsidan utan att ge ett ljud i från sig...
#18 2008-10-22, 10:55
naesan
Ursprungligen postat av Grönpeppar
Alltså, förr i världen var godstågen annorlunda. Då kunde man säkerligen smita in i en gammal träfinka eller så.
Men nu för tiden ser vagnarna helt annorlunda ut. Om man inte vill åka på nån t tom/lastad timmervagn eller liknande får man försöka ta sig in i nån stängd. Dock är detta lite svårt att göra utan att höras.
Svårt att öppna en dörr som täcker halva vagnsidan utan att ge ett ljud i från sig...

Annars går det ju alltid att åka så att säga mellan vagnarna, de flesta har ju lite utrymme där. Der är dock inte att rekommendera, dels är det väldigt farligt med tanke på att vagnarna rycker fram och tillbaka en hel del och dessutom blir det fruktansvärt kallt.
#19 2008-10-27, 12:31
Mr.Stanley
Ett par ordentliga hörselskydd kan rekommenderas. Ett godståg i rörelse låter väldigt mycket.
#20 2008-10-27, 13:55
Savoy
Jag är mycket tveksam till om detta funkar alls nu för tiden. Sluten vagn kan vi nog stryka direkt, avlastning av gods lär gå mycket snabbt - man slänger upp luckorna och fram med en gaffeltruck...dessutom med stor sannolikhet inne i en lagerlokal, inte ute i skogen. Jag tror helt enkelt inte det finns en chans att komma undan vid avlastningen normalt sett. Räkna med omild behandling, för lagerpersonalen kommer antagligen att bli rädda och tro att ni är farligare än ni faktiskt är.

Återstår öppen vagn som man eventuellt kan hoppa ifrån under resans gång, och då skulle jag nog rekommendera sommarhalvåret om man inte vill frysa ihjäl. Lättast är antagligen att hoppa på och av när tåget står stilla på stickspår och inväntar möte på enkelspårig järnväg.
#21 2008-10-31, 16:40
nesir
Ta med en filt kommer bli kallt.
#22 2009-05-15, 22:34
Väcker tråden från sin död.

Om vi bortser från att det kommer bli kallt och att man får feta böter och att man kan bli grillad om man är närmare än 2 meter från elledningen.

Hur går man till väga?

Jag satt och funderade TEORETISKT (ingen som helst plan att utföra) om hur det skulle gå till och kom på att man kanske skulle kunna ha sele på sig och sätta fast sig i dom öppna godsvagnarna i burliknande form. Dom man lastar timmer i. Har sett dom köra tomma ett flertal gånger och det måste ju gå att sätta fast sig i en av dom massiva pelarna.
#23 2009-05-16, 19:12
Onkel Kostia
Ursprungligen postat av Savoy
Lättast är antagligen att hoppa på och av när tåget står stilla på stickspår och inväntar möte på enkelspårig järnväg.


- Då gäller det att veta var detta mötesspår är placerat. Det finns mötesspår som ligger ute i ödemarken, långt från bebyggelse och långt ifrån kommunikationer med vanlig passagerar-trafik.

Godstågen har drabbats av stölder. Fripassagerare kan nog lätt misstänkas för att vara på väg att genomföra, alternativt planlägga, sådana stölder. Stölderna har skett just på stickspår där tågen inväntar möte. Att hoppa av eller på vid sådana stickspår lär kunna skapa misstankar.
#24 2009-05-17, 08:58
actionbent
Åka öppen vagn är nog bara att glömma, blåsigt också syns man och blir snart av plockad av polisen vid någon lämplig station. Täckt vagn ska man åka, bara att läsa var vagnen ska någonstans och kliva ombord och stänga efter sig så det inte är uppenbart att någon öppnat vagnen. Kliva av gör man på bangården, i stort sett alla godståg delars upp på rangerbangården och där har man gott om tid att kliva av och försvinna. Bara att se till att inte kliva ut framför ett tåg som passera i 160km/h.