Temperatur i lasturymmet på flyget?

#1 2009-04-04, 12:06
uturn
Som rubriken lyder, är det någin som vet hur kallt det är där?
#2 2009-04-04, 12:20
pilot
Ursprungligen postat av uturn
Som rubriken lyder, är det någin som vet hur kallt det är där?


Det är ungefär samma temperatur som i kabinen. Går bra att andas där också. Senast förra veckan läste jag i nyheterna att en lastare råkade somna (!!) i ett southwest flygplan i USA och åkte med

Värmen tas från kabinen och värmer upp lastutrymmet. Enligt rykten så tänds även lampan i lastutrymmet när man stänger luckan i 737an (jag har inte testat själv) Men om du hamnar där och det inte funkar så har du lamp-switchen längst ner till höger om luckan.
#3 2009-04-04, 13:56
Beror lite vilket hold som menas.
Finns tempererade och otempererade lastutrymmen.
I dom tempererade lastas alltid varmblodiga djur.

737:an så släcks lampan när man stänger luckan.
Lampan går ej att tända från switchen när luckan är stängd.

A3XX så kan cargohold lampan vara tänd under flygning.

Att en lastare har somnat i lastutrymmet finner jag högst osannolikt.
Har även hänt i sverige att folk "somnat" eller rättaresagt blivit inlåsta.

På 737 och airbus (ej A31X) finns det handtag som gör att luckan går att öppna innifrån. På MD så går det ej att öppna luckan inifrån, om du har tur så kan du eventuellt få igång lampan.
#4 2009-04-04, 14:09
pilot
Ursprungligen postat av spoon

Att en lastare har somnat i lastutrymmet finner jag högst osannolikt.
Har även hänt i sverige att folk "somnat" eller rättaresagt blivit inlåsta.



Det där med lastarn skulle jag inte heller tro på om jag inte hade läst det själv
http://avherald.com/h?article=4174b45d

Hittade den länken efter en google sökning. Det var tydligen Jetblue.

Får testa det där med lampan i 737an nästa gång jag gör en walkaround, tvinga i nån och sen stänga

mvh
#5 2009-04-04, 16:07
Ursprungligen postat av pilot
Får testa det där med lampan i 737an nästa gång jag gör en walkaround, tvinga i nån och sen stänga

mvh


Det är ju bara hoppa in själv. Går att stänga inifrån.
Om du inte orkar hoppa upp så finns det en switch till som är till för att släcka ljuset i luck-karmen som du kan trycka på och lampan slocknar. Syftar alltså ej på själva svarta lamp-switchen utan en liten typ av givare.

Och att somna i en ERJ-190, knappast troligt.
mer troligt är att han "kompisar" låst in honom som en kul grej.
Som sagt skulle ju inte vara första gången.
#6 2009-04-04, 19:35
uturn
Ursprungligen postat av spoon
Beror lite vilket hold som menas.
Finns tempererade och otempererade lastutrymmen.
I dom tempererade lastas alltid varmblodiga djur.

737:an så släcks lampan när man stänger luckan.
Lampan går ej att tända från switchen när luckan är stängd.

A3XX så kan cargohold lampan vara tänd under flygning.

Att en lastare har somnat i lastutrymmet finner jag högst osannolikt.
Har även hänt i sverige att folk "somnat" eller rättaresagt blivit inlåsta.

På 737 och airbus (ej A31X) finns det handtag som gör att luckan går att öppna innifrån. På MD så går det ej att öppna luckan inifrån, om du har tur så kan du eventuellt få igång lampan.


okej.. så i dem otempererade lastutrymmena förvaras bagaget eller? Hur kallt brukar det vanligtvis va där?
#7 2009-04-04, 20:02
Ursprungligen postat av uturn
okej.. så i dem otempererade lastutrymmena förvaras bagaget eller? Hur kallt brukar det vanligtvis va där?


Både och beror lite på vad/hurmycket som ska med på flyget.
Hur kallt det blir där inne beror helt på hur lång flygresan är och temperaturen på avreseort.
Skulle kunna gissa att det blir runt 13°, är såpass kallt att ormar kan gå i dvala.

Får man undra varför vill du veta?
#8 2009-04-04, 22:32
pilot
Ursprungligen postat av spoon
Det är ju bara hoppa in själv. Går att stänga inifrån.
Om du inte orkar hoppa upp så finns det en switch till som är till för att släcka ljuset i luck-karmen som du kan trycka på och lampan slocknar. Syftar alltså ej på själva svarta lamp-switchen utan en liten typ av givare.

Och att somna i en ERJ-190, knappast troligt.
mer troligt är att han "kompisar" låst in honom som en kul grej.
Som sagt skulle ju inte vara första gången.


ska kolla om jag ser switchen du pratar om nästa gång jag flyger. Fast just nu avnjuter jag en månads semester flyger inte igen förän 1 maj
#9 2009-04-05, 00:09
pilot
Kollade lite i FCOMen idag och så här står det:

Forward Cargo Compartment
The recirculation fan system circulates air from the passenger cabin around the lining of the forward cargo compartment. When the overboard exhaust valve is closed, exhaust air from the equipment cooling system is also diffused to the lining of the forward cargo compartment for additional inflight heating


The outflow valve is the overboard exhaust exit for the majority of the air circulated through the passenger cabin. Passenger cabin air is drawn through foot level grills, down around the aft cargo compartment, where it provides heating, and is discharged overboard through the outflow valve.


Med andra ord om du råkar "somna" i en 737 så gör det i den främre. Där är det varmast
#10 2009-04-05, 14:12
uturn
Ursprungligen postat av spoon
Både och beror lite på vad/hurmycket som ska med på flyget.
Hur kallt det blir där inne beror helt på hur lång flygresan är och temperaturen på avreseort.
Skulle kunna gissa att det blir runt 13°, är såpass kallt att ormar kan gå i dvala.

Får man undra varför vill du veta?


saken är att jag ska ta med min medicin som måste förvaras i kallt förvar. Jag har en kylväska men min resa är till USA (västkusten), vilket är ganska lång med mellanlandning och allt vad det innebär. Så det hade varit ett stort plus om de hade hållt temperatur som i ett kylskåp i lastutrymmet.

Ni vet om det är möjligt att förvara detta i ett kylskåp på ett plan? Det som gör det svårt är att det är sprutor.. dock inga stora utan mer en pennliknande sak.
#11 2009-04-05, 15:25
El Pulgo
Ursprungligen postat av uturn
saken är att jag ska ta med min medicin som måste förvaras i kallt förvar. Jag har en kylväska men min resa är till USA (västkusten), vilket är ganska lång med mellanlandning och allt vad det innebär. Så det hade varit ett stort plus om de hade hållt temperatur som i ett kylskåp i lastutrymmet.

Ni vet om det är möjligt att förvara detta i ett kylskåp på ett plan? Det som gör det svårt är att det är sprutor.. dock inga stora utan mer en pennliknande sak.



Ta kontakt med flygbolaget du ska åka med och fråga? Har för mig att de bör kunna fixa så att du kan få det i en "kyllåda" av typ frigolit under flighten så det håller sig kallt.
#12 2009-04-05, 20:24
Ursprungligen postat av uturn
saken är att jag ska ta med min medicin som måste förvaras i kallt förvar. Jag har en kylväska men min resa är till USA (västkusten), vilket är ganska lång med mellanlandning och allt vad det innebär. Så det hade varit ett stort plus om de hade hållt temperatur som i ett kylskåp i lastutrymmet.

Ni vet om det är möjligt att förvara detta i ett kylskåp på ett plan? Det som gör det svårt är att det är sprutor.. dock inga stora utan mer en pennliknande sak.


Jägare brukar flyga med sitt byte i kylväska från kiruna till italien.
Men västkusten i usa är lite långt. Medusin brukar man få ha med sig ombord.
En autoinjektor borde inte alls stoppas i säkerhetskontrollen och värdinnorna kan säkert ha en plats för den.

Men som han ovanför här säger kontakta flygbolaget.