Ursprungligen postat av sleinad
Du får det verkligen att låta så...elakt.
Kineser verkar ha ett förhållande till auktoriteter som är direkt farligt i ett flygplan.
Kollegor som jobbat i Kina berättar om styrmän som inte ens vågar röra knapparna i taket eftersom det är oartigt att ha händerna över huvudet på kaptenen och naturligtvis än mindre vågar säga ifrån eller påpeka när kaptenen missar något. På samma sätt behandlar kaptener styrmän som skit, trots att båda har samma utbildning och den senare mycket väl kan vara den bättre av de två.
I det här fallet skulle de göra en circling i högervarv, vilket innebär att man flyger ner mot en banan, men sedan på låg höjd gör ett visuellt snävt varv där man inte får tappa banan i sikte.
http://aviation-safety.net/photos/graphics/20020415-0-2.gif
Eftersom styrmannen sitter på höger sida är han den ende av dem som har möjlighet att hålla visuell kontakt med banan.
Then the controller instructed the flight to contact Gimhae Tower and to circle west. The second officer responded but did not read back the frequency change. The captain then instructed the first officer to disconnect the autopilot and turn left. From his position in the right hand seat the first officer was able to observe the runway. As the aircraft passed abeam the runway the autopilot was reengaged with heading select. At that moment the approach controller again contacted flight 129 instructing them to contact the tower.
Men istället lämnar kaptenen över kontrollen på låg höjd just som styrmannen ska svara på radioanrop (vilket missas helt så att tornet får anropa dem på nödfrekvensen).
Simultaneously the Gimhae Tower controller contacted the flight using the emergency frequency. As they passed abeam the threshold at 11:20:02 they started timing to measure the commencement turning to base. Eleven seconds after the call on the emergency frequency, the second officer reported to the Tower controller that they were on the circle approach.
Så styrmannen får nu både sköta radion och flyga flygplanet på 200 meters höjd. Kinesisk arbetsfördelning?
At 11:20:17 the captain took over control from the first officer and said he was going to turn base. He slowly began a widening turn, causing the first officer to urge him: "turn quickly, not too late."
Lagom tills man ska göra den kritiska sista 180-graderssvängen tar alltså kaptenen - som inte sett banan på hela tiden - tillbaka kontrollerna!
Styrmannen, som ser banan, inser att de måste svänga genast och säger det.
At 11:20:32 the captain disconnected the autopilot and banked the plane to the right.
5 sekunder senare reagerar kaptenen. Att göra som styrmannen sa och svänga GENAST kändes tydligen inte bra. Lite som att förlora ansiktet att göra som en underordnad säger, kanske...
Men 5 sekunder i 3-400 km/h senare har nu tagit dem mycket närmare bergen!
Twenty-two seconds later the first officer cautioned: "Pay attention to the altitude keeping," and the captain asked him to help him get a visual on the runway. Due to the limited visibility they were not able to see the runway
Efter ytterligare 22 sekunder ut bland bergen har kapten äntligen fått tummen ur behagat påbörja insvängen, men är nu på väg att förlora den lilla höjd de har.
Vid det här laget har de kommit så långt bort från flygplatsen att även styrmannen förlorat banan ur sikte och då finns det bara en sak att göra: GO AROUND. Undantagslöst!
Men kaptenen chansar och fortsätter. Man vill ju inte förlora ansiktet vettu...
The first officer then advised the captain to initiate a go around, but the captain did not respond
Den kinesiske styrmannen vill inte dö, så ha säger nu rakt ut att de måste avbryta inflygningen, något de borde gjort för länge sedan.
Kaptenen skiter dock högaktningsfullt i det och fortsätter. Att vika sig för styrmannens uppmaning i det här läget vore förstås som att erkänna sina tidigare misstag och vem skulle kunna leva med den skammen?
At 11:21:15 the first officer said, "Pull up! Pull up!" Pitch attitude was increased to 11.4 degrees but thrust was not increased. Two seconds later the aircraft impacted a mountain, about 4.6 km from the runway
Till slut ser t.o.m. kaptenen att bergen kommer mot dem....
Bortsett från alla övriga fel, hade de alltså gott om chanser att undvika olyckan om de bara haft en smula mer västerländsk samarbetsmodell.
Ett bra upplägg hade varit att låta styrmannen göra hela inflygningen och kaptenen kunde supportat honom och skött radion. Då hade de kommit ner.
Hade kaptenen bara lyssnat på sin kollega EN ENDA GÅNG hade de också överlevt!