Hitta diskussioner med liknande innehåll

Thai airways. Erfarenheter?

#409 2014-08-19, 02:22
Gaspar
Ursprungligen postat av lottobarn
Halloj!

Skall flyga inrikes i affärsklass. Hur ligger det till med acess till Silk loungen då? Ingår det?
Försökt googla runt utan lycka!

Ja det ingår.
#410 2014-08-19, 12:33
lottobarn
Ursprungligen postat av Gaspar
Ja det ingår.


tack!
#411 2014-09-10, 16:57
gris1
Hej! Jag ska flyga kastrup-sydney den 1e oktober med thai och mellanlandar i bangkok i 2 timmar. Hinner man detta med marginal eller kommer det att bli stressigt?? Är det lätt att hitta på suvhanbhurmi (stavning). Första gången jag någonsin flyger ensam och första gången jag flyger med en mellan landning också. Bagaget behöver jag väl inte bry mig om??
#412 2014-09-11, 00:51
Ursprungligen postat av gris1
Hej! Jag ska flyga kastrup-sydney den 1e oktober med thai och mellanlandar i bangkok i 2 timmar. Hinner man detta med marginal eller kommer det att bli stressigt?? Är det lätt att hitta på suvhanbhurmi (stavning). Första gången jag någonsin flyger ensam och första gången jag flyger med en mellan landning också. Bagaget behöver jag väl inte bry mig om??

Är det thai hela vägen och en enda bokning så åker bagaget hela vägen. Men fråga på Kastrup, se samtidigt till att du får ut boardingkort för båda flygen.

Suvarn..BKK har en stor terminalbyggnad med diverse runt 400 meter långa pirer med gater. I pirerna finns det rullband. Ankommande och avgående passagerare är separerade. Jag tror inte* att man alltid måste in till själva huvudbyggnaden för att kunna ta sig till nästa flyg. Längsta avståndet mellan två pirspetsar är runt 2 km, men det är ju bara intressant om du går av i ena hörnet och nästa flyg står vid motsatt hörn.

http://www.suvarnabhumiairport.com/en/225-from-international-to-international

* Jag såg någon dörr/passage som tydligen kunde användas av de som skulle med ett ankommande flyg till dess nästa destination, men jag var trött, hade flugit en hel natt.
#413 2014-09-11, 23:50
gris1
Ursprungligen postat av Neksnor
Är det thai hela vägen och en enda bokning så åker bagaget hela vägen. Men fråga på Kastrup, se samtidigt till att du får ut boardingkort för båda flygen.

Suvarn..BKK har en stor terminalbyggnad med diverse runt 400 meter långa pirer med gater. I pirerna finns det rullband. Ankommande och avgående passagerare är separerade. Jag tror inte* att man alltid måste in till själva huvudbyggnaden för att kunna ta sig till nästa flyg. Längsta avståndet mellan två pirspetsar är runt 2 km, men det är ju bara intressant om du går av i ena hörnet och nästa flyg står vid motsatt hörn.

http://www.suvarnabhumiairport.com/en/225-from-international-to-international

* Jag såg någon dörr/passage som tydligen kunde användas av de som skulle med ett ankommande flyg till dess nästa destination, men jag var trött, hade flugit en hel natt.


Tack för svar!
Det är samma bokning med thai hela vägen. Tror du det är lugnt att hinna på två timmar? om du bara får gissa. Det är det ända jag är lite orolig inför min resa
#414 2014-09-12, 01:14
Ursprungligen postat av gris1
Tack för svar!
Det är samma bokning med thai hela vägen. Tror du det är lugnt att hinna på två timmar? om du bara får gissa. Det är det ända jag är lite orolig inför min resa

Gissa att du flyger TG951 och TG471 på utresan, lämnar CPH 14.25 och landar SYD 20.00. Utan att veta, men med liten titt på Thais flygtider, så verkar det som att maskinen BKK - SYD flyger hem till BKK igen tidigast klockan 10 dagen efter. Det, i kombination med, att det knappast finns något landningsförbud på SYD så tidigt på kvällen, gör att Thai i värsta fall får låta dig, och eventuellt andra, vänta mer än 11 timmar i BKK, tror de kan krävas på ersättning (EU har en lista på relevanta rättigheter) och det kan bli problem (för Thai) med plats på nästa flight osv, eller låta planet till SYD avgå lite senare än planerat.

Det finns givetvis massor med saker att ta hänsyn till. Besättningars arbetstider, finns plats på nästa flight, kan vi ordna hotellrum för de som får vänta, hur ser det ut med fortsättande resor, behöver något annat flyg just den här gaten snart, kö till startbana, samt givetvis: Vad blir billigast för oss?

Jag vet inte hur det fungerar i praktiken, men givetvis håller flygbolagen koll på sina flyg och kan se var/när det kan bli problem och eventuellt förebygga dem.

Min gissning är att har de sålt en sådan resa så kommer du hinna om det inte blir några förseningar. Men räkna med att inte hinna göra något annat än att byta flyg i BKK.
#415 2014-09-14, 14:05
Discolampan
Ursprungligen postat av gris1
Tack för svar!
Det är samma bokning med thai hela vägen. Tror du det är lugnt att hinna på två timmar? om du bara får gissa. Det är det ända jag är lite orolig inför min resa


Normalt inga som helst problem att byta flyg på den tiden.
Du kan vara lugn.
#416 2014-09-14, 20:57
gris1
Ursprungligen postat av Neksnor
Gissa att du flyger TG951 och TG471 på utresan, lämnar CPH 14.25 och landar SYD 20.00. Utan att veta, men med liten titt på Thais flygtider, så verkar det som att maskinen BKK - SYD flyger hem till BKK igen tidigast klockan 10 dagen efter. Det, i kombination med, att det knappast finns något landningsförbud på SYD så tidigt på kvällen, gör att Thai i värsta fall får låta dig, och eventuellt andra, vänta mer än 11 timmar i BKK, tror de kan krävas på ersättning (EU har en lista på relevanta rättigheter) och det kan bli problem (för Thai) med plats på nästa flight osv, eller låta planet till SYD avgå lite senare än planerat.

Det finns givetvis massor med saker att ta hänsyn till. Besättningars arbetstider, finns plats på nästa flight, kan vi ordna hotellrum för de som får vänta, hur ser det ut med fortsättande resor, behöver något annat flyg just den här gaten snart, kö till startbana, samt givetvis: Vad blir billigast för oss?

Jag vet inte hur det fungerar i praktiken, men givetvis håller flygbolagen koll på sina flyg och kan se var/när det kan bli problem och eventuellt förebygga dem.

Min gissning är att har de sålt en sådan resa så kommer du hinna om det inte blir några förseningar. Men räkna med att inte hinna göra något annat än att byta flyg i BKK.


Ursprungligen postat av Discolampan
Normalt inga som helst problem att byta flyg på den tiden.
Du kan vara lugn.



Tack så mycket för svar! Gäller väl att vara skärpt där och läsa skyltarna noga så ska det säkert gå bra
#417 2015-04-21, 10:46
Thai Airways är ett av 6 Thailändska flygbolag som blivit bannlysta från att flyga
till Japan eftersom den internationella luftfartsmyndigheten ICAO anser att
flygbolagens säkerhet är för dålig.

Six airlines have been ordered not to promote or sell any flights to Japan
after May 31 in case the flights are cancelled due to safety concerns

Whether flights to Japan are allowed after May 31 depends on whether the
Thai airlines in question can improve safety standards in time. The six airlines
operate scheduled and charter flights to Japan.

The six airlines operate scheduled and charter flights to Japan and consist of
Thai Airways International (THAI), NokScoot, Asian Air, Jet Asia, Asia Atlantic Airlines
and AirAsia X.


Japan imposed a temporary ban on the six Thai airlines over aviation safety
concerns raised by the International Civil Aviation Organisation (ICAO)

http://www.bangkokpost.com/travel/tourists-and-expats/527367/six-airlines-hold-off-on-japan-tickets.
http://bangkokpost.com/news/transport/527123/
http://www.aviationpros.com/news/11918204/six-thai-airlines-hold-off-on-...
#418 2015-04-22, 19:50
etux
Ursprungligen postat av gris1
Hej! Jag ska flyga kastrup-sydney den 1e oktober med thai och mellanlandar i bangkok i 2 timmar. Hinner man detta med marginal eller kommer det att bli stressigt?? Är det lätt att hitta på suvhanbhurmi (stavning). Första gången jag någonsin flyger ensam och första gången jag flyger med en mellan landning också. Bagaget behöver jag väl inte bry mig om??

När jag åkte Thai Airways till Thailand så blev planet försenat och vi hade 30 min mellan de båda planen, men eftersom det var samma flygbolag osv så fick vi gå "bakom" massa ställen och kom fram, planet kommer inte att gå utan dig.
#419 2015-04-25, 02:35
omxtrader
Funderar på att flyga thai Arlanda - Bangkok i höst. Något dyrare än finnair som jag tidigare åkt med flera gånger, men samtidigt roligt att prova nytt (aldrig flugit long haul med thai air).

Tanken är också att eventuellt uppgradera till business antingen med poäng eller pengar. Någon som har erfarenhet av flygstreckan.
#420 2015-04-25, 11:18
Rigor Mortis
Ursprungligen postat av omxtrader
Funderar på att flyga thai Arlanda - Bangkok i höst. Något dyrare än finnair som jag tidigare åkt med flera gånger, men samtidigt roligt att prova nytt (aldrig flugit long haul med thai air).

Tanken är också att eventuellt uppgradera till business antingen med poäng eller pengar. Någon som har erfarenhet av flygstreckan.

Skit i business utan satsa på economy premium. Jag åkte sträckan i januari i ep och då satt man i vad som förut var business. Käket var lite enklare, annars var det i princip business.