Moped till och runt centraleuropa

#13 2009-05-13, 23:59
Kass0n
Ah faktiskt en riktigt fräck idee, men valet av moped känns ju väldigt viktigt som nämnts tidigare.
Är nog väldigt givande att inte åka på autobahn man får nog en annan uppfattning om Tyskland då. Danmark känns inte jätte frestande men ifall jag hade åkt så hade jag tatt färjan göteborg-kiel, så man slipper så mycket som möjligt av sverige och danmark och sen när man kommer till tyskland är man utvilad och redo för mopedkörning
#14 2009-05-14, 08:54
kultingen
Bor i Stockholm och hade tänkt ta färjan Trelleborg till Travemünde, bojkottar Danmark helt och hållet.
Har lite beslutsångest angående moped. Den jag brukar åka runt med på dagarna är en Puch montana, den har dock 50 cc cylinder och jag tror nog jag ska hålla mig till standard när jag ska ut och resa. Skulle förvisso bara kunna byta cylinder och förgasare så är den saken biff.
Annars är jag väldigt sugen på att ta en puch Florida men den ligger för tillfället i delar och jag håller på att blästra den, tvivlar på att jag hinner få ihop den och funktionstesta den ordentligt innan det är dags. Har annars är Nevada, Alabama, Monza, Bergsteiger och en massa Komarmopeder men ingen av dessa är tillräckligt "gedigna" för att jag ska vilja ge mig ut genom Europa på någon av dom.
Blir nog en Montana således, kanske lite väl modern för smaken men vad gör man?

Det enda målet jag har är staden Dortmund i nordvästra Tyskland den 19 juni, är en festival där jag vill besöka under två dagar, resten är upp till varthän andan faller på.
#15 2009-05-14, 08:57
kultingen
Kom och tänka på en sak, oljan. Bensinen blandas med 2-4 % tvåtaktsolja, lättast är väll att ta med förpackningen hemmifrån och sedan köpa ny på någon mack när bensinen tar slut? Det ska väll inte finnas några problem med att få tag i vanlig olja i den moderna bilens hemland?
#16 2009-05-14, 09:30
DrGreenthumb
Varför inte Nynäshamn - Gdansk?
#17 2009-05-14, 20:41
Crimson Sky
Ursprungligen postat av kultingen
Kom och tänka på en sak, oljan. Bensinen blandas med 2-4 % tvåtaktsolja, lättast är väll att ta med förpackningen hemmifrån och sedan köpa ny på någon mack när bensinen tar slut? Det ska väll inte finnas några problem med att få tag i vanlig olja i den moderna bilens hemland?


Nej för F-n, de åker ju inte bara bil, lite "Mofa" oxå! Sedan efter Dortmund, dra 20 mil söderut till Koblenz, några dagar på campingen i Winningen, cruisa upp och nedför Mosel och Rhen, sedan vill du inte åka hem igen!

Kanske en tur till Eifelbergen och ett varv på Nordschleife !
#18 2009-05-14, 20:54
kultingen
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Varför inte Nynäshamn - Gdansk?


När du säger det, varför inte? Senast jag gjorde den resan åkte jag till Auschwitz
Resan genom Sverige ner till Trelleborg känns som om jag klarar mig utan, åtminstone åt ena hållet. Då skulle jag kunna rusa ut ur Polen och till Berlin! против Берлин товарищи!!!

I och med EU är det väll i stort sätt bara att glida genom gränserna? Borde väll inte behöva några speciella tillstånd för en moped?
#19 2009-05-18, 13:42
endagitaget
Kul idé och fullt genomförbar. Men istället för att snåla tycker jag du ska glömma utomhus övernattning och satsa på att ta in på ett zimmer istället. Hela centraleuropa är väldigt gammaldags på det sättet att var du än befinner är det nästan aldrig långt till nästa logiställe.

På så sätt behöver du mindre packning och kan få kläder tvättade där du övernattar. Och som alltid på en roadtrip, starta tidigt på dagen.