Kan bekräfta vad von Hindenburg säger, även om det var drygt 10 år sedan jag flög med British airways. De har (hade?) lätt den bästa servicen i ekonomiklass jämfört med:
Canadian airlines
Delta
Air France
Lufthansa
BA hade bl.a. uppmärksamma flygvärdinnor som regelbundet frågade om man behövde något och serverade drycker, bra utbud av dagstidningar, helt ok mat, på nattflygen tandkräm + borste, ögonskärm.
Air France är ungefär som man tror: överlägset bäst på mat men rätt obefintlig service i övrigt.
Angående first class: Jag ser inget som skulle motivera en sådan prisskillnad. Antagligen skulle jag åka business även om jag var miljardär.
Business: Kan jag tänka mig även som privatperson i ett rätt specifikt fall, nämligen långresor österut med lite tid på resmålet. T.ex. en vecka i Thailand eller en långhelg i Hong Kong eller Tokyo, då tycker jag det skulle vara värt bra mycket att inte komma fram som en bakfull och uttröttad sardin.
Just på resor utanför Europa har jag full förståelse för att företagen betalar för business. De sparar antagligen även in en acklimatiseringsdag för den som är utskickad.