Planerar att säga upp mig i början av 2016 och resa en längre period, med start i Thailand under 6mån.
Så det är ett Multiple Entry Tourist Visa jag ska ansöka om antar jag. Dock när jag läste igenom kriterierna på thaiembassy.se står följande;
6. An employment certificate in English from an employer mentioning the applicant's job position, salary, the purpose of visiting Thailand, and the date when the applicant is expected to return to work. For self-employed, please submit business license or business registration indicating the applicantÂ’s name. For a student, please submit an original certificate of student status in English from the school, college, or university.
Har mailat två olika företag som tillhandahåller VISA service och båda säger att ett arbetsintyg är ett måste i och med nya regler. Det räcker tydligen inte att kunna visa upp en god ekonomi via kontoutdrag.
Har ännu inte sagt upp mig. Är anställd som konsult via ett bemanningsföretag. Har jag rätt att begära ett arbetsgivarintyg utan att uppge anledning innan jag sagt upp mig? Har bra folk omkring mig på stället jag är uthyrt till. Men bemanningsföretaget kommer inte göra en minsta effort att underlätta för mig.
Hur färskt behöver arbetsintyget tänkas vara?
Gör dom som godkänner ansökningar några som helst efterforskningar eller kan man skriva ut en blankett på nätet och fejka intyget?
Känns som en idiotisk regel. Målet är väl att se att den sökande har ekonomiska medel nog att klara sitt uppehälle? Vora man multimiljadär men saknade anställning vore man alltså körd för ett multipli entry VISA?
Antar att jag kanske borde maila/ringa ambassaden och fråga. Men om någon vet nått om detta och så vore ett svar väldigt uppskattat.